KattaErDau Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Hei. Hva betyr dette "2k" som enkelte personer har i nickene sine på MSN osv? For eksempel "Per2k" eller "Arne2k"... Takk for svar Endret 28. april 2010 av KattaErDau Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 K=kilo=1000 om jeg ikke tar helt feil Så Per2000 Lenke til kommentar
KattaErDau Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 K=kilo=1000 om jeg ikke tar helt feil Så Per2000 Er du sikker på det? Høres litt rart ut. Forkortelsen for kilo er jo "kg" som står for kilogram Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Nei. Du sa det selv. K = kilo Kg = kilogram Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Kg står for Kilo Gram. Altså 1000 gram Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 K, som i kilo er et SI-prefiks, og som andre allerede har påpekt betyr det tusen. Med andre ord vil 2k være 2000. Her er en tabell som viser hva de forskjellige prefiksene betyr: http://no.wikipedia.org/wiki/SI-prefiks Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Men hvorfor skriver folk egentlig 2000 bak nicket sitt? Bare for at det ser kult ut? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 K, som i kilo er et SI-prefiks, og som andre allerede har påpekt betyr det tusen. Med andre ord vil 2k være 2000. Her er en tabell som viser hva de forskjellige prefiksene betyr: http://no.wikipedia.org/wiki/SI-prefiks Hvis en skal være litt pirkete så er K=Kelvin og k=kilo. Men noe sier meg at den store K'en din kom av at du er vant med å skrive stor bokstav først i en setning . Men når jeg nå påpekte det så begynner jeg å lure. Hvordan blir det egentlig om en skal skrive k (som i kilo) først i en setning? En kan jo ikke skrive stor K, og skriver en med liten k så brytes vel en regel for setningsoppbygning. Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Hvordan blir det egentlig om en skal skrive k (som i kilo) først i en setning? Språkrådet sier følgende: Visse internasjonalt standardiserte forkortingar skal alltid ha liten forbokstav. Det skal dei også ha når dei står fremst i ein tekst. ... Nokre døme: dB = desibel kHz = kilohertz mA = milliampere mV = millivolt ... (link) Bruken av "2k" tok seg vel opp rundt årtusenskiftet. Et par eksempler: Det var usikkerhet rundt hvordan datamaskiner o.l. ville takle overgangen, noe som gjerne ble kalt "the y2k problem" på engelsk. Will Smith hadde også en låt kalt "Will 2k". Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte når jeg skrev K istedet for k. Uansett så var jeg faktisk ikke klar over at språkrådet hadde laget retningslinjer for bruk av prefikser i tekster (er det noe de ikke har laget retningslinjer for?). Grunnen til at jeg skriver/har skrevet 2k er fordi jeg ikke viste hva det betydde først, så la det seg som en slags vane at jeg brukte 2k bak et nick hvis det originale var tatt (på IRC fortrinnsvis). Etter at jeg fant ut betydningen sluttet jeg å bruke det i nick, og begynte det for å beskrive noe tøft eller stort. Som i "Mega-boomblaster2k" osv. Hva andre måtte bruke 2k til aner jeg ikke. Men 2k ser uansett usannsynlig mye bedre ut enn 2000. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Nick2k er cruise control for lame. Lenke til kommentar
Hoikka Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Det er en utrolig kjent person/spiller på youtube som kaller seg for "sosolid2k" og har sett at mange har tatt 2k derifra. Du kan prøve å søke på det på youtube. Lenke til kommentar
krumspring Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Det betyr 2 kroner. Kongen er sur fordi han er avbildet på 10-kroninger og 20-kroninger. En dame med stråhatt er på 100-lappen, den største norske seddelen med gulaktig farge. Hun mobber kongen og sier at han bare er avbildet på 2 kroner. Nemlig 10-kroningen og 20-kroningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå