Gå til innhold

Hvor er engasjementet blant folket for klimasaken?


Anbefalte innlegg

Jada, klima har vært på agendaen før,

uten at noe særlig nyttig har skjedd.

Men dette har med manglende engasjement å gjøre,

og ikke løgner, er jeg redd.

Hvorfor ikke? F.eks i 1976 skrev Stephen Schneider en veldig populær bok hvor han sa

“the cooling will cause world famine, world

chaos and probably world war, and this could all come by the year 2000”. Mange kjente tidskrifter som The Times, Fortune og Newsweek ble med og sa at en ny istid vil få menneskenheten til å kollapse. Det verste er at de forsatt driver og spår dommedag, selv om det da handlet om nedkjøling, mens nå handler det om oppvarming.

 

Du sa at folk bryr seg mindre nå enn de gjorde før. Ved å titte på historien ulv, ulv forstår man hvorfor. Er du uenig at mange falsk alarmer fører til apati og at folk ikke bryr seg lenger?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager for at jeg ikke svarer med rim. :)

 

 

En av grunnene til at folk ikke er så engasjert angående miljøproblemet, er at samfunnet har vokst seg i en egoistisk vei. Et eksempel på dette vårt er bygd på å ha en eller to motoriserte kjøretøy som slipper ut CO2. Ja, det finnes alternativ. Men disse alternativene er langt i fra like praktisk. Ingen er interessert i å hoppe tilbake til steinalderen heller. For å kunne engasjere seg, må en begynne med seg selv.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at i Sverige, som er MYE flinkere enn Norge til å redusere utslippene sine (mener også å huske at de har redusert utslippene med 9 %, mens vi i Norge bare fortsetter å øke våre) er folk mye mer positiv til at det går an å ordne opp i denne krisen. Når folk ser at regjeringen gjør nada, og heller går så langt at de saboterer enda mer for klimaet, tror jeg mange mister motet.

 

Det er vel også blitt bevist mange ganger at folk ikke klarer å se for seg ting som ikke kommer til å skje på en stund. Vi som lever i dag har skremmende mye innvirkning på hvordan klimaet kommer til å være i tusenvis av år fremover, men vi klarer ikke å ta det innover oss.

 

Jeg er aktiv i Bergen Natur og Ungdom, og vi merker veldig godt at det ikke er så mange som har reflektert særlig mye over hva vi mennersker påfører kloden vår. Det er trist, for det er mange holdninger som må endres, og ikke så alt for mye tid.

Lenke til kommentar

Vi hører jo om at vi må handle , og at vi ikke har råd til å utsette det.

Men så blir jo CO2-rensing utsatt og utsatt. Vi selger også ut olje og produksjon av metaller som avgir store mengder CO2 for at Norge skal ha et fint utslipp på papiret slik at vi kan rette fingre mot de andre 'dårlige' landene som har så høyt utslipp.

Så kommer prekenen om at økonomisk straff er måten å snu holdningene til samfunnet når det gjelder bilkjøring og forsøpling. Jeg har alltid hatt inntrykket av at holdningskampanjer er en kampannje hvor en satser penger på å snu holdningene til folk, slik at det beløpet tjenes inn igjen over lengre tid. Tydeligvis har jeg tatt veldig feil.

Og grønn strøm? Det er noe av det mest idiotiske jeg har hørt. Så lenge en bruker strøm fra strømnettet så spiller det ingen rolle om det er den strømmen som kommer fra et kullkraftverk i kina, eller vannkraft fra Norge. Så lenge strøm produseres fra disse kraftverkene så spiller det ingen rolle hvor strømmen havner, så lenge den brukes og vi er alle skyld i det.

Og nei, jeg trenger ikke ha en 13-årig jente fortelle meg om hvor farlig CO2 er, og fremstille CO2 som farligere enn nervegass. Og nei, jeg har heller ikke tenkt til å betale et rødt øre for å kjøpe meg god samvittighet for måten jeg lever på, for god samvittighet har jeg allerede.

 

En annen ting som imponerer meg er at experter snakker og snakker og snakker, for så å legge skyld på befolkningen for å ikke endre seg når det ikke er noe grunnlag for å endre seg pga måten vi har oppført oss på er den mest ideele for dagens samfunn.

 

Så nei, skal en snu kulturen i samfunnet, så kommer det til å medføre et tap for regjeringen (eller hvem som bevilger penger) det året kampanjen starter. Dommedagsprofetene er jo så glad i å si 'om 50 år', så da sier jeg at de pengene er inntjent 'om 50 år' :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...