Gå til innhold

Hjelp til valg av høyttalere og forsterker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg å teste Lektor 6 - den er staselig! Sammen med C355 blir det knall!

Litt mer detaljer enn Concept-serien, mer åpen lyd, og i det hele tatt en meget god serie, og en god høyttaler.

Er usikker da jeg har hørt lite eller ingenting om Lektor serien, og mye bra om Concept serien

Lenke til kommentar

Hvis du er ok med brukt, så kan en slik http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/denon_pma-510ae_integrert-forsterker_sort.htm eller http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21530903

I kombinasjon med http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/63510/cat/12

Høytalerne gir deg dypbass i massevis, og veldig klar, kan minne om mentor-serien fra dali, men med mer og dypere bass, men ikke helt like luftige i diskanten (men nå snakker vi om mange ganger prisen).

Ang brukte høytalere så er høytalere skapninger som lever lenge.

Av bildene å dømme så er de høytalerne der i god stand, og om de høres bra ut så er det ingen grunn til at de skal kunne spille fint i mange år til.

Har selv prøvd disse høytalerne i kombinasjon med en tilsvarende technics, og lyden var ekstremt imponerende, både for pris og størrelse. Technicsen har en steinhard definisjon, som sammen med disse høytalerne funket veldig bra, bådde tight og kjellerdyp bass.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på brukt da det kan være skader eller liknende som man ikke ser på bilder eller merker med en gang. Og når han karen sier at føttene har fått "litt medfart" sier det meg at man burde være litt kritisk til selgeren. Er også usikker på hva man har av rettigheter hvis de er ødelakt eller skadet på noen måter, derfor har jeg helst lyst til å handle nytt.

Lenke til kommentar

Som sagt, om høyttaleren høres ok ut når man tester dem, så er det ingen grunn at de ikke skal høres ok ut i flere år til, men jeg ser poenget ditt, liker man ikke brukt så gjør man ikke.

http://www.surround.no/product/481924/Dynavoice-F-6-EX-Natural-Oak-PAR.html

+

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/cambridge_azur_340a_se_integrert_forsterker_soelv.htm

Kan nok gi ganske god lyd.

Lenke til kommentar

Noen som kan gi meg en kjapp leksjon i hvordan ohm funker på høyttalere og forsterkere, har en generel forståelse av strøm og alt det der, men klarer ikke helt å koble motstanden på høyttaler spolen til effekt el.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Motstanden på en høytaler er rett og slett hvor mye motstand strømmen møter på vei gjennom.

Oppgitt motstand på forsterker er egentlig anbefalt motstand, eller motstandsområde på høytalerne som kobles til, de fleste takler høytalere mellom 4 og 16 ohm, og de fleste høytalere ligger i det området.

Høyere ohm trenger høyere utgangsspenning for å spille like høyt, lavere ohm drar flere ampere ved samme spenning.

Litt mer avansert, og formler som forklarer:

Så om du har en høytaler med 4 ohm, og en med 8 ohm.

Og forsterkeren sender ut et signal på 16 volt, så vil høytaleren med 4 ohm trekke dobbelt så mange ampere, og levere dobbelt så mange watt.

Forklares med formelen I = V/R

I = 16 / 4 = 4a

I = 16 / 8 = 2a

Og så har du formelen P = V*I

P = 4*16 = 64w

P = 2*16 = 32w

Dette vil være rimelig høyt volum, men tok 16 siden det gikk opp.

Når dette er sagt, så kan en forsterker på 4-16 ohm levere høy nok spenning til å drive en 16ohms høytaler, men om du vrir like høyt på volumkontrolleren på høytalere med 4 ohm, vil du merke at den ikke har nok watt til det.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg ser at både Concept serien og Dynavoice F6 blir anbefalt i samme tråd, dette er jo høyttalere i to komplett forskjellige klasser, de kan ikke sammenlignes. Jeg har erfaringer med begge to og snakker vi bang for the buck er Dynavoice F6 enrome, de fikk knall kritikk da de først kom og de spiller utrolig bra for prisen. Men i forhold til Concept 8 blir de smålige. Concept serien er råere enn Lektor, mer party faktor og morro, men mister litt av det raffinerte i toppetasjen (men jeg hadde fortsatt gått for Concept). Etter det jeg har hørt er det lite forskjell mellom Concept 8 og concept 10, annet enn pris og størrelse. De spiller rimelig likt, mulig Concept 10 spiller en anelse dypere, men av de jeg har hørt som har testet begge to har de alle gått for concept 8. Conceptene har akkurat det du er ute etter, de spiller dypt nok (til prisen) og har en jevn fordeling i frekvensregisteret samtidig som de har den fineste diskanten du finner til den prisen. Aberet med det er at diskanten kan bli litt skrikende på høyt volum (noen er allergiske for dette, andre syns det det går greit og syns det er en fin pris å betale for å få den fine diskanten som høyttalerne har). Jeg ville faktisk ikke gått for Nad hvis du bestemmer deg for Dali, Nad er kraftsterke og har god dynamikk, men de hjelper ikke spesielt på den diskanten. Jeg tror Denon er en langt bedre match til concept serien (og lektor forsåvidt).

Jeg har også testet B&W BM684 opp mot Concept 8. B&W har en langt finere mellomtone, både når det kommer til detaljer og dynamikk (på rolig musikk med en klar vokal klarte høyttalerne å dra vokalen ut og sette den foran høyttalerne!), men diskanten var ikke den samme og den hadde ikke nærheten av samme partyfaktoren. Jeg syns faktisk Dynavoice F6 var bedre på techno og rock enn det B&W var, mulig det var dårlig matching med elektronikk men det er no så.

Jeg har ikke hørt Jamo, men etter det jeg har lest av tester lager Jamo finere høyttalere de som er nevnt tidligere. De har som regel skåret best når det kommer til raffinert musikk og var uten tvil det beste valget når det kom til klassisk musikk. Selv tror jeg ikke jeg ville valgt Jamo som en all-around høyttaler.

Lenke til kommentar

Ang. å kjøpte høyttalere og forsterkere brukt ville jeg ikke brydd meg i det hele tatt. Høyttalere og forsterkere holder i mange år, og det som er artig med hifi komponenter er at de ofte selges til under halve prisen det kostet nytt, selv om de fortsatt spiller like godt som de gjorde. Selv har jeg flere ganger kjøpt inn komponenter brukt og solgt de for akkurat samme prisen eller litt mer 1-2 år etterpå. Kjøper du brukt slipper du å tenke på innspilling av høyttalerne også ;)

Lenke til kommentar

Hei

Takk for et langt og godt innlegg, tror nok det blir Concept serien til DALI, men nå gjorde du meg vldig usikker på NAD. Har hørt bare gode ting om NAD og tror den vil funke bra til Concept 8 etter hva jeg har lest.

(bruk edit knappen så slipper du å dobbeltposte)

Liker rett og slett ikke brukt, da jeg ikke vet hvordan forige eier har behandlet dem, det kan jo være noe som ikke vises, eller høres med det første.

Lenke til kommentar
Takk for et langt og godt innlegg, tror nok det blir Concept serien til DALI, men nå gjorde du meg vldig usikker på NAD. Har hørt bare gode ting om NAD og tror den vil funke bra til Concept 8 etter hva jeg har lest.

Ja du tråkker ikke feil uansett ;) Det er en smakssak.

Lenke til kommentar

Kan ikke gjøre annet enn å anbefale deg Lektor serien til Dali fremfor Concept. Lektor er i en annen klasse etter min mening.

Ellers så kan jeg råde deg til å se på noen Klipsch høyttalere. Rf og Rb serien til Klipsch er etter min mening bedre enn Dali conecept,Lektor og Ikon til det aller meste. Klipsch er minst like oppløst i diskanten og i tilleg spiller den dypere og med mer trøkk. Du må bære være litt obs på å matche med en litt varm og rolig forsterker.

Det er forresten masse bra å få på bruktmarkedet. Her finner du knallhøytalere fra både Dali, Klipsch, B&W osv til en hyggelig pris. Er du skeptisk til Finn.no kan du se på avforum.no, der er det mange seriøse selgere.

Lenke til kommentar

Eventuelt Hifisentralen.no, men der ligger det først og fremst litt dyrere utstyr. Dog er det ofte svært ofte godt behandlet. Jeg har handlet med flere på hifisentralen og avforum. Det er større sannsynlighet for at du får riktig pris der. Man kan gjøre scoop på finn.no, og man kan bli "lurt" av selgere som tror ting er verdt mer enn hva bruksverdi tilsier.

Og - Lektor 6 slår Concept 8/10, nesten uansett..

Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har kommet med gode råd, setter kjempe stor pris på at folk er så hjelpsome, hva skulle jeg ha gjort uten forumet. Tror nesten jeg må finne en plass jeg kan høre på høyttalerne selv for å finne lyden jeg liker best. kan komme med tilbakemelding på hva jeg finner ut, må bare finne en plass som selger høyttalere i den klassen.

Edit: Sorry Flimzes, glemte helt spørsmålet i all diskusjonen, tusen takk for svar

Motstanden på en høytaler er rett og slett hvor mye motstand strømmen møter på vei gjennom.

Oppgitt motstand på forsterker er egentlig anbefalt motstand, eller motstandsområde på høytalerne som kobles til, de fleste takler høytalere mellom 4 og 16 ohm, og de fleste høytalere ligger i det området.

Høyere ohm trenger høyere utgangsspenning for å spille like høyt, lavere ohm drar flere ampere ved samme spenning.

Litt mer avansert, og formler som forklarer:

Så om du har en høytaler med 4 ohm, og en med 8 ohm.

Og forsterkeren sender ut et signal på 16 volt, så vil høytaleren med 4 ohm trekke dobbelt så mange ampere, og levere dobbelt så mange watt.

Forklares med formelen I = V/R

I = 16 / 4 = 4a

I = 16 / 8 = 2a

Og så har du formelen P = V*I

P = 4*16 = 64w

P = 2*16 = 32w

Dette vil være rimelig høyt volum, men tok 16 siden det gikk opp.

Når dette er sagt, så kan en forsterker på 4-16 ohm levere høy nok spenning til å drive en 16ohms høytaler, men om du vrir like høyt på volumkontrolleren på høytalere med 4 ohm, vil du merke at den ikke har nok watt til det.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Alikevell veldig takknemlig for hjelp

Har ingen hifi-klubb butikk i nærheten, den som var her ble lagt ned, eneste plassene jeg vet om er som jeg har nevnt før elkjøp og expert, og de har jo ikke akkurat et så skremmende stort utvalg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter mye tenking og grubling kom jeg over et par nettsider i USA, og ser der at det er halv pris på mye av hifi utstyr der, og da gir det muligheten til å gå opp i kvalitet. Vi ringte også tollkontoret og forhørte oss om toll, og de sier at det ikke er toll på stereo, verken for bil eller for hjemmet, bare 25% moms eller hva det nå var.

Hva sier dere her på forumet, er det en god ide eller ? Trenger også noen gode Nettsider for HiFi i USA.

Lenke til kommentar

Du må betale frakt, og 25% moms på hele summen inkl frakt, i tilegg til å få langt dårligere forbrukerrettigheter (for ikke å snakke om fraktpris ved retur). Når alt kommer til alt pleier ikke forskjellen være så stor, og når man i tillegg ser på 5 års reklamasjonsrett i norge så er det kanskje ikke så mye å spare i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...