mhauglie Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Så her er saken: Har en stasjonær jeg bruker å kose meg litt med spilling osv innimellom. Nå har den stått litt uten bruk, ca 1 mnd tid. Så da jeg skulle skru på her om dagen fikk jeg følgende beskjed: No disk or disk error, ctrl + alt + del to restart.. Som tenkt så gjort. Men dette hjalp ikke. Tenkte da jeg skulle reinstallere eller reparere xp installasjonen min. Men når jeg booter fra XP cd'en får jeg merkelige feilmeldinger som: - Filen pcmcia.sys forårsaket en uventet feil <32768> på linje 5882 i d:\nt\base\boot\setup\setup.c. (hvor D: er cd'drevet) - Filen pcmcia.sys er skadet - Filen acpiec.sys er skadet og flere andre meldinger, de endrer seg hele tiden. Prøvde for sikkerhets skyld XP cd'en på en annen maskin, å der starter den opp på vanlig måte å gir meg muligheten til å reinstallere og reparere XP. Så da kan jeg vel utelukke at det er cd'en det er noe galt med?? Får også beskjed når jeg booter på vanlig måte at NTLDR is missing. Har lest en BRÅTE med NTLDR relatert materiale, og prøvd en hel del booting fra USB osv osv. men slik ståa er nå kommer jeg jo ikke inn på noe som helst annet enn BIOS. BIOS finner HD'en min så det er sagt. Prøvd å trekke ut alle kabler inne i kabinettet å sette disse inn igjen, ta ut minnebrikker osv osv. Ingenting hjelper. Kan det være cd-rom'en min som fusker? Noe den har gjort tidligere. Finnes det noen måte å få formatert HD'en på her? Endret 28. april 2010 av mhauglie Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Prøvd å boote fra en linux-cd? Er mange gratis, bootbare varianter der ute. Da finner du i det minste ut om det er cd-rom eller noe annet som er galt. Og du kan prøve å kjøre diverse reparasjonsprogrammer. Lenke til kommentar
mhauglie Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Prøvd å boote fra en linux-cd? Er mange gratis, bootbare varianter der ute. Da finner du i det minste ut om det er cd-rom eller noe annet som er galt. Og du kan prøve å kjøre diverse reparasjonsprogrammer. Takk for tips, har du noen tips/anbefalninger å komme med? Siden jeg er totalt ukjent med Linux Så jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Ubuntu burde være enkel og grei å starte med. Bare å laste ned og brenne, du finner fort ut av det. Lenke til kommentar
mhauglie Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Ubuntu burde være enkel og grei å starte med. Bare å laste ned og brenne, du finner fort ut av det. Flott, takk igjen, tester ut dette å kommer med tilbakemelding Lenke til kommentar
mhauglie Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Ubuntu burde være enkel og grei å starte med. Bare å laste ned og brenne, du finner fort ut av det. Flott, takk igjen, tester ut dette å kommer med tilbakemelding Da har jeg fått testet. Jeg kommer til startskjermen i Ubuntu der jeg får spørsmål om å installere, prøve, eller utføre minnetest osv. Minnetesten fungerer som den skal. Men alt annet fungerer ikke. Prøvde å installere Ubuntu, men kommer ikke lenger enn til Ubuntu/Linux logoen som blinker før skjermen går i sort å mer skjer ikke. Virker som det er dvd spilleren som fusker, så neste trinn blir å få lånt seg en å prøve med denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå