Gå til innhold

Ekstremt ustabilt nett (Telenor ADSL)

Anbefalte innlegg

Hei.

Har plutselig fått ekstremt ustabilt nett i huset, og lurer på om noen her kan ha noen tips?

Hadde mye problemer med linja før, var stabilt i ca 20-30 dager, før det kom en dag hvor det tryna i et kjør, så blei det stabilt i ca 20-30 dager igjen, og sånn fortsetta det..

Er hjelpe mann på søppelbil, og en dag for lenge siden fant jeg et Thomson SpeedTouch ST780 modem (Telenor multimodem), som jeg byttet ut det modemet jeg hadde fra telenor (sånn helt reint modem som jeg ikke husker navnet på i farta).

Etter dette var nettet rimelig stabilt, hadde også bytta ip på modemet og endra en del instillinger smile.gif

Og plutselig for et par dager siden begynte jeg å miste nettet i et kjør.. fant ut at jeg skulle kjøre en restart på modemet, dette hjalp 10-15 minutter, og det begynte igjen..

Da gikk jeg og slo av modemet og kobla ut strømmen på det, og kobla det til igjen.

Da fikk jeg plutselig ikke logga inn i modemet lengre, men alle maskiner koblet til via kabel funka fint, men trådløst funka ikke (trådløst kjøres via et 3Com AP, pga at modemet er i kjellern).

Fant ut at jeg skulle koble ut strømmen på dette og koble det til igjen, da funka trådløst smile.gif

Tenkte ikke så mye over at jeg ikke kom inn i modemet, og regna med at det sikkert fiksa seg selv.. men neida..

Så var jeg inne på servern min, som jeg kjører på fast ip, den hadde helt mista nettet, og det hjalp ikke med restart..

Satte den til å motta ip automatisk, og nettet var tilbake på den..

Da fant jeg ut at modemet delvis har resetta seg selv..

Hadde bytta tilbake til 10.0.0.138 ip adresse, og passordet jeg hadde satt på admin kontoen var sletta..

Hva kan dette komme av?

Søkte så på google, og fant noe om at telenor selv kan rulle ut FW oppdateringer til modemene sine.. er det dette som har skjedd meg? og kan det være denne som har gjort modemet så jævlig ustabilt??

Nettet kan dette ut 20-30 ganger på 40-50 min, i følge loggen i modemet..

Info om modem og FW versjon:

Software Release:7.4.4.7spacer.gifSoftware Variant:HGspacer.gifBoot Loader Version:1.0.6spacer.gifProduct Code:36035810 spacer.gifBoard Name:BANT-R

Har også et likt modem liggende, som også er funnet.. men dette er ikke en telenor utgave.. så veit ikke om det er mulig å bruke denne (tror det er en retail utgave).

Men skal prøve det seinere i kveld, og se om det er like kranglete..

Beklager lang og rotete post, men trenger virkelig tips i denne saken.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Mulig dumt spørsmål, men det var kanskje en grunn til at forige eier kastet det modemet? Kan ha fått en skade i lynneslag. Blitt dårlig over tid (konensatorer som tørker ut etc). Typiske feil vil da være at ting kan fungere bra en stund, så feile. Bare fungere mens routeren er kald.

7.4.4.7 er nyeste firmware til den routeren.

Lenke til kommentar

Men routeren fungerte helt fint hele tida, og da har den stått på 24/7, og kunn blitt dratt ut når det har vært dårlig vær.

Men har byttet til den andre, og den oppførte seg helt likt, så må ha vært noe linje tull.

Fungerer ihvertfall helt fint igjen nå :)

Har også flashet den gamle, så den ikke har telenor firmware lengre, så nå har jeg full kontroll over egen router :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...