Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Programvare og varme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En rørleggerbedrift med vannvarme som hovedfelt vil nok være fornuftig å kontakte. Har selv installert vannbåren varme i huset. Rørene i gulvet (innstøpt i betong) la jeg selv, mens rørleggeren tok seg av de øvrige komponentene og koplet til vannet.

Har hatt andre rørleggere på besøk senere og har funnet ut at rørleggeren jeg benyttet muligens er en flink rørlegger for vann og sanitær, men han har nok bevist at vannvarme ikke var hans sterkeste side.

Jeg anbefaler derfor på det sterkeste at du stiller noen spørsmål til rørlegger om han har utført vannvarmeinstallasjoner tidligere - både større anlegg og i vanlige eneboliger.

Selv kjøpte jeg utstyr til vannbåren varme fra firmaet toppvvs.

Disse har også en side med informasjon om gulvvarme og leverer også styringssystemer for dette:

http://www.gulvvarmesystem.no/index.html

Av disse fikk jeg også hjelp til prosjektering (tegning) av vannsløyfene til en rimelig pris som gjorde arbeidet med leggingen enklere.

I og med at disse leverer gulvvarmesystemer kan det godt hende at du også kan få tilbud på utstyr til drivhusvanning også :-)

Ellers så får en kjøpt mye utstyr hos firmaet vvskupp. http://www.vvskupp.no som også leverer vannvarmesystemer etc :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jo da, jeg har prøvd å snakke med rørleggere, jeg har søkt på internett i lange tider, og snakket med pc programerere, men uten resultat. Jeg lurte på om noen hadde vert bort i en programvare til vannvarme. Jeg vil finne denne først, før jeg kjøper noen komponenter, slik at ting passer sammen. Har også snakket med rørleggergrosister som Brødrene London og Alsell. Forløbig er jeg uten resultat. Søkte også på nettsiden du anga, men den første kom bare opp med feilmelding. Har du/dere noen flere forslag ?

Lenke til kommentar

Merkelig med nettsiden!

Adressen er slik: http://www.gulvvarmesystem.no/ (Virker hos meg)

Hvis det er programvare og PC styring kan du muligens få hjelp hos elektrikker. (Prøv gjerne en av de bedriftene med litt størrelse).

Disse leverer i alle fall styringssytemer for lys og el - anlegg i boliger, så det er ikke utenkelig at dem også kan levere styringssystemer for vannvarme.

Alternativt kan du jo spørre om hvem som har utviklet programvaren for styring av elektrisk anlegg og evt. sjekke med softwareprodusenten selv - enten om dem kan levere dette eller kjenner til andre som leverer dette :-)

Håper du får suksess - og vil gjerne høre hva du finner ut!

Lenke til kommentar

Det som er synd med vannbåren varme er at rørleggere og rørbransjen generelt har liten kompetanse på varme og oppvarming. Men et vannbårent system er ikke vankeligere enn at det er ventiler som skal åpnes og stenges istedet for at feks varmekabler skal slås av eller på, så du kan vel i utgangspunktet bruke det meste tilgjengelig for elektrisk oppvarming til å styre varmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...