maskinmann Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Hei! Vurderer å kjøpe meg en iMac 27" med i7, ser at prisen i norge blir nesten 18 000, men vist den i USA koster 13 000. Lurer derfor på om det går ann å bruke en maskin som er kjøpt i USA her i norge? Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Det går nok fint å bruke en USA-kjøpt maskin her i Norge. Men ser for meg at du muligens må innstallere norsk OS X for å få norsk tegnsetting (ÆØÅ) og andre innstillinger som er spesifikke for landet du er i. Mulig jeg tar feil her, men det kan kanskje noen andre svare på? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Om det er snakk om å bestille over dettet, så husk at i tillegg så kommer moms, toll, tollgebyr osv. Ellers så om jeg husker rett så er det ikke så enkelt som å bare bestille fra Apple USA, du må bl.a. ha registrert addresse i USA etc. Scott Lenke til kommentar
maskinmann Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Takk for svar!! Tenkte mest på strømmen, går den fint i norge? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Det er 120V/50Hz.. usikker på om det funker, kanskje det er slik at den tar forskjellige spenningsverdier. Endret 29. april 2010 av Scotty Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Strøm går fint -- iMac spiser alt fra 100-240 volt (men du trenger naturlig nok riktig støpsel -- om dette selges separat vet jeg ikke). Lenke til kommentar
maskinmann Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Strøm går fint -- iMac spiser alt fra 100-240 volt (men du trenger naturlig nok riktig støpsel -- om dette selges separat vet jeg ikke). Har lest litt på noen forum, tror det går fint å bare kjøpe en adapter. Men går det an å ta den i kofferten eller må den tollest? Skal der i sommer MM Endret 29. april 2010 av maskinmann Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Du har lov til å dra med en iPad inn i landet uten å betale MVA (så sant du ikke kjøper den aller dyreste ...), men en iMac er verdt mer enn fortollingsgrensene, så tanken er nok at man skal gå på rødt og betale MVA om du vil ha papirene i orden. Lenke til kommentar
maskinmann Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 SÅ i teorien så kan du egentlig ta den i kofferten, men det er fare for og bli tatt? Og selv om du toller den blir den fosatt billigere enn ein med i7 i norge MM Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Du har fortsatt ikke 5 års reklamasjonsrett, så hvis du kjøper bør du kjøpe med AppleCare, som gir 3 års garanti. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Du har fortsatt ikke 5 års reklamasjonsrett, så hvis du kjøper bør du kjøpe med AppleCare, som gir 3 års garanti. Dette medfører riktighet. Ville ikke anbefalt noen å kjøpe en iMac 27 fra USA, både med hensyn til forbukerkjøpsloven og transport, risiko, toll osv. Husk at om du dropper AppleCare blir det fort utrolig dyrt om du får et problem om 400 dager. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Hvis du tar sjansen på å gå på grønn og blir stoppet vil du mest sannsynlig bli tatt fra maskinen. Hjelper ikke å angre i etterkant og ville betale mva. Går du på rødt og betaler mva er det ikke rare prisforskjellen i forhold til Norge (kjøper du i NY f.eks. i tillegg må du betale tax der borte også) og som andre har nevnt over så har vi en av verdens beste forbrukerkjøpslover, mens kjøper du den der borte må du heller betale for en ok 3 års-avtale. Lenke til kommentar
maskinmann Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Maskinen blir kjøpt i norge Har en kompis som kjøpte akkurat same maskin og etter å ha sett esken var USA helt utelukket Takk for alle svar!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå