Gå til innhold

Hvor er engasjementet blant folket for klimasaken?


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=580763

 

Denne artikkelen er ganske gammel,

men problemet er fortsatt reelt.

Folk flest bryr seg skremmende lite

selv når klimanytt er aktuelt.

 

Denne saken er en av tingene

mediene har informert om best.

Og aldri har vel klimakunnskapen

vært større blant folk flest?

 

Det gjøres mye for å informere,

og varsellampene blinker rødt.

Likevel er engasjementet

som beskrevet rimelig dødt.

 

At man er skeptiske til personlige kompromisser

er forsåvidt lett å forstå,

når gevinstene ligger i fremtiden

mens man må svi for kostnader nå.

 

Det er kanskje vanskelig å engasjere seg,

og å kjempe et ordentlig slag

når konsekvensene er såpass fjerne

og ikke er synlige nå i dag?

 

Stortingsvalget i september

var vel et bra bevis på det.

Miljøpartiene fikk lite igjen

mens folk stemte på AP og FRP.

 

Jeg mener i aller høyeste grad

at Erik Solheim har rett.

Blant folket blir dagens klimaproblemer

tatt på så altfor lett.

 

Jeg blir imponert over miljøpolitikere

som tar den belastningen det er

å gå foran resten av folket

i viktige saker som denne her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager at jeg ikke svarer på rim, jeg er ikke lyrisk anlagt ;)

 

Uten at jeg snakker for andre så vil jeg si at for min egen del så føler jeg at vi har overlatt det til regjeringen i stor grad. Vi skattlegges og avgiftbelegges i hytt og pine for såkalte miljøavgifter. Det har skapt en forventing om at styringsmaktene tar den største delen av byrden ettersom vi allerde har betalt så mye inn til miljøformål. Det som gjenstår nå er vel å få styringsmaktene til å faktisk bruke miljøavgiftene på miljø.

 

Dessuten, når man har en regjering som gang på gang snakker varmt om miljø (pun intended), for så å snu 180 grader når det kommer til beslutninger, så hjelper det ikke akkurat på vanlige folks oppfatning av eget ansvar. Spesiellt i syn av oppfattelsen nevnt i avsnittet over.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Ja, men at politikerne later som om de gjør alt de kan

er vel ikke uvanlig i det hele tatt.

Jeg tror det er "billigere" å bryte klimaløfter

enn løfter om skole og skatt.

 

Det er nok i politiske valg man ser best

hva folket engasjerer seg i.

Og man fikk som sagt skremmende lite igjen

for å profilere seg som miljøparti.

 

Er det vår egen skyhøye levestandard

det er så ille å ofre noe av?

Eller er de mangel på interesse og kunnskap

som gjør at vi stiller for lite krav?

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at vi lever i en tid hvor samfunnsengasjementet er synkende, og hvor egoismen og tørsten etter konstant underholdning blir mer og mer rådende. Jeg er ikke sikker på om kunnskapen rundt klimakrisen er så utbredt, til tross for mye tilgjengelig informasjon i det som burde være populære kanaler. Det ER tross alt hyggeligere å tenke på noe annet. Egoismen gjennomsyrer også valgresultatene. Vi er tydeligvis ikke spesielt interessert i fremtidige generasjoner.

 

I dun care =)

 

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Når en ikke merker noe til konsekvensene i det hele blir det vanskelig å ta det på alvor. Mye det samme som fattigdom, hadde vi bodd en plass der vi så det daglig ville vi nok gjort en større innsats!

 

Ja, om krisen hadde skapt problemer NÅ

ville nok flere vært mer interessert.

Det er synd det skal så mye til

for at folk skal bli engasjert.

 

Jeg er ikke sikker på om kunnskapen rundt klimakrisen er så utbredt, til tross for mye tilgjengelig informasjon i det som burde være populære kanaler. Det ER tross alt hyggeligere å tenke på noe annet. Egoismen gjennomsyrer også valgresultatene. Vi er tydeligvis ikke spesielt interessert i fremtidige generasjoner.

 

Du har kanskje rett, men jeg tror veldig mange

skjønner alvoret her likevel.

Det handler mest om prioriteringer,

og jeg tror en del tenker mest på seg selv...

Lenke til kommentar

Og aldri har vel klimakunnskapen

vært større blant folk flest?

 

Joda, jeg minnes de tider hvor folk gikk rundt og sa: 2000 "forskere" sier vi har et klimaproblem, ergo er dette en sannhet. Tror ikke det er skjedd noe særlig heving av Ola Nordmanns kritiske sans siden den tid.

 

Btw, hva er egentlig problemet? Ene uken er det frykt for at varmere klima vil gi en mer eksotisk norsk sauna, den andre uken hyler og skriker man om istid. Gir man troverdighet til "eksperter" som stadig vekk tar feil så har man selv et veldig stort problem.

 

Har vi en klimakrise? Helt umulig å vite for mannen i gata. Så hvorfor i alle dager skal man engasjere seg i dette såkalte "problemet"?

Lenke til kommentar

Egoismen gjennomsyrer også valgresultatene.

 

Helt enig. Et meget godt eksempel er for eksempel alle innvandrerne som stemmer SV.

 

I tillegg finnes det kanskje fortsatt noen som ikke tror på at problemet er menneskeskapt? Eller, nei, huff, la oss tenke på noe annet...

 

Det finnes ingen valide vitenskapelige bevis som understøtter påstanden om at klimaproblemet er menneskeskapt.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt et menneskeskapt problem,

selv om jeg vet noen benekter det.

Men den diskusjonen synes jeg uansett

man bør ta et annet sted. :)

 

Om du fortsatt tror at alt er en bløff

kan man nok aldri overbevise deg.

Du ville bare ha avvist troverdigheten

til alle kilder som kom fra meg.

 

Det finnes vel allerede en tråd om dette

i "politikk og samfunn," så vidt jeg vet.

Men i denne tråden tar jeg utgangspunkt i

at menneskeskapte problemer er en realitet.

Lenke til kommentar

Egoismen gjennomsyrer også valgresultatene.

 

Helt enig. Et meget godt eksempel er for eksempel alle innvandrerne som stemmer SV.

 

Det er godt mulig du har rett i det, men det har lite med dette temaet å gjøre. Kanskje ikke ordet egoisme dekker det jeg tenkte på best mulig. Problemet er at klimasaken er noe globalt, og når en rekke andre land oppfører seg som om de vil være "free riders" mens resten av verden løser problemene for dem, kan det virke urettferdig at vi er de som skal ofre levestandarden vår for dem. Egoisme smitter.

 

Oppslutning rundt klimatiltak burde kanskje være noe som trumfer ideologi-preferanser og tørste for skattelettelser for folk, men det er det ikke. Ikke for meg heller forsåvidt, mine ideologiske preferanser stemte bare tilfeldigvis med et parti som setter miljøet høyt. Akkurat på samme måte som disse SV-innvandrerne du snakker om.

Lenke til kommentar

Om du fortsatt tror at alt er en bløff

kan man nok aldri overbevise deg.

Du ville bare ha avvist troverdigheten

til alle kilder som kom fra meg.

 

På samme måte som du ville ha avvist troverdigheten til alle kilder som kom fra meg?

 

Du kan uansett ikke dra en konklusjon som ikke er konsensus blant befolkningen om du ønsker å vite årsaken til manglende engasjement. Eller du kan gjør det, men det danner ikke grunnlaget for en diskusjon i mine øyne

Lenke til kommentar

En mindredel av befolkningen (17%)

er ignorante med tanke på hva vi gjør.

Og disse har uansett lite å si for problemene

jeg har skissert i den tråden her før.

 

Konspirasjonsteorier rundt FN's klimapanel

er jeg blitt lei av å høre om nå.

At enkelte folk stikker hodet i sanden

er ikke noe jeg gidder å tenke på.

Lenke til kommentar

I Arbeiderpartiet og SV så har mennesket innflytelse på kosmos, økt solaktivitet kan tilskrives CO2 utslipp og overdrevet konsum av potetmos.

 

Her trenger vi ingen planlegging, bare økt skattelegging.

 

Ja, så dumme er de, de som krever vitenskapelige bevis, jeg kan ikke annet gjøre enn å slippe en liten usympatisk fis.

Lenke til kommentar

En mindredel av befolkningen (17%)

er ignorante med tanke på hva vi gjør.

 

Tallet du leter etter er 99 %. Folk flest er tjukke i hodet, har tydeligvis liten/ ingen relevant utdanning og klarer heller ikke å tenke en eneste selvstendig tanke.

 

Ergo, skal folk engasjere seg forutstter det at lederen for saueflokken må engasjere seg først.

Lenke til kommentar

Fordi klimaforkjempere har overdrevet situasjonen i lang tid nå og spredd mange løgner for å få folk mer engasjert. Det er ikke tall på hvor mange ganger de har spådd dommedag og det har ennå ikke skjedd noe særlig. På den måten har folk fått mistilitt til slike grupper og da slutter de å bry seg.

 

Dere kjenner kanskje til historien ulv, ulv. Det er det samme som skjer, klimaforkjempere har nå ropt ulv, ulv flere ganger, og det var ingenting som skjedde. Når det faktisk kommer en ulv, vil dere ikke klare å overbevise befolkningen til å handle. Så istedenfor å skylde på alle mulige andre, er det kanskje på tide å se på seg selv. Fordi klimaforkjempere driver forsatt med den samme taktikken.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...