Gå til innhold

Gamer - stillegående (!), budsjett 7-12k

Anbefalte innlegg

Vel, vannkjøling skal jeg ikke ha igjen, jeg har nå hatt en liten lekkasje som gjorde at dette skrinlegges..

Nok om det - jeg trenger ny maskin, og jeg har falt av lasset ift hva som gir mest for pengene. Jeg trenger ikke bruke alt, men jeg vil gjerne ha en maskin som holder en stund. Det jeg "pensjonerer" nå er en E6600, 8800GTX, med litt "attåt".

Dette har jeg fra før av: Kabinettt, eksterne komponenter, muligens ddr2-ram, lydkort, lagringsplass.

(Det andre som har overlevd skal inn i filserver)

Hva ønsker jeg:

1. De nye seks-kjerne-CPU'ene til AMD virker spennende, så disse står på listen min. Jeg er dog ingen fanboy, og om det er gode grunner for å gå for noe annet, så er jeg åpen for dette.

2. Skjermkort med hdmi og HDCP-støtte, ytelse til å kjøre nye spill i 1920*1200(1080)

3. SSD-disk til OS og install-filer

4. LUFTKJØLING! (Til skjermkort og cpu, om viften på skjermkortet støyer for mye..

Jeg har OS, så det er i boks - fikk Win7 64bit i bursdagsgave fra min kjære søster. Når det gjelder lyd blir gamingen ført via et Razer-lydkort/hodetelefoner, musikk/film går via en USB-basert DDDAC til husalteret..

Setter pris på alle innspill, som alltid!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er laget flere svært gode oppsett her som er temmelig akkurat det du ser etter her, som kan være aktuelle med mindre justeringer. Tenker da mest på denne flotte, nye tråden til Agentspoon. Ta utgangspunkt i den, så kan du heller oppgradere litt der du ønsker.

Du ønsker forøvrig sikkert å kjøpe komponenter samlet hos en nettbutikk. Er du student? Isåfall synes jeg dustinhome.no er et ypperlig valg, med god service, bra priser og fri frakt for studenter.

Komponentene jeg ville beholdt i dette oppsettet er hovedkortet, prosessoren (AMDs rimeligste 6-kjernede CPU), kabinettet (støydempende matter innvendig), RAM (ikke viktig), DVD-brenner, HDD og muligens CPU-viften. Bytt skjermkort, PSU og legg til en Intel SSD (80GB), så er du nesten i mål, mener jeg.

EDIT: Så ikke de tingene du fra før hadde. Hvilket kabinett snakker vi om?

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Wolfie - det oppsettet så veldig fint ut. Vapor-X skal jo være relativt stillegående, noe jeg ser på som svært viktig.

Når det gjelder cpu-kjøler så er jo den du har linket til relativt dyr. Jeg har ganske mange av de gode "gamle" MIST-viftene, de gjennomsiktige, som gjerne kan brukes videre. Det er vel fire stykk jeg har.

Kabinettet er et LianLi PB66 eller noe sånt. Den typen med stort plexi-vindu, reversert montering av psu, to vifteplasser i topp, og i det hele tatt et veldig kurant kabinett som er støydempet med asfaltmatter, og et kabinett jeg er generelt ganske fornøyd med. Det var relativt dyrt, så det holder en stund til.

Som et lite apropos - i det dvd-romen ble kortsluttet så ble den ene s-ata-kontakten svidd på psu'en min, en Corsair TX-750. Om jeg får liv i denne - kan jeg klippe denne, isolere enkelt-lederne, og fremdeles bruke den?

Lenke til kommentar

Wolfie - det oppsettet så veldig fint ut. Vapor-X skal jo være relativt stillegående, noe jeg ser på som svært viktig.

Når det gjelder cpu-kjøler så er jo den du har linket til relativt dyr. Jeg har ganske mange av de gode "gamle" MIST-viftene, de gjennomsiktige, som gjerne kan brukes videre. Det er vel fire stykk jeg har.

Kabinettet er et LianLi PB66 eller noe sånt. Den typen med stort plexi-vindu, reversert montering av psu, to vifteplasser i topp, og i det hele tatt et veldig kurant kabinett som er støydempet med asfaltmatter, og et kabinett jeg er generelt ganske fornøyd med. Det var relativt dyrt, så det holder en stund til.

Som et lite apropos - i det dvd-romen ble kortsluttet så ble den ene s-ata-kontakten svidd på psu'en min, en Corsair TX-750. Om jeg får liv i denne - kan jeg klippe denne, isolere enkelt-lederne, og fremdeles bruke den?

Skal kunne bruke den.

Forresten har jeg ett Vapor-X kort jeg også, eneste grunnen for at man hører maskinen er hvis rommet er helt stille. Hvis det er noe du ikke likte med oppsettet er det bare å lage en ny handlekurv og plukke med det du vil ha fra min ;) Er trossalt ingen copyright.

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

Jeg tenker muligens å gå for en litt større harddisk, men resten så veldig fint ut.

Er det noe å "hente" på et rimeligere hovedkort? Jeg er veldig for kvalitet på hovedkort, og har et svært likt 775-hk fra Asus, Proxima Maximus eller hva nå enn det het. Stillegående vifte/ingen vifte er bonus, jeg skal nok ikke overklokke nevneverdig, jeg vil heller "undervolte" cpu, og kjøre ned temperatur og sånt sett viftehastigheten også. Lydkort er irrelevant, enten kjører jeg USB til DDDAC, som knuser det meste av ferdig-DAC'er i prisklassen under 40k, eller så blir det Razer-lydkortet.

Jeg synes hovedkort kanskje er det mest "forvirrende" ift hva jeg trenger og ikke trenger..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Angående valg av av hovedkort hadde jeg valgt et hovedkort med 890-chipset (890gx eller 890fx), så slipper du og oppdatere noe bios kun for og få 6-kjerne cpu støtte.

Du trenger ikke noe ekstra lydkort, om du ikke har et stort hifi-anlegg stående.

Hadde iallefall passet på og kjøpt et hovedkort med støtte for crossfire (x8 + x8 minst) og usb3.0 og sata3, så er hovedkortet noe "fremtidsrettet". Kan finne et vist du ikke greier det selv.

Lenke til kommentar

Angående valg av av hovedkort hadde jeg valgt et hovedkort med 890-chipset (890gx eller 890fx), så slipper du og oppdatere noe bios kun for og få 6-kjerne cpu støtte.

Du trenger ikke noe ekstra lydkort, om du ikke har et stort hifi-anlegg stående.

Hadde iallefall passet på og kjøpt et hovedkort med støtte for crossfire (x8 + x8 minst) og usb3.0 og sata3, så er hovedkortet noe "fremtidsrettet". Kan finne et vist du ikke greier det selv.

Jeg har et meget potent anlegg som tar imot lyd digital via USB, og et Razer-lydkort, så jeg trenger egentlig bare et hovedkort med kurant ytelse, og som gjerne kan være fremtidsrettet, som du sier. (Og siden jeg har et stort hi-fi anlegg så vil jeg ikke ha et internt lydkort til musikk-bruk.)

Hva tenker du på Asus Formula IV Crossfire? Det virker kurant, og har ikke onboard gpu, noe jeg mener er fullstendig bortkastet for meg.. Jeg tror jeg kommer til å bruke mitt 8800GTX en liten periode, inntil jeg ser hva jeg egentlig har bruk for. Strengt tatt tror jeg ikke pc'en kommer til å bli brukt overvettes mye i sommer, men jeg vil gjerne ha den up'n running med én gang..

Jeg tror også jeg kommer til å se om jeg jeg får kjøpt hele pc'en på enten Datakjeden eller Amentio, så har jeg en butikk i Trondheim å forholde meg til. Det liker jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hovedforskjellen på 890gx og 890fx er som du nevner den integrerte grafikkløsningen på gx og fx har støtte for full båndbredde i crossfire (16x + 16x).

Asus ROG-serien betaler du litt ekstra for veldig lite (design osv). Det finnes andre litt billigere alternativer med 890fx, som http://amentio.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=427468&WebSiteMapNodeID=1000005 .

Selv mener jeg at du ikke trenger mer enn 890gx, selv om du anser interngrafikkløsningn som nyttesløs, men se på det som du får den med i prisen.

Lenke til kommentar

I "fortvilelsen" over å ha fått inn grunker på konto så har jeg bestilt ny pc fra Dustinhome..

Det ble da:

INTEL X25-M 80GB 2.5" SATA/300 MLC 34NM

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)

SAPPHIRE RADEON HD5870 VAPOR-X 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

AMD PHENOM II X6 1055T 2.8GHZ 9MB SOCKET AM3 BOX

ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX

NOCTUA NH-D14 S-775/1156/1366/AM2+/AM3

Glemte dvd-rom, så det plukker jeg opp hos Amentio eller Datakjeden.. Den jeg har liggende lukter det svidd av.. hihi

Gleder meg til ny maskin, og takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Jeg tror dette blir konge!

Jeg fikk et interessant spørsmål per pm fra en på forumet her - hvorfor trenger du en stillegående gamer-pc når du allikevel spiller med headset på. Svaret er enkelt, men kanskje ikke like innlysende. Jeg driter i om maskinen er turbo når jeg sitter med headsettet på og sniker meg rundt i BC2, MW2, eller andre FPS-spill, som det stort sett går i. Maskinen skal derimot være knyst når jeg spiller av flac-filer, og spiller av film/serier. Behovet er derfor to-delt, selv om målet i grunn er det samme, inntil jeg får meg en media-pc som dekker det behovet, og jeg da kan hive ut alt som heter stillegående vifter, og skrur maskinen av og på ettersom jeg skal spille, eller andre ting. Da trenger jeg ikke ha maskinen på når jeg skal spille musikk, og det er da jeg skal ha en maskin som er stille..

Peace out

Lenke til kommentar

Hmm... de fleste spillmaskiner støyer jo bare kun når grafikkortet er under stor belastning - og det er det jo ikke under avspilling av .flac eller film. Da skrur viften(e) seg ned til et minimum.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt. I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

For de som lurte..

Noctua-kjøleren er så stor at jeg ikke får brukt ram-brikkene jeg har kjøpt.. Usikker på om dette er pga konfigurasjonen til hovedkortet som er så unik at dette ikke har vært et issue hos andre, men det lukter frustrasjon her nå.. hehe

Lenke til kommentar

For de som lurte..

Noctua-kjøleren er så stor at jeg ikke får brukt ram-brikkene jeg har kjøpt.. Usikker på om dette er pga konfigurasjonen til hovedkortet som er så unik at dette ikke har vært et issue hos andre, men det lukter frustrasjon her nå.. hehe

er mulig å skru av de taggene på toppen av ram'en på noen dominator set. du kan jo sjekke om det går an på dine

Endret av Theiz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...