Gå til innhold

Hjelp til valg av høyttalere og forsterker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som HK går mere for design mens NAD går for effekt. Men blir jo bare mere og mere forvirra jo flere merker som kommer in i bildet. Trodde først jeg gikk for Dali, men nå som Klipsch ble introdusert så blir jeg bare enda mere forvirra.

Lenke til kommentar

Trodde først jeg gikk for Dali, men nå som Klipsch ble introdusert så blir jeg bare enda mere forvirra.

Hehe, det er gjerne slikt som skjer...kjenner den der så jeg sparte meg for noen flere forslag.

Ikke kjør på komponenter spesialisert mot en viss type musikk - det være seg rock eller klassisk.Sats på det nøytrale og det beste er å hå lyttet på det først.. med litt ulik musikksjanger.

Noe sier meg at Cerwin Vega er et eksempel på slikt. Har ikke hørt så mye på de, men vet det er en typisk ungdomshøyttaler.

Lenke til kommentar

Må bare poengtere noe:

Klipsch er minst like oppløst i diskanten og i tilleg spiller den dypere og med mer trøkk

Dette er totalt lattering. Både mellomtonen og diskanten til klipsch er totalt utenfor det dali og bmw klarer å leverer, men da igjen er pressisjonen i bassen til klipsch helt vanvitting morro :D

Ang emotiva forsterker så vil jeg gå god for den uansett. Jeg ser det er noen som selger denne forstekeren på finn rett over det det koster å kjøpe den fra usa (+ moms +frakt vel å merke) og det virker ikke som han har noe problem med å selge. Kjøper du en emotiva forsterker fra usa så får du mer lyd en du noen gang skulle ønske deg fra en forsterker til samme pris her i norge. Men, bare husk at disse forsterkerne er store å tunge :p

Nå kommer det ann på hvilke B&W og Dali vi snakker om her. I denne tråden er det Concept 6 som har stått i fokus og da er det langt fra letterlig av meg å påstå at Klipsch er minst like oppløst i diskanten.

Du mener altså at et par Klipsch rf 52/62 eller rb61/81 er langt unna det et par concept 6 kan levere på dette området?

Endret av magb
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da har jeg endelig kjøpt meg høyttalere og en forsterker. Endte på en DALI Concept 6 og en NAD C 326 BEE tror jeg det heter fra hifiklubben. Synes hifiklubben var veldig kjipe, og jeg fikk ikke noe avslag i prisen eller noe deal.

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig kjøpt meg høyttalere og en forsterker. Endte på en DALI Concept 6 og en NAD C 326 BEE tror jeg det heter fra hifiklubben. Synes hifiklubben var veldig kjipe, og jeg fikk ikke noe avslag i prisen eller noe deal.

Grattis, tror du har gjort et greit valg.

Hifiklubben mener at du allerede har fått "rabatten" (i den rimelige prisen ) og de gir - så langt jeg kjenner til - ikke noe avslag utover det, heller ikke mengderabatt.

Visste du forresten at BEE på NAD-forsterkeren står for Bjørn Erik Edvardsen, en norsk utvikler/konstruktør ?

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Oi! Du hadde et budsjett på 4000K og så kjøpte du de høyttalerne og den forsterkeren?

Sier ikke at du har gjort et dårlig kjøp, men det var da et sprang i budsjettet :p

Har forresten gode erfaringer med både NAD og Dali, eneste er at de kanskje har litt mye bass, men det kan du jo stille ned på og er også en smakssak :)

Lenke til kommentar

Grattis, tror du har gjort et greit valg.

Hifiklubben mener at du allerede har fått "rabatten" (i den rimelige prisen ) og de gir - så langt jeg kjenner til - ikke noe avslag utover det, heller ikke mengderabatt.

Visste du forresten at BEE på NAD-forsterkeren står for Bjørn Erik Edvardsen, en norsk utvikler/konstruktør ?

Takk skal du ha.

Jeg har faktisk lest en del om BEE modellene.

Oi! Du hadde et budsjett på 4000K og så kjøpte du de høyttalerne og den forsterkeren?

Sier ikke at du har gjort et dårlig kjøp, men det var da et sprang i budsjettet :p

Har forresten gode erfaringer med både NAD og Dali, eneste er at de kanskje har litt mye bass, men det kan du jo stille ned på og er også en smakssak :)

Ja budsjettet fikk seg en "liten" boost da faren min sa seg villig til å gi meg et lite lån. Er ganske uenig med deg i bassen. Synes de virker veldig ok på bassen, kunne kanskje vært litt mere men jeg klager ikke. Er storfornøyd med kjøpet og tror de kommer til å vare i mange år.

Har et lite spørsmål angående forsterkeren. På baksiden er det 2 små jumpere som går over pluggene pre out og main in. Vil det si at det er en for forsterker og en effektforsterker bygd inn i samme boks ?

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål angående forsterkeren. På baksiden er det 2 små jumpere som går over pluggene pre out og main in. Vil det si at det er en for forsterker og en effektforsterker bygd inn i samme boks ?

PRE OUT: Når du vil bruke forforsterkeren i denne sammen med et eksternt slutttrinn (en eller to effektforsterkere. To vil si en til hver høyttaler)

MAIN IN: Da bruker du en ekstern forforsterker (istedet for den som er i din integrerte. Integrert betyr jo nettopp at forsterkeren er bygd sammen av for- og effektforsterker - "inn i samme boks", som du sier)

Er vel lite aktuelt å eksperimentere med slike ting. Husk forresten å slå av forsterkeren når du gjør omkoblinger.

Har du bruksanvisning på norsk eller svensk ? Kan være det står litt mere der - jeg er ingen NAD-ekspert ;)

Endret av geirm
Lenke til kommentar

En annen ting er at du bør investere i brukbare kabler. Dumt å ødelegge det hele med dårlige.

Som man sa før: Som å kjøpe en B&O-tv med bordantenne. QED (også Hifiklubben) er et veldig bra merke som gir mye for pengene - uten at jeg vet hva som er best.

Lenke til kommentar

En annen ting er at du bør investere i brukbare kabler. Dumt å ødelegge det hele med dårlige.

Som man sa før: Som å kjøpe en B&O-tv med bordantenne. QED (også Hifiklubben) er et veldig bra merke som gir mye for pengene - uten at jeg vet hva som er best.

Fikk med meg noen brukbare kabler fra hifiklubben

Et par meter av denne tror jeg det var og en 5 meter RCA - 3,5mm jack fra Argon som virker brukbare i tykkelse og kvalitet.

Så nå sitter jeg å nyter litt musikk. Noen forslag til god musikk ?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hehe, smak og behag + en annen alder på meg vettu.

Men det siste jeg har lastet ned er denne:

http://mp3.platekomp...roductId=675559

Så kan du jo lytte litt på sporene.

Liker å tro at jeg har en voksen musikksmak. Hører mye på Toto og Dream theater bland annet. Men kan høre på det meste av musikk egentlig, men er ikke helt for den stilen din må jeg si men takk for forslaget.

Edit: Skal legge ut et par bilder ettervært når jeg får tilbake tven fra rep og får ommøblert litt.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Ja budsjettet fikk seg en "liten" boost da faren min sa seg villig til å gi meg et lite lån. Er ganske uenig med deg i bassen. Synes de virker veldig ok på bassen, kunne kanskje vært litt mere men jeg klager ikke. Er storfornøyd med kjøpet og tror de kommer til å vare i mange år.

Er bare fordi du ikke har hørt dem rett ved siden av noen bedre høyttalere ;)

Men godt kjøp uansett, skulle gjerne hatt noen høyttalere i Concept-serien, men tror neste gang jeg oppgraderer høyttalerne blir det enten XTZ 99.36 eller Ikon 7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...