Gå til innhold

Nokia N8 12 megapixler 720P, HDMI, AMOLED, symbian 3

Anbefalte innlegg

Jeg har sittet å lekt litt med min nye N8 i et par dager og har da (foreløpig) bare noen få spørsm.

Kommer sikkert flere og ha meg unnskyldt om jeg har misforstått noen av funksjonene.

Hovedgrunnen til at N8 ble valget, er kameraet.

• Jeg har lagt merke til at 12mp oppløsningen på bilder er i vanlig format og 9 mp i bredformat?

Faktisk, så synes jeg den lavere (9 mp) oppløsningen gir det beste bildet også?

• I videoopptak har man en funksjon for “videostabilisering”. Regner med at man her kan fjerne noe av ustøhet på hender i forb med filming?

Hvordan fungerer dette og hva taper man på å slå på funksjonen? Tenker at man må tape noe, all den tid man har valget?

• Under filming, har man i displ, en funksjon for å “pause” opptaket. Denne fungerer dårlig hos meg og gir respons bare av og til? Kanskje litt bedre om jeg lukker program i bakgrunnen, men fortsatt ikke bra.

• Jeg har også litt problemer med redigeringsfunksjonen for video (klippe i video. Flytte på scener osv) Finnes det noen detaljert brukerveiledn for dette?

Jeg bruker også 9MP som standard for bilder, syns bildene blir mye finere i dette formatet. Viser bildene via HDMI til TV og på mobilen og da er 9MP det formatet som passer best :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk prøvd telefonen en del i går siden min mor har kjøpt den, satte opp mailkontoer, ovi osv osv.. fikk testet mye. Jeg har forøvrig selv en Wp7 telefon, og er ikke spesiellt fan av symbian.

Førsteinntrykket mitt :)

* Kamera: Fantastisk, uten sidestykke sammenlignet med alt annet jeg har testet av mobiltelefonkamera.

* Resten.. utdatert og TREEEEGT, for å sammenligne litt med wp7 telefonen, og litt generelle vurderinger.

* Flyten i menyene er jo ikke tilstedeværende, ting skjer ofte ETTER at du har gjort en "swipe", når skjermen attpåtil er lite responsiv føles det litt jalla rett og slett. Symbian har blitt mer brukervennlig, men sliter jo åpenbart fortsatt med mye av de gamle mtp menyer, brukskvalitet.

* Jeg koblet meg på wifi og surfet en del på skikkelige nettsider, ikke mobilversjoner. Den brukte over dobbelt så lang tid som min wp7 på å tegne opp vg.no, i tillegg er det veldig dårlig flyt når du zoomer ut/inn og scroller websider, mye hakking, kontra wp7 som flyter steinbra.

Oppsummert kan jeg ikke se annen grunn til å kjøpe denne istedenfor konkurrentene enn at en er avhengig av symbian, eller MÅ ha et fantastisk kamera. Regner vel også med at den er steingod på batteritid når ytelsen er så dårlig som den er. Det må jo være positivt for mange :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg riktignok ikke en wp7 men jeg synes ikke n8 er så treg. Riktignok bak de fleste andre men ikke slik at det blir plagsomt.

Angående nærfeltsensor så har jeg opplevd litt merkelig oppførsel når telefonen ligger oppå øret når jeg ligger på senga. Har ikke merket noe under samtaler når jeg står, går, sitter etc. Gudene vet hvordan dette henger sammen. I det store og det hele er ikke dette noe problem, i alle fall ikke for meg

Lenke til kommentar
Oppsummert kan jeg ikke se annen grunn til å kjøpe denne istedenfor konkurrentene enn at en er avhengig av symbian, eller MÅ ha et fantastisk kamera. Regner vel også med at den er steingod på batteritid når ytelsen er så dårlig som den er. Det må jo være positivt for mange :)

Det du nevner er velkjent, men ikke alle opplever det likedan. Nettleseren skal helrenoveres i likhet med 50 andre forbedringer som skal komme med oppgradering forhåpentligvis nå i slutten av januar. Ellers er andre argumenter for denne telefonen bl.a. solid byggekvalitet med helstøpt stålchassis, livslang gratis bilnavigasjon, FM-sender, HDMI-utgang, for ikke å nevne at basistinga som en telefon skal være god på her er på plass: Lydkvalitet inn og ut pluss god dekning.

Når det gjelder "tregheten" i bytte mellom homescreens kan den enkelt fikses ved å gå til Meny -> Innstillinger -> Temaer -> Generelle -> Klikk Valg og Temaeffekter, velg Av.

Da forvinner denne overgangseffekten (som Nokia skal gjøre raskere i neste oppgradering) og du skifter mellom hjemmeskjermene lynraskt.

Her er for øvrig en video av hvordan det svitsjes mellom hjemmeskjermene etter neste oppgradering, og hvordan nettleseren skal se ut. NB! Noe kan fortsatt se litt tregt ut her, men husk at fixen ikke er ferdig ennå, så den blir antagelig enda bedre enn man ser her:

Endret av GraBalder
Lenke til kommentar

Jeg gjentar meg selv en gang til jeg. Bare for å se om jeg får noen flere synspunkter og svar i helgen.....

Jeg har sittet å lekt litt med min nye N8 i et par dager og har da (foreløpig) bare noen få spørsmål.

Kommer sikkert flere og ha meg unnskyldt om jeg har misforstått noen av funksjonene.

• Jeg har lagt merke til at 12mp oppløsningen på bilder er i vanlig format og 9 mp i bredformat?

• I videoopptak har man en funksjon for “videostabilisering”. Regner med at man her kan fjerne noe av ustøhet på hender i forb med filming?

Hvordan fungerer dette og hva taper man på å slå på funksjonen? Tenker at man må tape noe, all den tid man har valget?

• Under filming, har man i displ, en funksjon for å “pause” opptaket. Denne fungerer dårlig hos meg og gir respons bare av og til? Kanskje litt bedre om jeg lukker program i bakgrunnen, men fortsatt ikke bra.

• Jeg har også litt problemer med redigeringsfunksjonen for video (klippe i video. Flytte på scener osv) Finnes det noen detaljert brukerveiledn for dette?

I tilleggg....

Jeg har lastet ned de kart jeg trenger på tlf. Da har jeg forstått at jeg ikke "drar" data, når jeg bruker GPS. Likevel kommer det opp av og til "kobler til telenor"...osv. Eller noe lignende.

Er det en innstilling jeg har glemt, eller ikke stillt riktig?

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Hva slags minnekort passer egentlig i denne? Jeg har et minnekort som heter SanDisk M2 8GB.. Hadde dette i Sony Ericsson W995 før, når jeg kjøpte Nokia N8 så spurte jeg på elkjøp om jeg kunne bruke samme minnekortet, og butikkfyren sa ja.. Men det er akkuratt forstort til at det går nedi minnekortsporet...

Lenke til kommentar

Jeg gjentar meg selv en gang til jeg. Bare for å se om jeg får noen flere synspunkter og svar i helgen.....

Jeg har sittet å lekt litt med min nye N8 i et par dager og har da (foreløpig) bare noen få spørsmål.

Ja, er meget mulig at 9 mp gir bedre bilde, da telefonen ikke komprimerer bildet like heftig som ved 12 mp. Satser på at de fikser dette i en FW oppdatering så man faktisk kan utnytte kameraet skikkelig med sine 12 mp :)

Måtte teste denne funksjonen selv, har rett å slett ikke vært inne i den menyen å snoket å slådd på videostabilisering. Men kan ikke se at dette gir noen ulemper ved vanlig filming.

Pause funksjonen fungerer utmerket her.. men den er om mulig litt unøyaktig når man skal trykke på pause..

Hva er det du plages med? Fungerer igrunn fint her :)

I tilleggg....

Jeg har lastet ned de kart jeg trenger på tlf. Da har jeg forstått at jeg ikke "drar" data, når jeg bruker GPS. Likevel kommer det opp av og til "kobler til telenor"...osv. Eller noe lignende.

Er det en innstilling jeg har glemt, eller ikke stillt riktig?

Telefonen bruker mobilnettverket for å gi deg en raskere lokalisering. Dette kalles A-GPS og kan dra noen få bytes i det den kobler opp og lokaliserer deg.

Kartene er lastet ned, men telefonen søker etter siste oppdatering og detaljer som nærmeste lokasjoner som bensinstasjon, hotell og slikt i nærheten. Dette kan du slå av i menyen ved å sette kart programmet i frakoblet modus.

Lenke til kommentar

Jeg restartet mobilen, og etterpå går tastelåsen på som før, men den bytter ikke til svart skjerm med stor klokke?

Det kommer bare en liten "nøkkel" som viser at den er låst,og en ser alt på skjermen.

I innstillingene står det tastelås på etter 5 min, og "stor klokke". :dontgetit:

Hvordan få tilbake svart skjerm med stor klokke?

(har SPB Mobile shell på den og)

Lenke til kommentar

@ MonaH: Jeg opplevde det samme, jeg har også SPB Shell, kanskje det er SPB som klusser til? Prøv å slå av og på telefonen en gang til, det gjorde jeg, og da kom innstillingene tilbake slik de skulle være.

Ok, prøver..

-----------

Det hjalp ikke. :thumbdown:

-------

Fjernet vær-apps og restartet enda en gang.

Nå er klokka tilbake igjen. Ikke sikker på om det hadde noe med værapp å gjøre, men lell..

Takk for tipset. :)

Ettersom du også har SPB mobile Shell skal jeg spørre deg om noe.

Det er noe som heter "Baklys", ikonet er ei lyspære (ligger i verktøy).

Hva gjør den/hva er den til egentlig?

Endret av MonaH
Lenke til kommentar

Ettersom du også har SPB mobile Shell skal jeg spørre deg om noe.

Det er noe som heter "Baklys", ikonet er ei lyspære (ligger i verktøy).

Hva gjør den/hva er den til egentlig?

Godt spørsmål! ;) Når man trykker på baklys-ikonet så kan du stille lysstyrken på skjermen, men det ser for meg ut som om dette blir overstyrt av andre innstillinger i telefonen. Hvis telefonen er innstlt på å variere lysstyrken i forhold til omgivelsene så gjør den det, uavhengig av hva man har stilt inn Baklys på.

For øvrig holder jeg på å bli litt lei av SPB Shell, og håper Nokias kommende oppgradering av telefonen gjør at originalskjermene blir like kjappe som SPB. Hadde heller ikke skadet om ikonene ble større, som på SPB. :D

Lenke til kommentar

TV2-appen min er plutselig begynt å be om brukernavn, hva slags brukernavn er dette? Klikker jeg avbryt starter ingen video. :hmm:

Dytter frem denne igjen. Ingen som bruker TV2-appen (widgeten) og kan gi tips?

For øvrig lite aktivitet i tråden for tida ... :(

Lite aktivitet tyder nok på at folk er fornøyde med telefonen sin. Jeg er i allefall det :tease:

Lenke til kommentar

TV2-appen min er plutselig begynt å be om brukernavn, hva slags brukernavn er dette? Klikker jeg avbryt starter ingen video. :hmm:

Dytter frem denne igjen. Ingen som bruker TV2-appen (widgeten) og kan gi tips?

For øvrig lite aktivitet i tråden for tida ... :(

Dette har min gjort hele tiden, og aner ikke hvilket brukernavn og passord det er snakk om. Pga dette blir ikke denne appen brukt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...