Gå til innhold

Konvertering Intel raid 5 til Areca 1231ML raid 5

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bygd en ny pc med Gigabyte GA-X58A-UD7 hovedkort.

Kjører nå med en Intel X25-M 160GB SSD som OS disk.

Har for øyeblikket 4 stk Hitachi Deskstar 7K2000 2TB 7200RPM SATA/300 32MB i kabinettet som jeg kjører i raid 5 med den innebygde raid kontrolleren på hovedkortet.

Ytelsen er ikke bra, og jeg har nå derfor kjøpt meg et Areca 1231ML kort som jeg tenkte å bruke som raid kort.

Mitt spørsmål er derfor om en kan nappe ut diskene som sitter på hovedkortet og å koble disse mot Areca kontrolleren uten å behøve å bygge opp raid 5 igjen, eller om en da vil miste all data som ligger på disse?

Er det noen som vet om hvor lang tid Areca kortet vil bruke for å utøke raid 5 med en eller flere hd'er.

Vil det lønne seg for meg å sette OS disken på Areca 1231ML kortet, eller kan dette like godt stå koblet til hovedkortet siden denne er stand-alone?

Stein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du et raidarray på hovedkortkontrolleren kan du IKKE sette de på Arecakontrollern da raidarrayene ikkje er kompatible med hverandre. Hadde det vært en annen areca kontroller du hadde arrayet på, så ville det ha fungert (iallefall med kontrollere fra samme serie)

Du må ta backup av de filene du har på raid-5 arrayet ditt på hk kontrollern, og deretter sette opp raidet på nytt med Arecakontrolleren. Da slettes alt på diskene. Meget bra valg av kontroller forresten :)

Jeg har utvidet raid-6 arrayet mitt og en del andre raidarray. Det ene raid-6 arrayet mitt på Areca 1680ix kontrolleren min gikk jeg fra 6 stk 1tb disker til 8 1tb disker. Dette tok ca 8timer å utvide med de 2 ekstra diskene. Det har litt å si hvor fullt raidarrayet ditt er (mener jeg på) på hvor lang tid det tar å utvide et array (online expantion)

Areca 1680ix serien har 1200mhz dualcore iop (cpu) og Areca 1231ml har en 800mhz iop. Det vil gå litt lengre tid for deg å utvide, men man kan jo bruke arrayet mens man utvider arrayet. Dette er genialt  :thumbup:

Lykke til med din rågode kontroller! 

PS: Areca 1231ml er veldig bra til ssd også! Kan være kjekt å ha et lite ssd array for OS, fordi da får du brukt cachen til OSet også! 

Kjøpte du kontrolleren på nextron.no eller?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg endelig fått mitt Areca 1231ML kort, og må si at jeg er veldig fornøyd med kjøpet.

Grunnen til at jeg valgte dette kortet er bl.a anbefalinger som jeg har sett her på forumet fra bl.a. Nizzen.

Jeg var usikker på om de nye kortene fra Areca ville støtte Hitachi Deskstar 7K2000 2TB 7200RPM SATA/300 32MB (hørte at de var mer kresne på hvilke hd'er som de støttet) og derfor ble dette kortet valgt.

Det som var litt stilig meg dette kortet er at det har innbygd eget ethernet inngang hvor jeg kan sitte på andre maskiner å forandre på mitt raid oppsett, se status på hd, raid osv.

At ting tar litt lengre tid for oppbygning av Raid gjør meg ikke noe i forhold til de nyeste Areca kortene, men det er ihvertfall mye raskere en den innebygde Intel kontrolleren som er på mitt hoved kort (Gigabyte GA-X58A-UD7).

Her tok det nesten en uke å ut-øke mitt raid oppsett med en ekstra disk.

Nå brukte Areca kortet 10 timer og 13 minutter for å utøke Raid 5 fra 3 disker a 2TB til 4 disker a 2TB.

Ikke dårlig.

Hele grunnen til at jeg har bygd en ny maskin var å få til en rask videoredigerings pc for å kunne redigere AVCHD videoer.

Leste her på forumet at noe av det en burde satse på var skikkelige RAID kontroller, mye minne og en god CPU.

Areca ble sterkt anbefalt og etter å ha lest meg opp, fant jeg ut at dette kortet ville tilfredsstille meg på best mulig måte.

Jeg er veldig fornøyd med de valg som jeg har tatt for min nye maskin.

Kunne ha gått for Intel Core i7 980 Extreme, men fant ut dette kostet for mye mot den modererte økningen denne ville gi meg (selv om den har 6 kjerner).

Hvis en ser på hva som kommer frem i tid med mer bruk av GPU en CPU kan jeg ikke forsvare denne investeringen.

Jeg så en video om Adobe Mercury engine som var ganske fantastisk.

Mercure motoren bruker GPU istedenfor CPU for encoding / de-coding av filmer.

Derfor har jeg gått for Nvida kortet GTX 480 som senere vil bli støttet av Mercure motoren.

Det eneste som jeg nå mangler er å få inn litt vannkjøling, men har nå snart plukket meg ut det som jeg skal ha etter å ha konfrontert vannkjølings forumet her og fått mange gode tips av bl.a. Wikipedersen.

Siden OS ligger på INTEL X25-M 160GB har jeg foreløpig lagt dette inn på hovedkortet sine sata kontakter.

Bruker her Intel kontrolleren da denne kan kjøre Trim på SSDen.

Jeg er usikker på om jeg skal flytte SSDen fra hovedkortet inn på Areca kontrolleren.

Er redd for å miste Trim støtte.

Hvordan vil det være med Trim støtte hvis jeg velger å kjøre 2 stk SSD i Raid 0 fra Areca.

Vil Trim da støttes?

Vil dette gjøre at maskinen blir raskere?

Areca 1231ML kortet kjøpt jeg på ebay og med bl.a. batteribackup og 2Gb RAM til cache.

Når det gjaldt mitt opprinnelige spørsmål om Raid så kan jeg fortelle at det stemmer det at dette ikke er kompatibelt med Intel sitt Raid oppsett. 

Har derfor tatt ut backup og lagt denne inn igjen på det nye raid oppsettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...