Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatist- Samfunnsfag eksamen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var oppe i geografi før jul. Leste boken èn gang, laget et par notatark med viktige stikkord, memorerte og fikk en grei sekser. Begynte ca en uke før eksamen. Dette faget har utrolig lite pensum.

Jeg ble først spurt om å drøfte hvordan fordelingen mellom primær-, sekundær- og tertiærnæringene i Norge hadde forandret seg gjennom tidene. Deretter ble jeg grillet litt i ytre krefter og landskapsforvitring.

Endret av Muzungu
Lenke til kommentar

Var oppe til privatist eksamen i samfunnsfag i går.

Oppgaven jeg fikk var 2-delt.

Første oppgaven fikk jeg når jeg kom inn på "forberedelse rommet" der jeg fikk 30 minutter på å forberede meg. (For min del så fikk jeg krig og konflikt + FN's rolle i verden)

Andre oppgaven fikk jeg når jeg kom inn til eksamen. (Maktfordelingsprinsippet i Norge + Massemedia sin makt i samfunnet)

Jeg ble også spurt om hva jeg selv mente om mine tema, så det er viktig å tenke litt på egne meninger og ikke kun på harde fakta fra pensum.

På forhånd så leste jeg gjennom boken 1 gang samt noterte opp alle oppsummeringsspørsmål med svar.

Fungerte egentlig ganske greit og fikk en femmer :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da jeg som privatistelev har gått opp i en rekke eksamener kan jeg jo si litt...

Du møter opp til avtalt tid. Der blir det sjekket hvem som har møtt opp. Så blir dere oppkalt én etter én avhengig av hvilken plass du har på listen. Du blir da ført til et forberedelsesrom, hvor du får se ditt tema. Der får du 30 minutter til å gjøre notater på begge sider av et A4-ark. Når den tiden er gått blir du hentet til eksaminasjon, og neste elev blir hentet til forberedelse. Under eksamen så er omtrent 20 minutter avsatt til temaet du fikk. Der vil du måtte holde et slags foredrag om det. Da snakker du gjerne helt selv. Her er det viktig å forklare. Så vil de spørre deg masse spørsmål for å teste kunnskapen din. Det er viktig at om du ikke forstår, så sier du det. Du spør, "kan du sette det i et eksempel?" og så videre. Vanligvis vil du vel trekke et tema som er et av læremålene. Du er ikke nødt til å skape noen problemstilling eller hypoteser. Du kan snakke fritt rundt tema, men det er viktig at du sier hvorfor du har valgt å ta med A, men ikke B. Rettferdiggjør dine valg om nødvendig.

Geografieksamen er vel som engelskeksamen, latterlig enkel.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei, tok opp denne da jeg skal opp i samfunnsfag snart. Har et par spørsmål til eksamen.

Eller det jeg egentlig lurer på er de målene som står i boken, feks: bruk digitale verktøy for Å finne eksempler på en konflikt i verden og presentere denne med forslag til løsning. Vil det si jeg utover det å lese boka må slå opp en konflikt på nettet og summere den opp og ta med løsningen kriker le dette er hva jeg trekker som tema??

Eller denne:

Bruke digitale verktøy til å finne informasjon om omfanget av kriminalitet i Noreg, grunngje kvifor samfunnet straffar og gjere greie for korleis kriminalitet kan førebyggjast. Kapittel 5

Kan man ha all info man vil de 30 minuttene man sitter og forbereder?

Endret av Mintball
Lenke til kommentar

Jeg hadde min eksamen i sammfunnsfag i høst. Det stod to temaer på en lapp, det var kriminalitet og en ting som jeg ikke kommer på. Så var stod det om to saker på et ark, jeg skulle velge en, for å prate om den.

Veldig grei eksamen, som det er lett å gjøre det bra på. Jeg fikk seks på den.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...