tore_v1 Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Fikk med meg noen brukbare kabler fra hifiklubben Og det beste er at de spiller identisk med Nordost Frey som koster 16795 for to meter. Biltema og clas kabler (med god dimensjon) spiller også likt med NordOst Hepp Her er det grobunn for en evig diskusjon.. I denne prisklassen vil jeg si at det er tilstrekkelig med et par godt skjermede kabler, som Argon, QED, og sikkert et lass andre kabler i prisklassen rundt 300 per sett. -Tore Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Denne diskusjonen, på lik linje med religionsdiskusjoner, baserer seg på at den ene siden "føler forskjell", som de ikke får under blindtester, og den andre siden ser på virkeligheten, og ser at kablene er laget av nøyaktig det samme med forskjellig farge på isolasjonen. Kobber som kobber, evt sølv som sølv. Du vil ikke få bedre signal gjennom en sølvleder uansett hvordan du prøver, evt om du skjermer dem, men alt dyrere enn det er kun penger på snakeoil. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Denne diskusjonen, på lik linje med religionsdiskusjoner, baserer seg på at den ene siden "føler forskjell", som de ikke får under blindtester, og den andre siden ser på virkeligheten, og ser at kablene er laget av nøyaktig det samme med forskjellig farge på isolasjonen. Kobber som kobber, evt sølv som sølv. Du vil ikke få bedre signal gjennom en sølvleder uansett hvordan du prøver, evt om du skjermer dem, men alt dyrere enn det er kun penger på snakeoil. Jeg har kjørt en svært uhøytidelig test hjemme hos meg selv, og konkluderte med at jeg opplevde forskjeller. Det betyr ikke at det er fornuftig å kjøpe kabler som koster like mye som høyttalerne, men at gode kabler ikke nødvendigvis ikke trenger å koste så mye. Det var snakk om kabler som ga forskjell i klang, primært, som igjen gjorde at det gikk an å høre forskjellen. Jeg har også testet mye forskjellige høyttalerkabler også, der var det også litt forskjeller i mitt anlegg. Jeg testet kabler i prisklassen 1.500-40.000, og jeg likte best et par til 25k. De låt bedre enn de til 40 i mitt anlegg. Uansett er det underlig å komme med en påstand at Nordost Frey gir identisk lyd som Clas-kabler. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Om du skifter selv er det ingen blindtest. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Om du skifter selv er det ingen blindtest. Jeg er heldigvis ingen eremitt, så vi var flere som deltok i testen. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Hvorfor kommer det plutselig aktivitet her ? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Fordi du plutselig skrev her? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 28. september 2010 Forfatter Del Skrevet 28. september 2010 Men det er da lenge siden jeg gjorde det. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Glemte å sjekke datoen.. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) ... Endret 30. september 2010 av geirm Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Denne diskusjonen, på lik linje med religionsdiskusjoner, baserer seg på at den ene siden "føler forskjell", som de ikke får under blindtester, og den andre siden ser på virkeligheten, og ser at kablene er laget av nøyaktig det samme med forskjellig farge på isolasjonen. Kobber som kobber, evt sølv som sølv. Du vil ikke få bedre signal gjennom en sølvleder uansett hvordan du prøver, evt om du skjermer dem, men alt dyrere enn det er kun penger på snakeoil. Så alle testene av høyttalerkabler er fullstendig verdiløse ? Og det er ikke blindtesting ? Hørte tydelig at fks. Audioquest (? - noen år siden) fra Hifiklubben ga en markant bløtere lyd - men hadde svært detaljerte og avslørende høyttalere på den tiden. Her tror jeg noen tenker kun teorier - at hvor ren kobber + ev sølvinnhold er kun det som teller - men i praksis har jeg opplevd noe annet. Og hva med multitråder vs én kompakt ? En annen sak er at jeg måtte kutte ut hele "freakinga". Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hver eneste seriøs blindtest som har blitt utført, har konkludert med at det ikke er mulig å høre forskjell mellom to rene kobberkabler, uavhengig av merke. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Siden dere har vært så flink å holde liv i tråden min, så bruker jeg den like gjerne igjen. Som dere sikkert vet er det ikke så veldig mye trøkk i Concept 6, og derfor lurer jeg litt på om jeg skal ta meg råd til en passende subwoofer som kan gi det ekstra trykket som Concept 6'en ikke klarer å gi. Tenkte litt på subben i samme serie, men den var jo litt dyr, og vil tro 12" er litt for mye for det lille rommet anlegget står på. Da bladde jeg over Dali sin BASIS 100 modell. Der står det faktisk at den passer bra til de mindre Concept modeller. Eneste minuset jeg kan se er at den ikke kommer i kirsebær som mine høyttalere er. Hva synes dere ? Endret 5. oktober 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå