FroD Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 HAr en Ford Galaxy 2.0 -98 Har hatt det et par ganger tidligere, da forsvant den når jeg fylte på litt olje, siden den var rett under min merket. den har begynt å tikke hele tiden, ca 2 uker, Vippet av toppdekselet og det så ut som hydrauliske løftere og den innerste til høyre hadde en bitteliten slakk fra veivbanen til løfteren. etter lyden å dømme er det bare en. - Er det vanskelig å skifte løftere, skader jeg motoren hvis jeg kjører litt først? - Er løfteren avhengig av oljetrykket? jeg peilet litt over maxmerket på oljenivået akkurat nå. Håper noen kan hjelpe siden jeg er avhengig av bilen. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 En gammel Jetta jeg hadde tikket mye og jeg helte inn en boks med STP. Bilen ble stille. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Kjøp en litt dyrere olje. Bruk 5w40 Lenke til kommentar
FroD Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Takk for tips! Vil det si at de hydrauliske løfterene virker pga olje kvalitet og trykket fra oljepumpen. Kan for mye olje være en årsak, eller skade motoren. Som sagt litt over maxmerket på peilepinnen? Lenke til kommentar
GSM Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Litt for mye olje er ikke noe problem... Men alt for mye olje kan blåse pakninger og skape mye krøll.. Kjøpte en MR2 engang med blåst motor... Der hadde dama til han som eide den fått beskjed om å fylle olje på om hun skulle bruke bilen når han var borte.. Og hun hadde fylt på olje hun.. Til den var full... Og da mener jeg ikke til F merket på peilepinnen, men til motoren bokstavlig talt var full 1 Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Takk for tips! Vil det si at de hydrauliske løfterene virker pga olje kvalitet og trykket fra oljepumpen. Kan for mye olje være en årsak, eller skade motoren. Som sagt litt over maxmerket på peilepinnen? Litt går nok bra, men dette skal man virkelig være forsiktig med. Blir det alt for mye så begynner veivakslingen å piske olje og det er ikke bra. Det blir som en jævla hjulvisp som du bruker når du skal piske fløte til krem. Motoren får dårlig oljetrykk blant annet og pakninger og simmeringer liker heller ikke det. Lenke til kommentar
FroD Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 Dette tok litt tid... Prøvde med 5-40 olje uten att det hjalp, etter det fikk jeg tips om Omega motorflush tilsettning i oljen for å rense systemet. 15min på tomgang og skifete til 10-40 etterpå. ikke resultat. En mekaniker snakket om tett kanal til eller i løfteren, tror den må skiftesl "STP i oljen" hva gjør den egentlig?? Lenke til kommentar
FroD Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 fikk oljeforbedrende tilsettning i samme fabrikat som motorflushen. Tikkingen ble kansje en antydning mindre. Må jeg satse på å bytte løftere?? Andre årsaker som får løfterene til å klikke? Setter pris på tips! Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 er nok slitne løftere/vippearmer Liquid molly har en hydraulisk-ventilløfter lyddemper sak som man hiver i oljen. Ene kollegaen min har en gelande med 300td motor og den tikket som et uvær. Nå bare tikker den litt Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 fikk oljeforbedrende tilsettning i samme fabrikat som motorflushen. Tikkingen ble kansje en antydning mindre. Må jeg satse på å bytte løftere?? Andre årsaker som får løfterene til å klikke? Setter pris på tips! En justering av løfteren hjelper, eventuelt bytt ut løfter/vippearm, eller shims opp. Ventiltikking er uansett ikke farlig å kjøre med forresten, så lenge det ikke forverrer seg drastisk i løpet av kort tid. Lenke til kommentar
FroD Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Ventilløfteren ligger rett under kammen og "knottane" presser på den hyd. løfteren sompresser på ventilstaget. Så vidt jeg vet ingen justeringer men oljetrykket som spenner opp løfteren mellom kam og ventil. Er det oljekanaler som kan gå tette, evt. stake blåse disse rene, hvis ikke løfteren er defekt da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå