iKristian Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 hei! jeg har bestemt meg for å starte et sunnere liv, med mer mosjon, og kommet fram til at å sykle til og fra skole hver dag (ca 20km hver vei) er et godt alternativ. var innom Oslo SportsLager der jeg ble anbefalt en Merida Birkebeiner Speed Disc sykkel. er denne bra? veien min består av noen ca. 3 km skog hver vei, og resten asfalt. den bør være relativt lett å ta opp bakker ( bor på Hauketo så må ta den bratte ljabrubakken i tillegg til Kongsveien ved sjømansskolen hver dag). fint er det også om muligheter for skogskjøring i f.eks. 5'ern er mulig. har vel et pristak på 8000 kr, men om jeg får en god sykkel for 6000 er det selvsagt mer fristende. har lest at Hybridsykler egner seg mer til bybruk, men denne Meridaen var omtalt som en god allround, vil det si at den også egner seg godt til bybruk? bor som sagt i Oslo, så jeg regner med at de fleste sykkelmerker er mulig å skaffe, og er derfor åpen for alle gode forslag om bra sykler. begrunn gjerne hvorfor denne sykkelen er bra også! TUSEN TAKK FOR SVAR OG HJELP! :D Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Ville gått for hybrid.. Folk sier de skal kjøre litt i skog osv, og da har sportsbutikkene altfor lett å si off-road. Men du kommer til å kjøre mest på asfalt, derfor går du for hybrid. Går fint å kjøre med hybrid litt i skog og, du kan evt. kjøpe deg en med dempegaffel og terrenget er tøft. Kjørt noen langturer tidligere selv, og da hadde alle som var med hybridsykkel. Hadde noen kommet med en terrengsykkel tror jeg de skulle ha fått slite kraftig! Det er en enorm forskjell på de syklene, og du vil spare flere minutter med en hybrid enn en off-road-sykkel. Kan anbefale Nakamura aktiv hybrid-sykler om du skal finne en billig. Disse ligger mellom 5-8000, og er gode. Ligg unna Smart-Club hybridene til et par tusen, selv om de kan friste.. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Njaaaa.. Ikke enig. Slik jeg ser det har en terrengsykkel langt større bruksområde enn hva en hybrid har. Det skal ikke være veldig hårete terreng før en hybridsykkel ikke fungerer bra og risiko for punktering er stor. En hybrid vil begrense deg lenge før en terrengsykkel begrenser deg. En hybridsykkel er ikke helt racer og og ikke helt terrengsykkel, funker greit til å sykle på asfalt og pene grusveier. Setter du på ganske tynne dekk med lav rullemotstand på en terrengsykkel er ikke forskjellene store. Du tar minst like mye luft på en hybridsykkel som på en terrengsykkel. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hva med en cyclocross lignende sykkel? Lenke til kommentar
larshalvar Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 hei! jeg har bestemt meg for å starte et sunnere liv, med mer mosjon, og kommet fram til at å sykle til og fra skole hver dag (ca 20km hver vei) er et godt alternativ. var innom Oslo SportsLager der jeg ble anbefalt en Merida Birkebeiner Speed Disc sykkel. er denne bra? veien min består av noen ca. 3 km skog hver vei, og resten asfalt. den bør være relativt lett å ta opp bakker ( bor på Hauketo så må ta den bratte ljabrubakken i tillegg til Kongsveien ved sjømansskolen hver dag). fint er det også om muligheter for skogskjøring i f.eks. 5'ern er mulig. har vel et pristak på 8000 kr, men om jeg får en god sykkel for 6000 er det selvsagt mer fristende. har lest at Hybridsykler egner seg mer til bybruk, men denne Meridaen var omtalt som en god allround, vil det si at den også egner seg godt til bybruk? bor som sagt i Oslo, så jeg regner med at de fleste sykkelmerker er mulig å skaffe, og er derfor åpen for alle gode forslag om bra sykler. begrunn gjerne hvorfor denne sykkelen er bra også! TUSEN TAKK FOR SVAR OG HJELP! :D Hei, jeg har selv både hybrid og offroad-sykkel, og som begge tidligere postere nevnte så er det både fordeler og ulemper. jeg syklet min offroad-sykkel til og fra jobb/skole i tre års tid, men her var det snakk om kortere avstander. offroad-sykkelen er behagelig å sykle på, er mer lettmanøvrerbar siden hjulene vanligvis har mindre omkrets, (noe som er praktisk i byen) og med dekk som har lite eller ingen mønster midt på dekket så ruller disse godt på asfalten. Problemet er i ditt tilfelle at 20km er ganske langt, og da vil du i høy grad dra fordel av en hybridsykkel med tynne dekk og helst uten dempergaffel, evt med dempergaffel som kan låses. Pass på i såfall at du får skikkelig låsefunksjon, mange løsninger her er veldig dårlige. vanlige hybrid-dekk kan lett punktere. Lenke til kommentar
iKristian Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 hei! jeg har bestemt meg for å starte et sunnere liv, med mer mosjon, og kommet fram til at å sykle til og fra skole hver dag (ca 20km hver vei) er et godt alternativ. var innom Oslo SportsLager der jeg ble anbefalt en Merida Birkebeiner Speed Disc sykkel. er denne bra? veien min består av noen ca. 3 km skog hver vei, og resten asfalt. den bør være relativt lett å ta opp bakker ( bor på Hauketo så må ta den bratte ljabrubakken i tillegg til Kongsveien ved sjømansskolen hver dag). fint er det også om muligheter for skogskjøring i f.eks. 5'ern er mulig. har vel et pristak på 8000 kr, men om jeg får en god sykkel for 6000 er det selvsagt mer fristende. har lest at Hybridsykler egner seg mer til bybruk, men denne Meridaen var omtalt som en god allround, vil det si at den også egner seg godt til bybruk? bor som sagt i Oslo, så jeg regner med at de fleste sykkelmerker er mulig å skaffe, og er derfor åpen for alle gode forslag om bra sykler. begrunn gjerne hvorfor denne sykkelen er bra også! TUSEN TAKK FOR SVAR OG HJELP! :D Hei, jeg har selv både hybrid og offroad-sykkel, og som begge tidligere postere nevnte så er det både fordeler og ulemper. jeg syklet min offroad-sykkel til og fra jobb/skole i tre års tid, men her var det snakk om kortere avstander. offroad-sykkelen er behagelig å sykle på, er mer lettmanøvrerbar siden hjulene vanligvis har mindre omkrets, (noe som er praktisk i byen) og med dekk som har lite eller ingen mønster midt på dekket så ruller disse godt på asfalten. Problemet er i ditt tilfelle at 20km er ganske langt, og da vil du i høy grad dra fordel av en hybridsykkel med tynne dekk og helst uten dempergaffel, evt med dempergaffel som kan låses. Pass på i såfall at du får skikkelig låsefunksjon, mange løsninger her er veldig dårlige. vanlige hybrid-dekk kan lett punktere. TAKKER FOR SVAR! det ble til at jeg gikk for Merida Birkebeiner, kan låse dempegaffelen, og sykkelstørrelsen passet meg perfekt. fikk også et godt tilbud der jeg sparte 3000, så vurderer dermed å bruke noen av de kronene på tynnere "hybriddekk" om jeg skulle føle behovet. har også grønliåsen som nærmeste nabo, så ser godt fordelen med å kunne sykle i terreng! takk for hjelp!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå