Gå til innhold

Hva betyr "2k" som noen har i kallenavnet sitt?

KattaErDau

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

K, som i kilo er et SI-prefiks, og som andre allerede har påpekt betyr det tusen. Med andre ord vil 2k være 2000.

Her er en tabell som viser hva de forskjellige prefiksene betyr:

http://no.wikipedia.org/wiki/SI-prefiks

Hvis en skal være litt pirkete så er K=Kelvin og k=kilo. Men noe sier meg at den store K'en din kom av at du er vant med å skrive stor bokstav først i en setning ;).

Men når jeg nå påpekte det så begynner jeg å lure. Hvordan blir det egentlig om en skal skrive k (som i kilo) først i en setning? En kan jo ikke skrive stor K, og skriver en med liten k så brytes vel en regel for setningsoppbygning.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det egentlig om en skal skrive k (som i kilo) først i en setning?

Språkrådet sier følgende:

Visse internasjonalt standardiserte forkortingar skal alltid ha liten forbokstav. Det skal dei også ha når dei står fremst i ein tekst.

...

Nokre døme:

dB = desibel

kHz = kilohertz

mA = milliampere

mV = millivolt

...

(link)

Bruken av "2k" tok seg vel opp rundt årtusenskiftet. Et par eksempler: Det var usikkerhet rundt hvordan datamaskiner o.l. ville takle overgangen, noe som gjerne ble kalt "the y2k problem" på engelsk. Will Smith hadde også en låt kalt "Will 2k".

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte når jeg skrev K istedet for k. Uansett så var jeg faktisk ikke klar over at språkrådet hadde laget retningslinjer for bruk av prefikser i tekster (er det noe de ikke har laget retningslinjer for?).

Grunnen til at jeg skriver/har skrevet 2k er fordi jeg ikke viste hva det betydde først, så la det seg som en slags vane at jeg brukte 2k bak et nick hvis det originale var tatt (på IRC fortrinnsvis). Etter at jeg fant ut betydningen sluttet jeg å bruke det i nick, og begynte det for å beskrive noe tøft eller stort. Som i "Mega-boomblaster2k" osv.

Hva andre måtte bruke 2k til aner jeg ikke. Men 2k ser uansett usannsynlig mye bedre ut enn 2000.

Lenke til kommentar

Det betyr 2 kroner.

Kongen er sur fordi han er avbildet på 10-kroninger og 20-kroninger.

En dame med stråhatt er på 100-lappen, den største norske seddelen med gulaktig farge.

Hun mobber kongen og sier at han bare er avbildet på 2 kroner.

Nemlig 10-kroningen og 20-kroningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...