Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ventil tikking, lett å reparere?


FroD

Anbefalte innlegg

HAr en Ford Galaxy 2.0 -98

Har hatt det et par ganger tidligere, da forsvant den når jeg fylte på litt olje, siden den var rett under min merket.

den har begynt å tikke hele tiden, ca 2 uker,

 

Vippet av toppdekselet og det så ut som hydrauliske løftere og den innerste til høyre hadde en bitteliten slakk fra veivbanen til løfteren.

etter lyden å dømme er det bare en.

 

- Er det vanskelig å skifte løftere, skader jeg motoren hvis jeg kjører litt først?

- Er løfteren avhengig av oljetrykket? jeg peilet litt over maxmerket på oljenivået akkurat nå.

 

 

Håper noen kan hjelpe siden jeg er avhengig av bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips!

 

Vil det si at de hydrauliske løfterene virker pga olje kvalitet og trykket fra oljepumpen.

Kan for mye olje være en årsak, eller skade motoren.

Som sagt litt over maxmerket på peilepinnen?

Lenke til kommentar

Litt for mye olje er ikke noe problem... Men alt for mye olje kan blåse pakninger og skape mye krøll..

Kjøpte en MR2 engang med blåst motor... Der hadde dama til han som eide den fått beskjed om å fylle olje på om hun skulle bruke bilen når han var borte.. Og hun hadde fylt på olje hun.. Til den var full... Og da mener jeg ikke til F merket på peilepinnen, men til motoren bokstavlig talt var full :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips!

 

Vil det si at de hydrauliske løfterene virker pga olje kvalitet og trykket fra oljepumpen.

Kan for mye olje være en årsak, eller skade motoren.

Som sagt litt over maxmerket på peilepinnen?

Litt går nok bra, men dette skal man virkelig være forsiktig med. Blir det alt for mye så begynner veivakslingen å piske olje og det er ikke bra. Det blir som en jævla hjulvisp som du bruker når du skal piske fløte til krem. Motoren får dårlig oljetrykk blant annet og pakninger og simmeringer liker heller ikke det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette tok litt tid...

 

Prøvde med 5-40 olje uten att det hjalp, etter det fikk jeg tips om Omega motorflush tilsettning i oljen for å rense systemet. 15min på tomgang og skifete til 10-40 etterpå. ikke resultat.

 

En mekaniker snakket om tett kanal til eller i løfteren, tror den må skiftesl

 

"STP i oljen" hva gjør den egentlig??

Lenke til kommentar

fikk oljeforbedrende tilsettning i samme fabrikat som motorflushen.

 

Tikkingen ble kansje en antydning mindre.

 

Må jeg satse på å bytte løftere??

Andre årsaker som får løfterene til å klikke?

 

Setter pris på tips!

Lenke til kommentar

fikk oljeforbedrende tilsettning i samme fabrikat som motorflushen.

 

Tikkingen ble kansje en antydning mindre.

 

Må jeg satse på å bytte løftere??

Andre årsaker som får løfterene til å klikke?

 

Setter pris på tips!

En justering av løfteren hjelper, eventuelt bytt ut løfter/vippearm, eller shims opp.

Ventiltikking er uansett ikke farlig å kjøre med forresten, så lenge det ikke forverrer seg drastisk i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar

Ventilløfteren ligger rett under kammen og "knottane" presser på den hyd. løfteren sompresser på ventilstaget.

Så vidt jeg vet ingen justeringer men oljetrykket som spenner opp løfteren mellom kam og ventil.

 

Er det oljekanaler som kan gå tette, evt. stake blåse disse rene, hvis ikke løfteren er defekt da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...