Gå til innhold

Fordeler/Ulemper med utleiebolig I NUF. Verdt det?

frankmann

Anbefalte innlegg

Hei alle dere lovende økonomer der ute. Trenger litt hjelp vist dere gidder å setter dere inn i denne :D

Har eiet en andelsleilighet i borettslag i snart 2 år no. No skal jeg flytte sammen med madammen i hennes leilighet. Første problemstillingen jeg møtte på er jo da om jeg skal selge eller leie ut. Etter mange excel ark har jeg kommet frem til att jeg vil leie ut.

Siden staten har nå fjernet halvårsregelen på skatt av leieinntekter finner jeg kun en grunn til å ikke ha boligen i NUF selskap. Og det er att jeg har opparbeidet meg nokk "botid" i leiligheten slik jeg kan leie den ut 1 år uten å komme i skatteposisjon ved salg.

Siden jeg mest sansynligvis kommer til å leie den ut mer en 1 år bortfaller dette og jeg kommer i skatteposisjon.

Noen spm jeg har da rundt dette er som følger:

Kan jeg dra noen fordeler av å slenge boligen og gjeld i NUF? og får jeg i d hele tatt lov av banken å overføre hele boliglånet og boligen til NUF selskapet? Ikke minst får jeg overføre andelen av fellesgjelden jeg har i borettslaget? Vet ikke hvordan dette funker med overføring til selskapet. Må Selskapet mitt "Kjøpe" boligen av meg?

Fordeler som jeg kan dra nytte av som jeg har kommet frem til er vell f.eks att jeg ikke står personlig ansvarlig ovenfor gjeld på boligen, som er litt befriende.

Må jeg betale skatten jeg opparbeider meg fra leieinntektene i selskapet mitt eller vil den bli liggendes i regnskapet til eventuelt salg av boligen ("innmaten")?

Får jeg fradragsføre noe mer i NUF enn hva jeg gjør vist jeg eier boligen privat? Tenker på vedlikehold/renter/fellesutgifter osv?

Må jeg skatte av interimt utbytte?

Noen andre fordeler/ulemper dere vet om? Eller noe jeg ikke har tenkt på?

I bunn å grunn handler det om det er verdt å gjennomføre dette..

Alt dette med forbehold om att styret ikke nekter søknaden min om fremleie..

Edit: Se bort fra skrivelef please, skrevet i 120 km/h

Endret av frankmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spurte ei som jobber med finansiering for bedrifter om dette, der var svaret; er det ikke AS eller enkeltpersonsforetak, får de ikke finansiering. Så kan være du vil slite med at en bank vil la deg legge gjelden i NUF.

NUF er HUFF.. dessverre.

Lenke til kommentar

Har eiet en andelsleilighet i borettslag i snart 2 år no. No skal jeg flytte sammen med madammen i hennes leilighet. Første problemstillingen jeg møtte på er jo da om jeg skal selge eller leie ut. Etter mange excel ark har jeg kommet frem til att jeg vil leie ut.

Merk også at andelsleiligheter etter borretslagsloven har begrensninger på utleietid. Mener det er 2 år hvis du selv har bodd der en stund. Derfor uansett disse ikke er velegnet som utleieleiligheter over tid. Sjekk borretslagets vedteketer og borretslagsloven.

Cobos

Lenke til kommentar

Husk også at i mange borettslag er det krav at eier av andelen skal være en perosn, og ikke et firma.

Det som står nevnt av Cobos er også viktig. Maksimalt 2 års utleietid du kan ha på en borettslagsleilighet (er regulert av Lov om burettslag). Noen untak finnes, som om du f.eks. er borte i en tidsbegrenset periode pga. jobb i utland, men dette må dokumenteres.

Lenke til kommentar

Maksimalt 2 års utleietid du kan ha på en borettslagsleilighet (er regulert av Lov om burettslag). N

Må gjerne sjekke loven du siterer fra. Maksimalt er tre år. Link

Ops! Jepp, det stemmer det er 3 år. Jeg var så bare hva Cobos skrev, og klikket meg raskt innom lovdata for å sjekke og lese 2 år i teksten der, når jeg leser igjen nå ser jeg at det gjelder at beboer må ha bodd der et av de 2 siste år for å kunne leie ut i 3 år.

Lenke til kommentar

Noen andre fordeler/ulemper dere vet om? Eller noe jeg ikke har tenkt på?

I

Ja, et selskap kan ikke eie andelsleiligheter. Det framkommer av burettslagslova § 4-1. Det er noen unntak i §§ 4-2 og 4-3, men det gjelder i hovedsak offentlige selskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...