Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ønsker forslag til nettverkskort for en stasjonær maskin med Windows 7

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe et trådløst nettverkskort til min stasjonære pc, slik at jeg kan bruke nettet også nede på rommet.

Jeg har

Hovedkort: ASUS P7P55D EVO, P55, Socket-1156

Så jeg lurer på, hvilket som passer og hvilket som virker med Windows 7

Det kan være internt eller eksternet. Håper på noen fine forslag.

Takk på forhånd.

Endret av Backonline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mer innterresant å vite hva slags router du har. Du bør kjøpe ett kort eller usb stick som har riktig chipset slik at du ikke får problemer med inkompabilitet.

En usb stick vil ofte gi deg bedre dekning også siden den kan flyttes rundt. Et pcikort har som regel faste antenner og da blir ofte pc kassa stående imellom router og antenne slik at signalet blir dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg ville ærlig talt ikke stresset for mye med hvilket chipset du bruker på kortet. De konformer til samme standarder uansett, og inkompatabilitet som forårsaker betydelige problemer (som faktisk er relatert til hardwaren) er ikke særlig vanlig å oppleve og kan uansett som regel ordnes ved å endre på instillingene på ruteren. Men selvfølgelig hvis noen vet om et chipset som oppfører seg meget bra mot 3com ruteren som du bruker så er det jo ingen grunn for å ikke velge det - jeg har bare ikke noen konkrete forslag for det.

Det viktigste å ta stilling til i mine øyne er:

- Har ruteren din bare G standard trådløs nettverk eller N standard? Du bør selvfølgelig kjøpe tilsvarende trådløskort til maskinen din. Du kan selvfølgelig også investere i et N standard kort selv om du bare har G ruter - det vil også fungere, og du vil være dekket for fremdtiden hvis du senere oppgraderer din ruter. Jeg vil tro at N standarden vil være standardarden som kommer til å brukes mest i mange år fremover. G kort før du for litt over hundrelappen. N kort rundt 3-400kr.

- Standalone kort vs. USB kort. Det er ikke store forskjellen i pris på de to, og USB er mye mer mobilt samt at det ikke bruker opp interne kortplasser, så jeg holder som regel en knapp på den. Det eneste negative er at om du vil ha mulighet for ekstern antenne så er det som regel hakket dyrere for USBkort mens det nesten alltid er standard på PCI kort.

- Har du behov for ekstern antenne? Det kommer mest ann på hvor gode signalforholdene dine er. Har du massive vegger mellom maskinen og ruteren og/eller lang standard kan det være en god idè. Billige antenner som er "grei nok" kan du kjøpe for nesten ingenting på dealextreme.com (vær i såfall obs på å velge riktig type antennetilkobling siden det finnes forskjellige standarder).

Lenke til kommentar

Jeg går for en USB. Men jeg lurer på om de fungerer sammen med Windows 7, jeg her et, men det støtter ikke windows 7.

Noen lenker som kan lede meg til det rette?

Er du sikker på at du ikke bare mangler drivere til den som støtter windows7?

Kan du fortelle meg hva modell dete er du har fra før?

-Stigma

Lenke til kommentar

-Stigma

Det er philips - SNU6500 tror jeg. jeg har vært på hjemme siden til produsenten og lest at det ikke støtter windows 7, ikke vista en gang :(. brukte det mest når det var windows xp som, var mest brukt. Så det er vell på tide å bytte :)

Endret av Backonline
Lenke til kommentar

-Stigma

Det er philips - SNU6500 tror jeg. jeg har vært på hjemme siden til produsenten og lest at det ikke støtter windows 7, ikke vista en gang :(. brukte det mest når det var windows xp som, var mest brukt. Så det er vell på tide å bytte :)

Litt googling foteller meg at denne modellen er ganske gammel og tydeligvis ikke har skikkelig driverstøtte for noe over XP. Jeg har funnet et par posts som indikerer at det skal være mulig å force XP driverene på 32bit system og få det til å fungere, men det virker å være ganske hit&miss. Med tanke på at nettverkskort er så billige så er det nok kanskje ikke verdt å bruke for mye tid på.

Jeg tror ikke dette er et problem du vil møte på for nettverkskort som fremdeles er i produksjon. Denne modellen var bare så gammel at den ble sluttet å støttet selv før Vista kom. Skal du være på sikre siden så kan du jo bare forhøre deg med butikken du kjøper fra (eller google drivere/sjekke produsentensiden for dirvere) før du kjøper.

Ofte kan du finne generelle chipset drivere som vil fungere for nyere OS selv om produsenten selv ikke støtter disse, men jeg kunne ikke finne dette for SNU6500 (mest pga. det virker som det ikke er kjennt hvilket chipset den bruker).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...