aaa123 Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Har et problem i tysken. Tror det heter for ''Den ubestemte artikkelen + substantiv''. Eksempel: Mein Freund hat eine nette Freundin. Hvorfor blir det Mein og ikke Meinen eller meine? Og hvorfor eine? Hvorfor ikke einen, einer, etc?? Har aldri skjønt dette.. Har så lyst å skjønne det også Går VG1. Lenke til kommentar
frankmac Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Freund står i nominativ og er hankjønn. Derfor må der være "mein"... ("meine" --> hunkjønn + nominativ; "meinen" --> hankjønn + akkusativ) Freundin står i akkusativ og er hunkjønn. Da må det heter "eine". "mein/e" er et "Possessivpronomen" og ingen ubestemt artikkel (som "ein/e"), forresten. Endret 28. april 2010 av frankmac Lenke til kommentar
aaa123 Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Hmm.. Er ikke lett dette gitt.. Kan ikke du gi meg en oppgave nå på sparket? så skal jeg se om jeg kan klare det? Hvorfor blir det ''Ich brauche mal einen Stift. Ich brauche mal ein Auto. ''? Hvorfor ikke einen Auto? eller.. Hva med derso det er flertall? Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Dette er eit litt stort område, så tilgjev meg om dette er litt overveldande. Vel, av same årsaker som gjer at det heiter "eg er sjuk" istaden for "meg er sjuk" eller "min er sjuk", og av same årsaker som gjer at det heiter «huset mitt er raudt» istaden for «husen min er raud», eller noko slikt. Du høyrer jo kva som er feil der? På same måte vil ein tyskar høyra at noko som «Meinem Freund hat einer netten Freundin» er fullstendig på trynet. «Meinen Freund hat eine gute Freundin» går faktisk, men då tyder setninga det motsette, og det høyrast litt sært ut. For å analysera setninga di, byrjar vi med den norske versjonen: «Venen min har ei flott veninne»: Du ser fyrst at verbet her er «har», altså «å ha». Det tyske verbet er «zu haben», som styrer direkte objekt (akkusativ). Det fyrste leddet, «venen min», er det leddet som «har noko». Dermed veit vi at dette er subjektet i setninga. Sidan vi no veit at «ven» (Freund) er subjektet, må vi slå fast kva kjønn det er. Om du slår det opp i ordboka, finn du at dette er eit hankjønnsord (på både norsk og tysk). Oftast, men ikkje alltid, har substantiv det same kjønnet på tysk som på norsk. Sjå så på korleis hankjønnsord vert bøygde på tysk: Nominativ/subjekt: (m)ein Akkusativ/direkte objekt: (m)einen Dativ/indirekte objekt: (m)einem Genitiv: (m)eines Dermed kan vi slå fast at vi i denne setninga må bruka forma "Mein Freund hat ...". Så er det det neste leddet: «ei flott veninne». Ettersom leddet står i direkte objekt, veit vi må bruka akkusativ. «Veninne» er eit hokjønnsord på både norsk og tysk, så no må vi sjå på korleis hokjønnsord vert bøygde: Nominativ/subjekt: (m)eine (nette) Akkusativ/direkte objekt: (m)eine (nette) Dativ/indirekte objekt: (m)einer (netten) Genitiv: (m)einer (netten) Dermed er det enkelt å slå fast at setninga må vera: «Mein Freund hat eine nette Freundin.» Det vanskelegaste i dette området er å skilja mellom dativ og akkusativ, men det lærer du på tyskkurset ditt når du kjem dit. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Hvorfor ikke einen Auto? eller.. Hva med derso det er flertall? «Auto» er faktisk eit inkjekjønnsord, sjølv om «bil» på norsk er eit hankjønnsord. I fleirtal vert det nok «Ich brauch mal Autos», om eg ikkje tek heilt feil - Du kan jo ikkje seia «Eg treng ein bilar» på norsk? :!: Lenke til kommentar
aaa123 Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Hehe!! Tusen takk Mosleth :-) Ble jaggu meg klokere. Det virker som du har gjort tyskleksa di, og det ser jeg at du har igjen for, sånn som nå! :o) Vi har lært dativ og akkusativ, og alt det der. Holder på med genitiv nå. Men jeg er jo ikke akkurat så god i tysk, så, - ja, lett for å falle av lasset! :-/ Kunna du ha skrevet noen setninger? Åsså skal jeg prøve å analysere dem, slik som jeg tror det skal være. Om de er ein/eine,einen, osv. (Der jeg fyller inn det riktige.) Hadde hjulpet meg mye! Lærte mye av det du skrev lenger oppe her. Tusen takk. Det er gull verdt Lenke til kommentar
aaa123 Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Er ikke lett dette gitt.. Men sånne som deg får meg til å skjønne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå