Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontanter på utelandsreiser

Drogin

Anbefalte innlegg

Romkammeraten min sa at en venn av han tok med seg 100 000kr i cash på en flyreise til utlandet, og ble arrestert eller hva enn den riktige ordet er.

Romkammeraten min lurer dermed på hva som er max-grensa man har lov til å bære med seg av fysiske kontanter på flyreise til utlandet.

Noen som har peil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Romkammeraten min sa at en venn av han tok med seg 100 000kr i cash på en flyreise til utlandet, og ble arrestert eller hva enn den riktige ordet er.

Romkammeraten min lurer dermed på hva som er max-grensa man har lov til å bære med seg av fysiske kontanter på flyreise til utlandet.

Noen som har peil?

Maxgrensen for kontanter er på kr. 25 000,-

Det er tolloven http://www.lovdata.no/all/hl-20071221-119.html#3-1

dens § 3-1, 1. og 2.ledd jfr. § 16-1 og § 16-5 som er hjemlene/straffereaksjonene for dette.

Og i dens forskrifter http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20081217-1502.html står dette i klartekst.

§ 3-1-11. Plikt til å oppgi betalingsmidler ved inn- og utførsel

Den som bringer norske og utenlandske sedler og mynt tilsvarende et beløp større enn 25 000 kr til eller fra tollområdet, skal uoppfordret oppgi eller legge frem disse for tollmyndighetene. Likestilt med sedler og mynt er reisesjekker og andre sjekker som kan utbetales til ihendehaver, ihendehaverveksler, ihendehavergjeldsbrev og andre fysiske verdipapirer hvis rettigheter kan utøves av ihendehaveren.

0 Endret ved forskrift 24 juni 2009 nr. 844 (i kraft 1 juli 2009, tidligere § 3-1-2).

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gaidaros,

25 000,- er ingen maxgrense. Det er grensen før man må oppgi beløpet til tollmyndighetene, men det er ingen hard maxgrense.

Joda, dette er en maxgrense.

Slik jeg forsto trådstarter, så var spørsmålet hva som var maxgrensen for før man må oppgi beløpet til tollmyndighetene. Og det var dette spørsmålet jeg svarte på. Maxgrensen er da kr. 25 000,-. Selvfølgelig blir det annerledes hvis man deklarerer beløpet, men da er vi over på et annet spørsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt ikke hvordan du klarer å få dét ut av følgende sitat, men det får så være.

Joda, hvis du kombinerer det du siterer med understående sitat, og da ser hele problemstillingen under ett, så gir det absolutt mening. Trådstarter sier jo at romkameraten hans "lurer dermed på...", og da henvises det til nedenstående problemstilling. Og spørsmålet blir da hva man lovlig(underforstått uten å måtte deklarere i tollen) kan ta med seg ut av landet før man blir "arrestert eller hva enn det riktige ordet er".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...