Gå til innhold

Kjøp av iMac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går nok fint å bruke en USA-kjøpt maskin her i Norge. Men ser for meg at du muligens må innstallere norsk OS X for å få norsk tegnsetting (ÆØÅ) og andre innstillinger som er spesifikke for landet du er i. Mulig jeg tar feil her, men det kan kanskje noen andre svare på?

Lenke til kommentar

Om det er snakk om å bestille over dettet, så husk at i tillegg så kommer moms, toll, tollgebyr osv. Ellers så om jeg husker rett så er det ikke så enkelt som å bare bestille fra Apple USA, du må bl.a. ha registrert addresse i USA etc.

Scott

Lenke til kommentar

Strøm går fint -- iMac spiser alt fra 100-240 volt (men du trenger naturlig nok riktig støpsel -- om dette selges separat vet jeg ikke).

Har lest litt på noen forum, tror det går fint å bare kjøpe en adapter.

Men går det an å ta den i kofferten eller må den tollest?

Skal der i sommer :w00t:

MM

Endret av maskinmann
Lenke til kommentar

Du har lov til å dra med en iPad inn i landet uten å betale MVA (så sant du ikke kjøper den aller dyreste ...), men en iMac er verdt mer enn fortollingsgrensene, så tanken er nok at man skal gå på rødt og betale MVA om du vil ha papirene i orden.

Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke 5 års reklamasjonsrett, så hvis du kjøper bør du kjøpe med AppleCare, som gir 3 års garanti.

Dette medfører riktighet. Ville ikke anbefalt noen å kjøpe en iMac 27 fra USA, både med hensyn til forbukerkjøpsloven og transport, risiko, toll osv.

Husk at om du dropper AppleCare blir det fort utrolig dyrt om du får et problem om 400 dager. :)

Lenke til kommentar

Hvis du tar sjansen på å gå på grønn og blir stoppet vil du mest sannsynlig bli tatt fra maskinen. Hjelper ikke å angre i etterkant og ville betale mva.

Går du på rødt og betaler mva er det ikke rare prisforskjellen i forhold til Norge (kjøper du i NY f.eks. i tillegg må du betale tax der borte også) og som andre har nevnt over så har vi en av verdens beste forbrukerkjøpslover, mens kjøper du den der borte må du heller betale for en ok 3 års-avtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...