€uropa Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Nå har jeg tenkt hardt og lenge på sangen "Like the Angel" av Rise Against. Jeg forstår ikke budskapet og jeg er usikker på hva den handler om. Jeg hadde håpet på litt hjelp til å finne meningen med sangen. Tekst: They turn the lights down low In shadows hiding from the world Only coming out when it gets cold The seas part when they hit the floor The voices carry on and out the door And everything you touch turns into gold Like the angel you are, you laugh, creating A lightness in my chest Your eyes, they penetrate me Your answer's always "maybe" That's when I got up and left A beating heart and a microphone A ticking clock in an empty home Still tells of these times so long ago Even though I've come so far I know I've got so far to go And any day now I'll explode Like the angel you are, you laugh, creating A lightness in my chest Your eyes, they penetrate me Your answer's always "maybe" That's when I got up and left And each and everyday Will lead into tomorrow Tomorrow brings one less day without you But don't wait up, just leave the light on 'Cause all the roads that I might take Will all one day lead back to you Like the angel you are, you laugh, creating A lightness in my chest Your eyes, they penetrate me Never cease to amaze me That's when I got up and left Min tolkning: Den første strofen (They turn the lights down low / In shadows hiding from the world / Only coming out when it gets cold) forteller antakeligvis om noen som gjemmer seg. Men hvorfor gjemmer de seg? Kanskje personlige forhold har fått dem til å trekke seg tilbake fra fellesskapet. De liker ikke andre mennesker. Andre strofe (The seas part when they hit the floor / The voices carry on and out the door / And everything you touch turns into gold) forteller muligens at disse menneskene er sinte. Og ettersom "stemmene deres fortsetter ut døra", kan andre mennesker høre eller se at de er sinte. Ellers betyr det at disse menneskene gjør noe oppsiktsvekkende og at de får oppmersomhet. "Alt du rører blir til gull" betyr vel at "du" har en god egenskap og er spesiell for "jeg"-personen. Jeg forstår ikke hvordan det passer inn. Så kommer refrenget. De tre første linjene (Like the angel you are, you laugh, creating / A lightness in my chest / Your eyes, they penetrate me) bekrefter det jeg sa i forrige avsnitt, at "du" er spesiell for "jeg"-personen, ettersom "du" blir sammenlignet med en engel. Når "du" ler, får "jeg" et lys i brystet. Altså begynner hjertet å slå for denne latteren. Og "du" har vakre øyne. "Jeg" er glad i denne personen. De to siste linjene (Your answer's always "maybe" / That's when I got up and left) betyr at fordi følelsene ikke er gjensidige, forlot "jeg"-personen "deg". Det første verset i den neste strofen (A beating heart and a microphone) sier at det var en tid da hjertet til "jeg"-personen slo og han opptrådde og sang. Men det kan også være en metafor for noe annet som fikk hjertet hans til å slå. De to neste versene (A ticking clock in an empty home / Still tells of these times so long ago) forteller at det er lenge siden den tiden og at hjemmet er tomt fordi han reiste. Neste strofe (Even though I've come so far / I know I've got so far to go / And any day now I'll explode) forteller at han har kommet langt, men har langt igjen og at han ikke holder det ut. Det er kanskje flere grunner til at han dro enn den jeg nevnte tidligere, for han kan tydeligvis ikke bare komme tilbake med en gang selv om det er det han vil. Første strofe etter andre refreng (And each and every day / Will lead into tomorrow / Tomorrow brings one less day without you) betyr at "jeg"-personen snart kommer tilbake til "deg" og han ser fram til det. Første vers i neste strofe (But don't wait up, just leave the light on) sier at "du" ikke skal stoppe å leve livet ditt, bare være forberedt på at "jeg"-personen kommer snart. De to siste versene ('Cause all the roads that I might take / Will all one day lead back to you) forsikrer "deg" om at han vil komme, uansett hva som skjer. Det er kanskje uvisst hvilken vei han vil ta. I det siste refrenget er det nest siste verset (Your answer's always "maybe") byttet ut, så refrenget får en annen mening. Det tredje og fjerde verset (Your eyes, they penetrate me / Never cease to amaze me) betyr nå at øynene "dine" er vakre og fortsetter å forundre "meg". Svaret til "du"-personen er ikke "kanskje" lenger, så kanskje følelsene er gjensidige nå som "jeg"-personen er kommet tilbake. Alle innvendinger til denne analysen er verdsatt. Det jeg stusser mest på er at jeg ikke får meningen med de to første strofene til å passe sammen med resten av sangen. Jeg ville satt pris på om noen kunne hjelpe meg å forstå dette. Endret 28. april 2010 av Zarac Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Jeg har ikke hørt sangen, så skal ikke mene noe. Bare tipse deg om denne dersom du ikek har vært der allerede: http://www.songmeanings.net/songs/view/3530822107858485485/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå