Gå til innhold

Nikon D90 eller Canon EOS 550D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe meg speilreflekskamera og valget står mellom Nikon D90 eller Canon EOS 550D. Men jeg er rimelig fersk innen dette gamet så jeg lurer på hva dere anbefaler? Har brukt Nikon før, så hva er fordelen med å velge Canon istede?

Du får holde de og prøve de litt da, og se hva som føles best for deg. Selv er jeg canonist - og velger alltid det, men det er også mange som er Nikon-tilhengere her (Olympus og Pentax også)

Lenke til kommentar

Jeg valgte Nikon D90, rett og slett fordi jeg hadde Nikon før. Så det føltes enklest.

Og fordi det var det som passet best i de store hendene mine :)

Det finnes ett hav av ojektiver og utstyr til begge.

Lenke til kommentar

Som de folka over sier, er det kanskje lettest og velge Nikon siden du har hatt Nikon kamera før.

Personlig ville jeg ha valgt 550D mtp bedre film egenskaper (om dette er noe du trenger), samt flere megapixler (6). Som kan være greit om du skal zoome inn litt på bildet, så lage et utsnitt eller noe.

Anbefaler deg at du går inn på youtube og skriver inn "Nikon D90 Review" og "Canon EOS 550D Review", da er det mange som forklarer alt som er bra\dårlig med begge to. Mulig dette gir deg en bedre pekepinn på hva du vil ha. :)

Lenke til kommentar

Stemmer det at 550D ikke har autofokus på video ?

Jeg er litt enig med Nautica, hvis du sier "fornuftig" autofokus i videomodus så er svaret nei. Du kan imidleritid trykke autofokusknappen og få en ulidelig treg autofokus mens du filmer. Det er ikke kontinuerlig autofokus. Det er uansett ikke noe sælig å se på film hvor ting går ut og inn av fokus, men det nærmeste du kommer en autofokus som virker uten alt for mye forstyrrelser mens du filemer på et systemkamera er på Panasonic GH1, og mulignes de andre Panasonic mFT-modellene.

Lenke til kommentar

Jeg har bare prøvd kompaktkameraer uten kontinuerlig autofokus og det er helt ubrukelig til å filme mennesker o.l. med. Altså er filmfunksjonen i 550D er min mening oppskrytt og passer sannsynligvis bare for nerdene som filmer trær og andre døde objekter.

Hva med NX10. Har den autofokus ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Hva med NX10. Har den autofokus ?

NX-10 er et speil-fritt systemkamera så fokuseringen under video bruk er nok bedre en de kameraene med speil,hvis du skal ha kontinuerlig fokusering er nok et dedikert videokamera veien og gå.

Du kan heller sammenlingne videofunksjonen/fokuseringen på systemkameraene mer lik de profesjonelle produksjons-kameraene som blir brukt av NRK,TV2 osv.,det pga. av dybdeskarphet som du aldri får i et forbrukervideokamera.

Du kan lese litt om hvordan Filmskaper Anders Øvergaard rigger/bruker et speilrefleks til video.

Altså er filmfunksjonen i 550D er min mening oppskrytt og passer sannsynligvis bare for nerdene som filmer trær og andre døde objekter.

Oppskrytt er det ikke,det er faktisk en enormt fremskritt for filmskapere på budsjett.

Videofunksjonen krever litt forhånd-justeringer før bruk,og er ikke akkurat det beste valget for videosekvenser som man tar på sparket.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Altså er filmfunksjonen i 550D er min mening oppskrytt og passer sannsynligvis bare for nerdene som filmer trær og andre døde objekter.

Eller så passer det ypperlig til folk som vet hva de driver med, og fokuserer manuellt ;)

...men passer fortsatt heller dårlig for den jevne familiefotograf. ;)

Lenke til kommentar

Eller så passer det ypperlig til folk som vet hva de driver med, og fokuserer manuellt ;)

+1

...men passer fortsatt heller dårlig for den jevne familiefotograf. ;)

+1

(Edit: ..som også er grunnen til at vi på forumet som regel anbefaler et dedikert videokamera til folk som kjøper speilrefleks for å kunne filme.)

Det jeg savner på videofunksjonen på 5DmkII (regner md at det også er sånn på 550D) er å kunne zoome inn på liveview-bildet under filming, så jeg kan fokusere manuelt - skarpt. Det er ganske vanskelig å se på skjermen presist hvor fokus ligger, spesielt på lave brennvidder.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Personlig har jeg akkurat gått igjennom mølla med D90, 550D og 50D. 550D ble rask valgt bort da det forsvant i hendene mine og jeg ikke kunne holde det lille kamera konfortabelt (ja jeg har store hender)

Ergonomien avgjorde til slutt og valgte D90 da det lå litt bedre i hendene en 50D

Så mitt råd er å ta turen innom en fotobutikk og klå på kamera.

mtp. video så er nok et dedikert videokamera og foretrekke, men både D90 og 550D har videomuligheter.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar

** snip **

Det jeg savner på videofunksjonen på 5DmkII (regner md at det også er sånn på 550D) er å kunne zoome inn på liveview-bildet under filming, så jeg kan fokusere manuelt - skarpt. Det er ganske vanskelig å se på skjermen presist hvor fokus ligger, spesielt på lave brennvidder.

+1

Savner akkurat det samme på min 7D - som da heller ikke har denne muligheten mens man filmer. i "standby" modus så kan man fint zoome men så snart man filmer så har man ikke lengre denne muligheten. Det er sikkert en teknisk begrensning her slik at om man zoomer så blir også opptaket slik, kan ikke forstå at det skulle være noen annen grunn for Canon til å unnlate å ta med denne funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...