Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal det være dørvrider i bebodd bo?


Slipstream

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg leier en leilighet i Oslo som ikke har dørvrider. Man må ha nøkkel for å låse opp døren både fra ut- og innsiden.

 

Jeg tenkte jeg skulle ta opp dette med utleier, men lurer på en ting før jeg gjør det:

 

Jeg mener å ha hørt at det skal være dørvrider (pga. brannsikkerhet og slikt) i bebodde boliger? Kjenner noen til noen lover rundt dette?

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt googling gav dette resultatet:

 

"..Den skal være lett å åpne uten bruk av nøkkel og slå ut i rømningsretningen."

 

http://www.be.no/beweb/regler/forskrift/tekn97/07sikker.html

Tekniske forskrifter til plan- og bygningsloven av 14. juni 1985 nr. 77.

 

Relevant for deg? Aner ikke. Men det virker som at en dør som vil fungere som rømningsvei ved brann ikke oppfyller kravene dersom den krever bruk av nøkkel. Jeg vil kanskje tro at "fastmontert" nøkkel er OK, men ikke "løs" som du har i lommen (ihvertfall er det jo ikke direkte vanlig med smekklås på husdører, f.eks.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør utleier noe ulovlig ved å leie ut en slik leilighet? Eller, med tanke på den refererete loven: hvem har ansvar for å utbedre forholdet?

I utgangspunktet er det nok utleier. Kan du ikke bare henvise til det regelverket, og spørre om han kan ordne det? Eller om du kan kjøpe en dørvrider, og avregne mot neste husleie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...