Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere 12v Sirene

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte her om dagen en 12v sirene fra biltema for å koble på bilen, problemet er at det ikke fulgte med bruksanvisning!

jeg kjørte tilbake til biltema for å spørre han duden der om han visste hvordan man gjorde det, da bare fnyste han av meg og gikk(finfin service). så jeg snek meg til hyllene med sirene for å sjekke om det lå bruksanvisninger i de andre, det gjorde det ikke.

så spørsmålet mitt da, er om noen her inne har montert lignende på bil før? isåfall hvordan gikk de frem?

Moralpolitiet trenger ikke svare, jeg vet det er litt i grenseland for hva som er lovlige men det ligger i bruken, ikke om man har det montert eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kjøpte her om dagen en 12v sirene fra biltema for å koble på bilen, problemet er at det ikke fulgte med bruksanvisning!

jeg kjørte tilbake til biltema for å spørre han duden der om han visste hvordan man gjorde det, da bare fnyste han av meg og gikk(finfin service). så jeg snek meg til hyllene med sirene for å sjekke om det lå bruksanvisninger i de andre, det gjorde det ikke.

så spørsmålet mitt da, er om noen her inne har montert lignende på bil før? isåfall hvordan gikk de frem?

Moralpolitiet trenger ikke svare, jeg vet det er litt i grenseland for hva som er lovlige men det ligger i bruken, ikke om man har det montert eller ikke.

uten bilder eller beskrivelse av koblingspunkter så blir dette vanskelig.

men regner med pluss på pluss minus på minus og en bryter imellom bør funke fint?

regner med du har sett nøye over utsiden av boksen og sjekket hjemmesiden til biltema for koblingskjema også... eventuelt søkt litt på produktnummeret til sirenene for å se om du fant noe f.eks via google

og ang moralpoliti kommentaren din:

lovligheten går på om du har lov å ha det montert på bilen ikke bruken.

og for at du skal ha lov å ha sirene på bilen må den vel være godkjent som uttrykningskjøretøy.

*tillegg*

er det denne: sirene, 12 V - Biltema

hvis det så ser det på bildet ut som den bare har pluss og minus tilkobling og regner med rød er pluss.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Det er ikke litt i gråsonen, det er ikke ulovlig med slikt utstyr montert på bilen, men ulovlig å bruke i en setting hvor folk kan tro du er politi. dvs at om du står stille utenfor huset til en kompis og venter på at han skal komme ut kan du bruke det.

men når du sier pluss på pluss og minus på minus, kan jeg da bare prøve å koble det på bilbatteriet eller må jeg ha noe "omformer" el no imellom?

og ja det er den på linken din:)

Lenke til kommentar

Det er ikke litt i gråsonen, det er ikke ulovlig med slikt utstyr montert på bilen, men ulovlig å bruke i en setting hvor folk kan tro du er politi. dvs at om du står stille utenfor huset til en kompis og venter på at han skal komme ut kan du bruke det.

men når du sier pluss på pluss og minus på minus, kan jeg da bare prøve å koble det på bilbatteriet eller må jeg ha noe "omformer" el no imellom?

og ja det er den på linken din:)

du skal ikke trenge noen omformer nei, anbefaler hørselsvern når du gjør det. ialelfall om du er i et lukket rom.

og nei helt korrekt det er ikke i gråsonen, det er ulovlig.

sirene på kjøretøy skal kun brukes i sammenheng med blålys refkjøretøyforeskriftens paragraf 29-1 generelt om lydsignal punkt 8:

8. I sirene skal lydtrykket for hver av grunntonene være 113-121 dB (A), målt etter målemetoden i nr. 4 og 101-109 dB (A), målt etter målemetoden i nr. 5.

Ytterfrekvensene skal være minst 400 Hz og høyst 1.200 Hz.

Periodetallet målt pr. minutt skal være minst 10 og høyst 25.

I tillegg til sirene som beskrevet i de foregående ledd (« wail »), kan motorvogn være utstyrt med sirene etter følgende spesifikasjon (« yelp »):

- Det samlede lydtrykk, målt etter målemetoden i nr. 4 eller nr. 5, må være lavere enn 121 dB (A), respektive 109 dB (A).

- Ytterfrekvensen skal være minst 500 Hz og høyst 1.600 Hz.

- Periodetallet målt pr. minutt skal være minst 150 og høyst 250.

- Aktivisering av sirenen skal skje ved en manuelt operert tidsbryter som gir en aktiviseringstid på høyst 10 sekunder. Sirenen («yelp») skal være koplet slik at sirenen («wail») automatisk utkoples i den tid sirenen («yelp») er aktivert.

- Sirene skal være slik koblet at den bare kan virke sammen med varsellykt som gir blinkende blått lys til alle sider.

dvs for at du skal bruke sirenen så må du ha blått varsellys, for å ha blått varsellys må du ha godkjenning.

så jo ved å ha sirene montert på bilen din gjør du noe ulovlig, det blir ikke mindre ulovlig av at du ikke har blålys

heller vet du noe jeg ikke vet?

*Tillegg*

her har du tilogmed noen som har blitt tatt for det: Folkebladet.no:Brukte ulovlig sirene

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...