Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop kræsjer på spill - Acer Aspire 5930

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte ein bærbar pc nå nesten 2 år sidan, ein Acer Aspire 5930 for ca. 7000 kr til bruk som vgs elevpc og lett spilling.

Nvidia 9600M GT

Intel Duo P7350 2.00 GHZ

Vista Home Basic 32-bit

Dette er alle specs eg finn nå, men kan ikkje tenke meg at ram etc ligger så langt bak og harddisken er meir enn stor nok. Uannsett, sjølvsagt forventar eg ikkje så mykje av pc'en, men eg brukte litt ekstra på den for spillingens skyld, og eg har faktisk høyrt om folk som har prøvd Crysis med 9600M GT.

Probleme trur eg starta i høsten 2007. Ganske snart etter eg fekk pc'n prøvde eg "Mount and Blade" på den, som fungerte sjølv om det var overraskende laggete (kanskje eit tegn på at pc'en i sin heilhet presterer for dårleg i forhold til specs?), men etter ei stund (veke eller tre) kræsjet M&B, og sidan har eg aldri fått det til å kjøre igjen.

Seinare har eg spilt litt på Project64 emulator, der å spille Nintendo 64 spill fungerer rimeleg bra. Mount and Blade trudde eg var ein feil med spillet (mine filer), men då eg nyleg har prøvd Age of Empires 2 (eit veldig lett spill i 2D..) og det kræsjer med ein gang eit "kart" blir lasta, ser eg at det må være relatert til hardware.

Det kan ikkje være overoppheting, for pc'n er ganske kald og det som skjer er at spillet kræsjer og eg får error beskjed (this program has stopped working..), ikkje at heile pc'n kræsjer og eg ser fargar på skjermen etc.

Eg har installert dei nyaste nvidia driverna og oppdatert BIOS, men uten at noko har endra seg.

Prøver å fikse dette først nå fordi eg ikkje brydde meg særleg tidligare og eg nå får mange fritimer på skulen framover. For å gjøre det klart, dei fleste oppgåvene pc'n driver med går bra (surfing, film), men det er spill (så langt berre Age of Empires 2 og Mount and Blade, ganske lette spel, Project64 eksludert) som kræsjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den pc'en burde kjøre de tyngste spillene på low setting, du kan se hva 9600M GT skal klare i "Computer Games on Laptop Graphic Cards".

Core 2 Duo P7350, er jo også en passe bra cpu, og du har vel 3-4GB ram på den pc'en, noe du kan sjekke med CPU-Z, der vil du også se hvilken hastighet cpu kjører med, core speed skal være 2000MHz, og rated fsb 1066 MHz, så lenge du kjører Acer ePower Management på High performance(Graphics og cpu på max).

636902.jpeg

Tviler på at det hjelper med siste chipset driver, men du kan jo prøve.

Du kan teste hardwaren din med OCCT Perestroïka, men still opp max cpu temp, til 90-100'C, i options i occt, før du kjører tester!

Har du sjekket om du er fri for grums på pc'en, prøv å start en tråd i "Antivirusprogrammer og datasikkerhet"., og har du alle viktige windows oppdateringer?

Kjør også Diskopprydding og kjør manuelt Diskdefragmentering, fordi den er som regel satt til å kjøre til natten, når de fleste bærbare er skrudd av.

CCleaner er også greit å bruke, kjør Renser og Register flere ganger, til ingen feil funnet. Ta backup hver gang CCleaner spør om det.

Lenke til kommentar

Den laptopen der har klart de fleste spill på high helt siden jeg kjøpte den (uten å være superkresen på fps riktignok). Men med BC2 sa det STOPP. Men ja, jeg har spilt crysis på high/medium med den der ;) Har tidvis hatt problemer med at spill begynner å hakke i 20sekunders intervaller. Dette var rett og slett støv som mellom vifta og utsuget. Bruttern hadde samme problem. Høres ikke ut som det samme, men vel verdt en sjekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...