Gå til innhold

Lastbalanse i trådlaust nett

hemo

Anbefalte innlegg

Med 5 Mbps Internett og tre ulike brukarar, stikker ofte ein av med "all kapasitet".

Fins det enkle måtar å fordela trafikken meir rettferdig?

Har i dag ZyXEL P660HW, men erstatter den gjerne med noko anna, om det kan hjelpa...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste nye modeller Wireless routere har QOS funksjonalitet som kan begrense båndbredden brukt av fildelingsprogrammer.

Netgear WNDR3700 kan også begrense båndbredde på mac/ipadresser slik at man til en viss grad kan dele båndbredden mellom de 3 maskinene hvis man ønsker.

Vanligvis så vil det være tilstrekkelig å bare aktivere QOS, da vil routeren prioritere normal netttrafikk.

Lenke til kommentar

At eg ikkje har tenkt på å eksperimentera med det, før :-o

Under Advanced -> Bandwith MGMT kan eg aktivera systemet for LAN, WLAN og WAN, samt setja ein del variablar.

screenclip2.png

Er det nokon her som har erfaring med ulik Speed, Priority vs. Fairness-Based, samt den Max Bandwith-saken?

Under Rule Setup kan eg leggja til ein eller fleire reglar (når ting først er aktivert under Summary):

screenclip1.png

Blir det rett å tenka at f.eks. WLAN-interfacet skal ha ein WWW-rule med høg prioritet og f.eks. 50 kbps, sånn at ruteren "holder av" 50 kbps til web-surfing til PCar via WLAN?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...