Gå til innhold

Nokia N8 12 megapixler 720P, HDMI, AMOLED, symbian 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går det an å ha GPSen på mens man kjører, og bare la kartet følge med den retningen man kjører? Hvis jeg velger Min Posisjon (turn-by-turn-navigasjion), følger GPSen med, men kartet snur seg ikke etter den veien jeg kjører. På f.eks Sygic, Tomtom og Navigon er det ikke slik.

Velg "kjør" så får du kart som snur seg etter kjøreretningen selvom du ikke bruker navigasjon.

 

 

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Helt enig med Stig-Arne. Lei av å sjekke tråder som denne bare for å finne en mengde usaklige innlegg.

 

On topic: er det noen av dere som har opplevd merkelig batterioppførsel? Batteriet mitt har blitt skikkelig elendig i det siste og må lades mer enn èn gang i døgnet selv med svært lite bruk. Jeg antar at dette er programvarerelatert da det enkelte ganger holder som vanlig - ca 3 dager ved vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Helt enig med Stig-Arne. Lei av å sjekke tråder som denne bare for å finne en mengde usaklige innlegg.

 

On topic: er det noen av dere som har opplevd merkelig batterioppførsel? Batteriet mitt har blitt skikkelig elendig i det siste og må lades mer enn èn gang i døgnet selv med svært lite bruk. Jeg antar at dette er programvarerelatert da det enkelte ganger holder som vanlig - ca 3 dager ved vanlig bruk.

 

Nei har igrunn ikke det. Synes bare batteriet har blitt bedre å bedre egentlig, særlig etter siste oppdatering.

Holder 2 døgn hos meg med blåtann slått på hele tiden, synkronisering av mail hvert 15 min, noe ringing og sending av sms.. Så må si meg ganske fornøyd.

 

Prøvd å slått av og på telefonen for å se om det retter på seg? Kan jo være en prosess som ligger å kjører uten at det er mulig å se det gjennom den vanlige oppgavebehandlingen

Lenke til kommentar

Hei. Har noen av dere problemer med at det "pulserende" lyset i menyknappen har forsvunnet etter siste oppdatering? Jeg har selvfølgelig prøvd å slå funksjonen av og på; samt slå tlf av og på.

 

Varselblinkingen ved melding / tapt anrop fungerer som normalt.

 

Nei egentlig ikke.

Skjønner egentlig ikke poenget med hele greia med pulserende lys ?

Lenke til kommentar

Hei. Har noen av dere problemer med at det "pulserende" lyset i menyknappen har forsvunnet etter siste oppdatering? Jeg har selvfølgelig prøvd å slå funksjonen av og på; samt slå tlf av og på.

 

Varselblinkingen ved melding / tapt anrop fungerer som normalt.

 

Nei egentlig ikke.

Skjønner egentlig ikke poenget med hele greia med pulserende lys ?

 

Det er vel mest en gimmick, men kan være greit å ha i enkelte sammenhenger.

 

Merkelig nok fungerer det pulserende lyset i strømsparingmodus, men ikke i vanlig modus. Logisk sett burde det vært omvendt.

Lenke til kommentar

Da er mitt N8-"eventyr" over. Etter to serviceturer grunnet at telefonen kobler seg opp mot mobildata automatisk har den pinadø begynt med det samme igjen. Det blir dermed tredje gangen for samme feil og jeg har derfor krav på telefon. Android here I come (again)!

Håper jeg ikke misforstår, men er dette en servicesak? Min erfaringer er at smartmobiler kobler seg opp mot mobildata "av seg selv". Min forrige HTC gjorde det, min tidligere Sonye Ericsson gjorde det, og N8 gjør det. Dette fordi telefonen er satt opp til å sjekke mail, oppdatere vær, aksjekurser, osv. Det kan slås av i innstillingene.

 

For øvrig så er jo dette egentlig ikke noe problem, det koster ingenting ekstra om mobilen er koblet til datatrafikk så lenge den ikke laster ned noe. Du betaler ikke for oppkoblingen, kun for det du eventuelt laster ned.

 

Så hvis jeg altså ikke har misforstått deg totalt, så er vel ikke dette du beskriver et problem i det hele tatt? :hmm:

Lenke til kommentar

Da er mitt N8-"eventyr" over. Etter to serviceturer grunnet at telefonen kobler seg opp mot mobildata automatisk har den pinadø begynt med det samme igjen. Det blir dermed tredje gangen for samme feil og jeg har derfor krav på telefon. Android here I come (again)!

Håper jeg ikke misforstår, men er dette en servicesak? Min erfaringer er at smartmobiler kobler seg opp mot mobildata "av seg selv". Min forrige HTC gjorde det, min tidligere Sonye Ericsson gjorde det, og N8 gjør det. Dette fordi telefonen er satt opp til å sjekke mail, oppdatere vær, aksjekurser, osv. Det kan slås av i innstillingene.

 

For øvrig så er jo dette egentlig ikke noe problem, det koster ingenting ekstra om mobilen er koblet til datatrafikk så lenge den ikke laster ned noe. Du betaler ikke for oppkoblingen, kun for det du eventuelt laster ned.

 

Så hvis jeg altså ikke har misforstått deg totalt, så er vel ikke dette du beskriver et problem i det hele tatt? :hmm:

Litt morsomt servicesak dette er. Det må ha vært en brukerfeil dersom ferrek ikke har skrudd av auomatisk sync med epost, væroppdatering osv. Også her har selgeren/servicefolket vært dumme som ikke satte spørsmåltegn om mulig brukerfeil.

 

Så vidt jeg vet så gjelder egentlig ikke reklamasjonsretten brukerfeil. Selgeren har to forsøk på å rette feilen, men de har også retten til å sjekke hva kunden har gjort før de casher ut returpengene.

Lenke til kommentar

Det er sagt at dette er telefonen med best kamera. Det kan være det på hardwaresiden, men ikke på software. Jeg har også en Samsung Pixon 12. Den tar nesten alltid bedre bilder. Det er kun ute i godt lys Nokia N8 tar bedre bilder.

 

Det er alltid mye støy i bakgrunnen på bilder tatt med N8. Det er det ikke på bilder tatt med Pixon12. Det er faktisk så mye støy at bildene ser matte ut i bakgrunnen. Dette kan også sees på bildene fra testen til Amobil.

 

Et annet problem med Nokia N8 er at blitsen er knøttliten. Prøv å ta bilder mot en hvit vegg i et mørkt rom (ca 1-2 meter unna veggen). Bildet blir mørkt i kantene. Over 2 meter kan det diskuteres om blitsen i det hele tatt er sterk nok til bruk. Og hvor ofte går blitsen dersom man har på automatisk innstilling i Norge? - nesten alltid.

 

Jeg har også prøvd å laste ned programmer som minsker komprimeringen av bildene, samt øker effekten av blitsen. Det ble ikke så mye bedre.

 

Noen som vet om det kommer ny software til kameraet?

Lenke til kommentar

Det er sagt at dette er telefonen med best kamera. Det kan være det på hardwaresiden, men ikke på software. Jeg har også en Samsung Pixon 12. Den tar nesten alltid bedre bilder. Det er kun ute i godt lys Nokia N8 tar bedre bilder.

 

Det er alltid mye støy i bakgrunnen på bilder tatt med N8. Det er det ikke på bilder tatt med Pixon12. Det er faktisk så mye støy at bildene ser matte ut i bakgrunnen. Dette kan også sees på bildene fra testen til Amobil.

 

Et annet problem med Nokia N8 er at blitsen er knøttliten. Prøv å ta bilder mot en hvit vegg i et mørkt rom (ca 1-2 meter unna veggen). Bildet blir mørkt i kantene. Over 2 meter kan det diskuteres om blitsen i det hele tatt er sterk nok til bruk. Og hvor ofte går blitsen dersom man har på automatisk innstilling i Norge? - nesten alltid.

 

Jeg har også prøvd å laste ned programmer som minsker komprimeringen av bildene, samt øker effekten av blitsen. Det ble ikke så mye bedre.

 

Noen som vet om det kommer ny software til kameraet?

 

Har desverre ikke noen erfaring med Samsung Pixon da jeg ikke har prøvd den, men etter min mening tar N8 veldig fine bilder.

 

For å sammenligne forskjellige kamera er blindtester veldig fin da man ellers ofte blir påvirket om man allerede vet svaret :)

Ta testen selv i linken under og se hvilken du mener er best.

(svaret fra avstemmingen står på page-2 så ikke bla om før du har bestemt deg)

 

http://www.gsmarena.com/nokia_n8_vs_samsung_pixon12_vs_sony_dsc_hx5v-review-519.php

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Synes det er litt mykje klaging på Nokia sin N8. Kva med alle oss som erfarer denne smarttelefonen som ypperleg og har gode erfaringar med den?

 

Mange eg kjenner har denne telefonen og dei er imponert over kvalitet og bruksegenskaper både når det gjeld kamera og andre funksjonar.

 

Som hos både Samsung; Iphone; SE; Lg etc så finns det "rotne epler i korga"; men husk at vi har med svært avanserte "dingsar" å gjere så ein bør passe på sakene sine og ikkje utsette dei for kva som helst.

 

Etter oppdatering av telefonen med fw 1.1 så vart den om mogleg enda betre så eg ser fram til oppdatering 2.0..............

Lenke til kommentar

Synes det er litt mykje klaging på Nokia sin N8. Kva med alle oss som erfarer denne smarttelefonen som ypperleg og har gode erfaringar med den?

 

Mange eg kjenner har denne telefonen og dei er imponert over kvalitet og bruksegenskaper både når det gjeld kamera og andre funksjonar.

 

Som hos både Samsung; Iphone; SE; Lg etc så finns det "rotne epler i korga"; men husk at vi har med svært avanserte "dingsar" å gjere så ein bør passe på sakene sine og ikkje utsette dei for kva som helst.

 

Etter oppdatering av telefonen med fw 1.1 så vart den om mogleg enda betre så eg ser fram til oppdatering 2.0..............

Tror du tolker de som klager over N8 feil. De (inkl meg også) klager ikke over selve mobilen, men selve operativsystemet Nokia bruker. I mange år har Nokia benyttet Symbian og fra da N95 kom ut. Siden da har de ikke gjort mye med grensesnittet. Jeg har vært en stolt Nokia eier helt siden N95 kom ut. Er spent på den neste oppdateringen som kommer snart da UI blir renovert.

 

Telefonen har uten tvil det beste mobilkameraet ute, men de "andre funksjonene" du nevner gjør faktisk Android og iOS bedre. Eks raskere med å tilby nye funksjoner som NFC støtte, tredjeparts apps som gir enda mere muligheter. Ikke nok med det, de er også mye mer brukervennlig.

Lenke til kommentar

Da er mitt N8-"eventyr" over. Etter to serviceturer grunnet at telefonen kobler seg opp mot mobildata automatisk har den pinadø begynt med det samme igjen. Det blir dermed tredje gangen for samme feil og jeg har derfor krav på telefon. Android here I come (again)!

Håper jeg ikke misforstår, men er dette en servicesak? Min erfaringer er at smartmobiler kobler seg opp mot mobildata "av seg selv". Min forrige HTC gjorde det, min tidligere Sonye Ericsson gjorde det, og N8 gjør det. Dette fordi telefonen er satt opp til å sjekke mail, oppdatere vær, aksjekurser, osv. Det kan slås av i innstillingene.

 

For øvrig så er jo dette egentlig ikke noe problem, det koster ingenting ekstra om mobilen er koblet til datatrafikk så lenge den ikke laster ned noe. Du betaler ikke for oppkoblingen, kun for det du eventuelt laster ned.

 

Så hvis jeg altså ikke har misforstått deg totalt, så er vel ikke dette du beskriver et problem i det hele tatt? :hmm:

Litt morsomt servicesak dette er. Det må ha vært en brukerfeil dersom ferrek ikke har skrudd av auomatisk sync med epost, væroppdatering osv. Også her har selgeren/servicefolket vært dumme som ikke satte spørsmåltegn om mulig brukerfeil.

 

Så vidt jeg vet så gjelder egentlig ikke reklamasjonsretten brukerfeil. Selgeren har to forsøk på å rette feilen, men de har også retten til å sjekke hva kunden har gjort før de casher ut returpengene.

 

Ta det helt med ro, dette er ikke brukerfeil. Jeg har ikke på noe som helst av automatisk synkronisering e.l. I tillegg skulle vel den ha koblet seg på det trådløse, tilgjengelige nettverket dersom det var tilfellet? Jeg skrev muligens litt vagt, men da den koblet seg opp på mobilnettet lastet den ned hundrevis av kb, også Mb dersom jeg ikke fant det ut tidligere. Dette uten at noen programmer kjørte og all synkronisering var avslått. Selv med flere hard-resets og ingen kontoer/synkroniseringer satt opp gjorde den dette. Eneste måten å få den til å stoppe på var å slette tilgangspunktet.

 

Så nei, det var (dessverre) ingen brukerfeil denne gangen. Jeg har jobbet mine år med bla. mobiltelefoner og har sett nok eksempler på det til å gå i den fellen.

Lenke til kommentar

Synes det er litt mykje klaging på Nokia sin N8. Kva med alle oss som erfarer denne smarttelefonen som ypperleg og har gode erfaringar med den?

 

Mange eg kjenner har denne telefonen og dei er imponert over kvalitet og bruksegenskaper både når det gjeld kamera og andre funksjonar.

 

Som hos både Samsung; Iphone; SE; Lg etc så finns det "rotne epler i korga"; men husk at vi har med svært avanserte "dingsar" å gjere så ein bør passe på sakene sine og ikkje utsette dei for kva som helst.

 

Etter oppdatering av telefonen med fw 1.1 så vart den om mogleg enda betre så eg ser fram til oppdatering 2.0..............

 

Klaging ?? Syns selv det er lite klaging over N8! Selvsagt er det noen ting som kan forbedres på alle mobiler, men generellt sett er jeg veldig fornøyd med mobilen :thumbup:

 

Jeg kan iallfall ikke huske sist jeg kjøpte en mobil så tidlig etter lansering (ca 1 uke) og ikke har opplevd noen større bugs/problemer eller factory-reset av programvare, det imponerer meg :)

 

Har egentlig ingen store behov for forbedring ev eksisterende software men om jeg skulle nevne noe må det være følgende:

 

-FM sender funksjon for GPS software (for bruk i bil)

-Ny nettleser

-DLNA funksjon (for å slippe HDMI kabel til TV, ref. C7)

Lenke til kommentar

Synes det er litt mykje klaging på Nokia sin N8. Kva med alle oss som erfarer denne smarttelefonen som ypperleg og har gode erfaringar med den?

 

Mange eg kjenner har denne telefonen og dei er imponert over kvalitet og bruksegenskaper både når det gjeld kamera og andre funksjonar.

 

Som hos både Samsung; Iphone; SE; Lg etc så finns det "rotne epler i korga"; men husk at vi har med svært avanserte "dingsar" å gjere så ein bør passe på sakene sine og ikkje utsette dei for kva som helst.

 

Etter oppdatering av telefonen med fw 1.1 så vart den om mogleg enda betre så eg ser fram til oppdatering 2.0..............

 

Klaging ?? Syns selv det er lite klaging over N8! Selvsagt er det noen ting som kan forbedres på alle mobiler, men generellt sett er jeg veldig fornøyd med mobilen :thumbup:

 

Jeg kan iallfall ikke huske sist jeg kjøpte en mobil så tidlig etter lansering (ca 1 uke) og ikke har opplevd noen større bugs/problemer eller factory-reset av programvare, det imponerer meg :)

 

Har egentlig ingen store behov for forbedring ev eksisterende software men om jeg skulle nevne noe må det være følgende:

 

-FM sender funksjon for GPS software (for bruk i bil)

-Ny nettleser

-DLNA funksjon (for å slippe HDMI kabel til TV, ref. C7)

 

 

FM-senderen burde også kunne sende radio til bilstereoen min, noe den ikke kunne og som jeg ble skuffa over.

Lenke til kommentar

FM-senderen burde også kunne sende radio til bilstereoen min, noe den ikke kunne og som jeg ble skuffa over.

Hvor oppstår problemet? Har du bilstereo med FM-mottaker? Du vet at du i mobilens FM-sender må velge en frekvens som mobilen skal sende på som ikke "konkurrerer" med lokale radiostasjoner i ditt område (jeg har valgt frekvensen 88,10 MHz da ingen stasjoner her jeg bor er i nærheten av den frekvensen).

 

Så aktiverer du FM-senderen i mobilmenyen, deretter må du i bilradioen søke i frekvensbåndet etter mobilen, når radioen finner frekvensen lagres "stasjonen" som Nokia. Og da går spillelistene dine (eller whatever mp3 du velger) ut gjennom stereoen i bilen. (Og så må selvsagt telefonen ikke befinne seg for langt borte fra radioen / radioens antenne, min ligger enten i midtkonsollen er står i mobilholderen på dashbordet.)

 

Jeg har ikke noe problem med dette, knalltøff funksjon med god lydkvalitet :cool: Hvor i prosessen svikter det hos deg?

Endret av GraBalder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...