Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke skru seg på

Anbefalte innlegg

Heisann! Sliter nå med at min to år gamle selvbygde maskin ikke vil skru seg på. Situasjonen er som følger: Maskinen funket fint men så sluttet plutselig mikrofonen å virke, jeg prøvde reinstallering av drivere samt flere headset til ingen nytte og konkluderte til slutt at det var lydkortet det var noe galt med. Fordi jeg er lat og ikke gidda traske ned til byen og skaffet et nytt lydkort fant jeg ut at jeg skulle åpne hele salumitten og koble på de to portene for lyd og mikrofon som ligger helt foran på pc'en (som altså kobles direkte på hovedkortet istedenfor gjennom et lydkort, jeg gidda ikke koble disse på når jeg først lagde den fordi jeg ærlig talt ikke gidda lese hvor de skulle :p).

jeg åpne dermed pc'en og fant ut hvor jeg (iallefall tror?) denne pluggen skulle.

Pc'en booted fint og når den starta fikk jeg sånn klassisk "new hardware found blabla" beskjed og tenkte derfor at dette funket som det skulle. Jeg koblet så inn mikrofonen men idet jeg skulle koble inn selve lyden fra øretelefonen ville denne liksom ikke "inn" i den grønne pluggen og jeg måtte dytte litt hardt. Da den endelig gikk inn skrudde pc'en seg av på øyeblikket, og nekter nå å skru seg på uansett hvor mye jeg voldtar påknappen.

Jeg har prøvd å restarte hovedkortet til ingen nytte. Det eneste jeg bemerker meg er at lampa på hovedkortet lyser grønt og alt annet av kort der inne som skal lyse lyser som normalt, men det er absolutt ingenting som skjer når jeg prøver skru den på.

Siden lampa lyser grønt vurderte jeg at det kanskje ikke er hovedkortet det er noe feil med, men hva da? jeg lurer på om det kanskje kan være at siden på-knappen til pc'en (som jeg har skjekket at fortsatt er koblet til riktige plugger til hovedkortet) ligger rett ved den lydpluggen jeg prøvde å stikke øretelefonene inn i når den til slutt gikk dunken, er det mulig at min "harde dytting" på sett og vis reiv en ledning for på-knappen? Problemet er bare at dette panelet ligger på en del jeg ikke klarer å komme til på kabinettet, er det noen måte å sjekke om jeg klarer starte pc'en uten bruk av påknapp? Evt kan det være strømkilda det er noe galt med? eller er det mulig at hovedkortet er fritert selv om det tilsynelatende oppfører seg som vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh ja jeg kan godt ta noen nå men det eneste kameraet jeg har er mobilen og den har ikke blitz, så de blir for mørkt til å se. jeg inbiller meg nå at jeg faktisk koblet riv ruskende galt og at jeg har brent hovedkortet :p.

Bruker et P5E asus hovedkort og koblet de der det stod "ADH" (leste det baklengs, HDA, for high definition audio, som det sto på den pluggen jeg koblet på denne sokkelen). Fant en tråd av en annen fjott som hadde gjort akkurat det samme og sliter nå med at pc'en nekter for å skru seg på til tross for at hovedkortet lyser som normalt.

Syns det er litt funky at en så liten tilkobling kan rævkjøre hele hovedkortet men jeg regner med det er kjørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...