Gå til innhold

Webutvikler - hva tjener DU?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er interessert i å vite du DU som webutvikler tjener i årslønn.

Hva er gjennomsnitt? Hva tjener du?

Hvorfor tjener du det du tjener?

Utdanning, kurs, etc?

Personlig har jeg fått et tilbud om stilling om webutvikler i et firma, og fått spørsmål om hva slags lønnskrav jeg har, men jeg svarte ingen forventninger, fordi jeg tenker strategisk da jeg har lyst til å komme det markedet med erfaring og referanser. Jeg har kun gått IKT Servicefag på vgs. andre året, som ikke akkurat gir bachelorgrad i systemarkitektur. Jeg har drevet eget firma med kun en side som referanse og en haug med kildekode som dessverre ikke beviser for mye av mine kunnskaper. Men jeg har derimot drevet med webutvikling siden jeg var fjorten år og gjør det fordi jeg brenner for det og det er en hobby. Nå har jeg altså blitt tilbudt 350 000 kroner i årslønn for å drive med hobbyen min i en normal arbeidsdag fra 8-16, og lurer på om jeg er kraftig underbetalt eller om jeg bør akseptere dette.

Hva er deres innspill mtp. mitt strategiske valg og årslønna?

Firmaet er forresten et av verdens største sikkerhetsbedrifter og en fryd å ha som framtidig referanse og på CV.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

for en nyutdannet uten erfaring er dette veldig bra lønn, for en erfaren webutvikler som faktisk er god ville nok lønnen ikke være så bra.

kjenner kun 2 virkelig gode utviklere og etter skattelistene ligger de begge over 600.

er veldig utvannet yrke så må nesten ha noe skikelig og vise til før du får en solid jobb.

er så ekstremt mange som har laget et par småsider hvor de har brukt en ferdig cms som mener de er webutvikler, mens de da ikke har utviklet den døyt egentlig.

nå vet ikke jeg hva du har av kode frafør, men ville laget et par eksempler som f.eks forum,auksjonsside,portalsystem,intranet side fra grunnen med adminpanel etc for og vise at du faktisk kan noe.

basic sider som en ukjent med faget kan relatere til og bruker lignende sider selv.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Vil gratulere meg selv med ny jobb. Jeg ble "funnet" av headhunters ved et uhell (!) og lønnsforhandlingene endte med 300 000 i grunnlønn, 4 beredskapsvakter (fra 06:00 til 23:00 en gang i uka, dvs. jeg må møte opp dersom noe skjer innen tidsrommet, ellers fri) mot 16 000 kr ekstra i måneden (i tillegg til vanlige månedslønna), alle reiseutgifter til og fra jobb er påspandert per kjørte km eller månedskort Oslo/Akershus, valgfri mobil og gratis bruk, 70 % av lunsjkostnader er påspandert.

Bare lønna tilsvarer 508 000 kroner i året (inkl. beredskapsvaktene). Jeg skal prøve å ikke klage, siden dette er min første jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oi.. gratulerer med fin jobb og meget bra lønn :)

Jeg har bare 350.000 :( . 10 års ansiennitet. Ingen overtidsbetaling, tilgjengelig stortsett 24/7. Eneansvaret for webutvikling (nettavis, samt andre prosjekter) av egenprodusert plattform/cms, databaser, teknisk vedlikehold av lokalkontor, support, videoredigering, bannerprod/booking +++ i et relativt stort medieselskap :ermm: Vi snakker underbetalt her....

Men gratis mobil/internett og hjemmekontor, samt meget stor frihet :thumbup:

Lenke til kommentar

Gratulerer så meget!

Jeg har samme utdannelse og skal i intervju for jobb i Telenor Telefonsupport i morgen :p

Men så har ikke jeg den store webutviklingskompetansen.

Telenor Telefonsupport har vel fint lite med webutvikling og gjøre, men lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg har bare 350.000 :( . 10 års ansiennitet. Ingen overtidsbetaling, tilgjengelig stortsett 24/7. Eneansvaret for webutvikling (nettavis, samt andre prosjekter) av egenprodusert plattform/cms, databaser, teknisk vedlikehold av lokalkontor, support, videoredigering, bannerprod/booking +++ i et relativt stort medieselskap :ermm: Vi snakker underbetalt her....

Men gratis mobil/internett og hjemmekontor, samt meget stor frihet :thumbup:

Den siste biten der med meget stor frihet har ganske mye å si. Og at man trives =)

Samtidig er det ofte jeg hører om folk som sliter med å få jobb også (i forskjellige yrker). Så av og til bør man kanskje bare sette seg tilbake å innrømme at man ikke har det så verst selv om det finnes andre med høyere lønn og tilsynelatende bedre jobber.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Yrke: Utvikler CMS

Utdanning: Universitet 3-4 år

arbeidserfaring: innen programmering 3-4 år (Zend-Framework, Java, C, Mysql)

Sted: Berlin

lønn: 14 000 per m. + overtid

arbeidstid: 40 timers uke

Er det noen her med lignende kompetanse?

Jeg flytter tilbake til norge i begynnelsen av neste år og kunne likt å vite hvordan lønnsnivået er.

Endret av johansydseter
Lenke til kommentar

Yrke: Utvikler CMS

Utdanning: Universitet 3-4 år

arbeidserfaring: innen programmering 3-4 år (Zend-Framework, Java, C, Mysql)

Sted: Berlin

lønn: 14 000 per m. + overtid

arbeidstid: 40 timers uke

Er det noen her med lignende kompetanse?

Jeg flytter tilbake til norge i begynnelsen av neste år og kunne likt å vite hvordan lønnsnivået er.

14 000 NOK pr måned er jo ingenting i forhold til norske lønninger. Er dette normal lønn for en utviklerstilling i Berlin?

Vil anta mellom 400 og 500k per år er sannsynlig med din bakgrunn, men det varierer mye med stilling og lokasjon i landet. Og det kommer an på om du er rett person til stillingen også naturligvis.

Lenke til kommentar

14 000 NOK pr måned er jo ingenting i forhold til norske lønninger. Er dette normal lønn for en utviklerstilling i Berlin?

Jeg er ansatt som Junior. Det er vanlig her og måtte arbeide et par år før man mottar normal lønn. Vanlige utviklere tjener i gjennomsnitt 17.000-18.000 i måneden.

Norge har en av de største lønnsnivåene i verden. Derfor den store forskjellen. I tillegg er Berlin den billigste hovedstaden i europa og, i tyskland, den byen med lavest lønn og høyest arbeidsledighet. Hvorfor ikke norske bedrifter er mer aktive med rekrutering i utlandet er for meg helt uforståelig.

Lenke til kommentar

Jeg er ansatt som Junior. Det er vanlig her og måtte arbeide et par år før man mottar normal lønn. Vanlige utviklere tjener i gjennomsnitt 17.000-18.000 i måneden.

Norge har en av de største lønnsnivåene i verden. Derfor den store forskjellen. I tillegg er Berlin den billigste hovedstaden i europa og, i tyskland, den byen med lavest lønn og høyest arbeidsledighet. Hvorfor ikke norske bedrifter er mer aktive med rekrutering i utlandet er for meg helt uforståelig.

Lønn er forståelig nok relativt til kostnadene, men litt vanskelig å forstå når man ikke har bodd i utlandet selv.

Har ikke hørt om tilsvarende ordning i Norge, i alle fall ikke med en formell ordning rundt juniorposisjoner. Som regel konkurrerer alle om å søke på de samme stillingene og arbeidsmarkedet er greit for de med rett erfaring, men ikke fullt så greit for andre. Har lignende bakgrunn som deg og har bare jobbet i engasjementstillinger til nå. Det å jobbe i engasjement er en ok måte å få variert erfaring på.

Ja, man kan jo lure hvorfor det ikke rekrutteres mer fra utlandet. Nordmenn er kanskje konservative. Det er mange historier om godt utdannede innvandrere som sliter med å få relevant jobb i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...