Gå til innhold

Uhell med budbil. hvem har ansvar?

GeiroOlav87

Anbefalte innlegg

i fjor vår (ca april2009) jobbet jeg hos Peppes Pizza som sjafør, da jeg skulle rygge ut fra peppes sin parkering så kom jeg til og rygge på en kolega sin privat bil, med peppes budbilen. Jeg sa ifra med en gang men det ble ikke skrevet noe skademeldings-skjema eller noe som helst, og skaden var minimal, eier måtte bøye seg ned og helt inntil bakfangeren på bilen for og se den lille ripen.

nå et år etterpå krever eier av denne bilen at jeg skal betale han 6000 kr for skadene, og han har ikke noe kvitering. (har lett litt på nettet om hvor mye det koster og lakkere en støtfanger og jeg har funnet priser helt ned til under 1000kr)

Hvilke lover skal jeg forholde meg til?

Er det ikke Peppes, som er eier av bilen som står ansvarlig for å betale egenandelen på forsikring?

Skal ikke jeg komme billigst ut av dette? han kan vel ikke reparere bilen på dyrest mulig måte og be meg betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sjåfør hos Peppes Pizza går jeg ut fra at du er dekket av deres forsikring, og at han derfor må kontakte dem slik Isbilen sier. Det er mulig at du må ut med en egenandel av noe slag, men det er neppe snakk om så mye som 6000 kr.

Angående skyldspørsmål er denne saken grei, du rygget og har dermed skyld. Det tjener for øvrig hans sak meget dårlig at dere ikke skrev skademelding, og at han kommer med kravet først et år etterpå, uten noen form for dokumentasjon.

Med mindre det blir opprettet sak hos Peppes og han skaffer til veie dokumentasjon på skaden og prisoverslag, har du ikke noe å frykte.

Lenke til kommentar

Må ikke slike saker raporteres innen en viss tid?

I slike tilfeller skal skademelding fylles ut på stedet. Noe motpart mente ikke var nødvendig.

Så lenge dette skjedde i trådstarters arbeidstid, forsikringsselskapet til eier av bilen som må dekke dette.

Det eneste trådstarter kan gjøre, er å hjelpe med å fylle ut skademelding nå. Men da må selvsagt datoen og slikt oppføres med datoen da det skjedde. Om forsikringsselskapet vil godta å dekke skader på en så sent innlevert skademelding har ingen betydning for trådstarter.

Motpart skal uansett kontakte bedriften og ikke tidligere ansatte.

Så lenge dette og ikke var grovt uaksomt, så ser jeg heller ingen grunn for at trådstarter skal dekke egenandel. Men om dette skjedde etter arbeidstid, så vil det være noe helt annet.

Lenke til kommentar

Jeg vil kanskje si at det er grovt uaksomt å stå innenfor en kilometers avstand fra en hvilken som helst pizzabil. :tease:

Uansett, spøk til side: Hendelige uhell på jobb skal det mye til for at man skal måtte stå til rette for selv. Saken er først og fremst mellom den bulkede og Peppes. Han tar det vel direkte med sjåføren siden han tenker det er lettere å få gjennomslag på den måten, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Er ikke så lett å få gjennomslag gjennom meg når jeg ikke lenger jobber på den dritt plassen.. er seriøst den dårligste arbeidsplassen jeg noensinne har jobbet på, dessuten skal det sies at motparten også jobbet på Peppes, noe han muligens fortsatt gjør.

uhellet skjedde i arb. tid =p så da er det vel Peppes som skal dekke egenandelen også da??

grovt uaktsomt er vel vanskelig og definere, bilen jeg rygget på sto parkert, men ble jo som sagt bare en bitteliten ripe i lakken som eier av bil ikke engang så med en gang når jeg viste han skaden=P

Lenke til kommentar

uhellet skjedde i arb. tid =p så da er det vel Peppes som skal dekke egenandelen også da??

grovt uaktsomt er vel vanskelig og definere, bilen jeg rygget på sto parkert, men ble jo som sagt bare en bitteliten ripe i lakken som eier av bil ikke engang så med en gang når jeg viste han skaden=P

Det er vanlig at sjåfør må dekke en egenandel dersom h*n har vært uaktsom. Det høres ut som om du enkelt og greit har vært uheldig, så ikke tenk så mye på det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...