Gå til innhold

Nokia N8 12 megapixler 720P, HDMI, AMOLED, symbian 3

Anbefalte innlegg

Her er den første anmeldelsen av Nokia N8 som jeg har funnet. Det er riktignok del 1 av flere, som vil komme fortløpende.

De anmelder den ferdige produksjonsmodellen som folk får kjøpt.

http://www.allaboutsymbian.com/reviews/item/12149_Nokia_N8_part_1_hardware_and_m.php

Jep. Har lest den. Kommer 2 deler til. Regner med eg ikke blir 100% happy softwarewise. Men regner med den knuser symbian 5th edition ihvertfall.

Tror du mener "håper", med mindre du har sett noe jeg ikke har sett? Som nevnt en del ganger i tråden så henger veldig mange feil fra Sym 5 igjen.

Det regner eg egentlig med. Men det finnes firmware updates vettu. Uansett. Man kjøper ikke n8 på grunn det flotte os'et. Er alt det andre.:) men eg regner med det gjør jobben sin. Hvis ikke spb shell:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for link til reviewet! Dette virker vesentlig mer nøytralt enn mye jeg har lest tidligere. Når det er sagt så svarte det egentlig ikke på noen av spørsmålene mine. Gleder meg til de får på plass resten!

De av dere som har forhåndsbestilt - når regner dere med å motta telefonen?

Lenke til kommentar

jeg har for min egen del mistet fullstendig troen på at Nokja skal klare å lage noe spesielt fornuftig løsning i dette segmentet.

Det vil jo vise seg hvor langt de har kommet denne gangen, men jeg tror fortsatt de har et godt stykke igjen før de kan måle seg med konkurrentene...

For deres egen del håper jeg at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Noen som vet om denne kommer i Orange farge til norge etter hvert?

Har hørt at de andre fargene skal komme i desember.

jeg har for min egen del mistet fullstendig troen på at Nokja skal klare å lage noe spesielt fornuftig løsning i dette segmentet.

Det vil jo vise seg hvor langt de har kommet denne gangen, men jeg tror fortsatt de har et godt stykke igjen før de kan måle seg med konkurrentene...

Fint for deg da.. Er bare flott at Nokia velger å gå sine egne veier med Symbian istedet for å kopiere de andre med Android. Nokia gruser konkurentene på det meste.. at de velger Symbian til å styre alt dette er ikke noe stort problem egentlig.. for det FUNKER faktisk.. bare på en litt annen måte enn f.eks iOS4 eller Android

Lenke til kommentar

Noen som vet om denne kommer i Orange farge til norge etter hvert?

Har hørt at de andre fargene skal komme i desember.

Fint for deg da.. Er bare flott at Nokia velger å gå sine egne veier med Symbian istedet for å kopiere de andre med Android. Nokia gruser konkurentene på det meste.. at de velger Symbian til å styre alt dette er ikke noe stort problem egentlig.. for det FUNKER faktisk.. bare på en litt annen måte enn f.eks iOS4 eller Android

De sier at n8 minner en del om android med tanke på widgets. Vel...

Lenke til kommentar

Forklar meg hvor nokia har grust konkurrentene softwaremessig?

Siden jeg sitter her med både ios, android og s60 så føler jeg for å fortelle min erfaring: Android og spesielt IOS har langt mindre feil enn det symbian har hatt til nå. Symbian FUNKER faktisk ikke i mange tilfeller. Har du noengang prøvd å surfe på internett med en thomson router (en vanlig router i norge)? Symbian er det eneste OSet som ikke klarer det. Det takler rett og slett ikke QOS funksjonen i routeren. Det gjelder alle s60v5 telefoner, det være nokia, samsung eller SE. IOS og android har null problem med det. Å finne kompatible programvarer til s60v5 er en spøk. IOS fungerer det alltid, android gjør det også rimelig bra med noen feil her og der, men av de rundt 150 applikasjonene jeg har prøvd å installere på s60 var det mindre enn 40% som fungerte å installere, hvorav kanskje bare halvparten av dem virket slik en forventer.

At s60v5 har hatt dårlige menyer er en bagatell i forhold til hvordan systemet gjør seg som et smarttelefon OS.

Lenke til kommentar

Og hvilke områder er det nokia knuser konkurrentene hardwaremessig? Ikke har de de beste prosessorene, ikke har de de største skjermene, ikke har de de beste skjermene, ikke har de høyest oppløsning, ikke har de mest minne, de var sene med kapasitive skjermen; som heller ikke var i toppsjiktet.

Og på toppen av det hele har de dårligst OS og software.

Jeg kommer på et område de er bedre enn konkurrentene, og det er kameraet på N8.

Hva er alle disse (det meste) områdene nokia knuser konkurrentene på?

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Hva skal du med en saftig prosessor som sluker strøm når du IKKE trenger det, da Symbian bruker resursene mye bedre? Hva skal du med stor skjerm som bare gjør telefonen stor og klumpete ?

Oppløsningen kan jeg være enig i at de ikke er best på, men strengt tatt merker du ikke rare forskjellen. OSet er bra det, fungerer til det det skal, at man opplever enkelte problemer, gjør man med alt.. uansett levrandør.

Og er neimen heller ikke antall mhz som avgjør om det er den beste prosessoren..

Lenke til kommentar

Egentlig så treffer du spikene ganske godt på hodet, men problemet til Nokia er at de har holdt seg på samme vei litt for lenge.

Symbian er grisegammelt har ikke vist seg (i alle fall ikke hittil) spesielt konkuransedyktig med til eksempel nyere OS som til eksempel Android.

Hva er egentlig forskjellen p N95 OS og det de har i dag? Det er ikke mye du... Og det å påstå at det fungerer er også noe drøyt siden jeg og mange andre har slitt som F¤%(/ med bugs..

Intill Nokia klarer å tnke nytt og kommer seg over N95 rusen sin så vil alle dundre forbi dem i high end segmentet..

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

Hva skal du med en saftig prosessor som sluker strøm når du IKKE trenger det, da Symbian bruker resursene mye bedre? Hva skal du med stor skjerm som bare gjør telefonen stor og klumpete ?

Oppløsningen kan jeg være enig i at de ikke er best på, men strengt tatt merker du ikke rare forskjellen. OSet er bra det, fungerer til det det skal, at man opplever enkelte problemer, gjør man med alt.. uansett levrandør.

Og er neimen heller ikke antall mhz som avgjør om det er den beste prosessoren..

He. Den gode debatten er i gang igjen, skjønnar eg:)

Nokia har et stort forbedringspotensiale, men nokia n8 er ihvertfall et bra steg i riktig retning.

Vært veldig mye teknologisk krigføring mellom iphone 4 og nokia n8, globalt, den siste tiden.

Og min konklusjon er som følgende:

Hadde iphone 4 hatt sammme camera som n8, usb on the go, hdmi, og mobil-tv, hadde eg sikkert kjøpt iphone 4. Men det er ikke tilfelle, så eg velger n8:)

Men det er min personlige mening da.

Eg venter enda på drømmemobben.

-1080p encoding og decoding.(camera med god opptikk).

-1.5ghz cpu.

-1280x720p super amoled skjerm.(4 tommer)

-1024 mb ram minne

-HDMI

-Operativsystem:usikker..

Lenke til kommentar

Krankenstein:

Du skriver ingenting om hva du hadde forventet av batteritid. Er jo som å gå litt tilbake til begynnelsen for mobiler, hvor man trengte egen batteripakke.. skal man ha en slik mobil kan man ikke forvente å ha noe særlig batteritid.. og skal man ha det, vokser telefonen.

Så slik jeg ser det er det ett kompromi mellom batteri, størrelse osv..

Ennå er det ingen private som har fådd denne telefonen, men å kritisere den for svak prosessor før man har testet den blir for dumt.. da det kan godt hende den klarer seg utmerket godt med den den er utstyrt med. Og klarer man å unngå å måtte øke frekvensen, klarer man å unngå å bruke mere batteri enn nødvendig.. Så hypen etter kraftig prosessor er noget overdrevven spør du meg..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvilke områder er det nokia knuser konkurrentene hardwaremessig? Ikke har de de beste prosessorene, ikke har de de største skjermene, ikke har de de beste skjermene, ikke har de høyest oppløsning, ikke har de mest minne, de var sene med kapasitive skjermen; som heller ikke var i toppsjiktet.

Og på toppen av det hele har de dårligst OS og software.

Jeg kommer på et område de er bedre enn konkurrentene, og det er kameraet på N8.

Hva er alle disse (det meste) områdene nokia knuser konkurrentene på?

Kan du heller se til å svare på spørsmålet mitt? På hvilke områder er det nokia knuser konkurrentene hardwaremessig?

For du har jo prestert å påstå at Nokia slår konkurrentene på de fleste områder. Til nå har jeg kommet med mange argumenter for hvorfor det var en veldig feil påstand og at tilfellet er motsatt. Jeg vil se dine argumenter. Å si at en stor skjerm gjør telefonen stor er ikke et argument for at nokia knuser konkurrentene. Å påstå at HZ ikke er alt er korrekt, men da er vi igjen på softwarenivå (som jeg allerede har argumentert mot symbian), i tillegg til at symbian er tungdrevet. En iphone (IOS) på 433 mhz oppleves vesentlig raskere enn en omnia HD (symbian s60) på 600 mhz. Sier bare litt om symbian det.

sitat:"Nokia gruser konkurentene på det meste"

Kan du forsvare påstanden din når jeg kommer med så mange motargumenter..?

Lenke til kommentar

Det bare slår tilbake mot dine argument at HZ er viktig, at skjermstørrelse er viktig.. en telefon trenger ikke tape mot konkurrentene selv om den har mindre skjerm.. faller på sin egen urimelighet det.

Nokia gruser konkurentene på GPS programvare, på kamera, på interface muligheter (HDMI, USB on the go), på pris (dagens eneste telefon som kan sammenlignes mot alt f.eks Nokia N8 har er Iphone 4, og den er svindyr uten abonnement)

Dine argument faller på sin egen urimelighet, som f.eks at høyste prossorhastighet gir raskeste telefon, om en telefon har mindre skjerm er den dårligere, har den mindre ram, er den dårligere.. ganske urimelige argument spør du meg.

Lenke til kommentar

Kan vi være så snille å holde denne tråden fri for symbian vs android vs ios? Hvis det er så viktig for dere å diskutere dette så splitt det ut i en egen tråd og ta det der, takk. Denne tråden er veldig fin for oss som bryr oss om ting relatert til N8, som for eksempel reviews, fotosamples og demovideoer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi være så snille å holde denne tråden fri for symbian vs android vs ios? Hvis det er så viktig for dere å diskutere dette så splitt det ut i en egen tråd og ta det der, takk. Denne tråden er veldig fin for oss som bryr oss om ting relatert til N8, som for eksempel reviews, fotosamples og demovideoer.

Ja. Trodde egentlig den diskusjonen var over. Men det hjertet er fullt av renner munnen over med.

Forresten. Gsmarena er litt inne på samme emne. Ufortjent negativ oppmerksomhet rundt symbian. Sjekk :

http://www.gsmarena.com/nokia_n8_gets_lots_of_stick_in_early_reviews_we_wonder_why-news-1973.php

APEGRYN:

Har du bestilt nokia n8?

Endret av Krankenstein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskusjonen kommer vel aldri til å ende egentlig..

Men er helt enig i at vi skal holde den diskusjonen unna denne tråden.. Smekk på fingrene til meg at jeg i det hele tatt fyrer oppunder..

:)

Håper Telenor holder hva de lover å sender telefonen i morgen iallefall

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...