Gå til innhold

Spørsmål om vasking


Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Jeg er litt grønn når det kommer til vask av klær. Tenkte å lage en tråd slik at vi som er litt grønne og ikke har mamma i nærheten, kan spørre her på forumet.

 

Så andre er hjertelig velkomne til å spørre mer eller mindre opplagte spørsmål angående vasking/vedlikehold av klær, hvis det er flere som meg her.

 

 

Mitt spørsmål er:

 

Jeg merker at fargen på klærne mine sakte men sikkert blir blassere. Er det noen grep jeg kan gjøre for å forlenge levetiden på fargene? Og ellers, noe jeg burde tenke på for å forlenge levetiden for selve plaggene?

 

Vil ta godt vare på klærne mine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du ikke bruker vaskemiddel som er beregnet på hvitt tøy?

 

Som student er det veldig lett å investere i en eldgammel vaskemaskin. Dette har sine ulemper. Disse er ikke like effektive som nyere modeller, og man må vaske lengre/på høyere temperaturer for å få tøyet rent. Begge disse faktorene er kjente klesvoldtektsmenn.

 

Jeg personlig velger å vaske klærne mine på lavere temperaturer, på egnet program som ikke mishandler klærne for mye/lenge. Mer enn det er vel opp til modii på hver enkelt vaskemaskin?

Lenke til kommentar

Nye vaskemidler kan vaske rent på de fleste klær helt ned til 30 grader. Noen plagg som undertøy, håndkler og sengetøy bør du vaske på 60 grader. Det du kan gjøre er at du ikke vasker ting som gensere før det er helt nødvendig. Ergo, ikke før det virkelig lukter eller er synlig skittent. Bukser trenger man ikke vaske så ofte. Jeg kjøpte et par jeans i starten av oktober og har ikke vasket de enda. En runde i fryseren i ny og ned gjør seg.

Lenke til kommentar

Ja, å drøye vasking til det er nødvendig gjør jeg allerede. Sparer meg for andre utgifter som strøm, vann etc også. Takk for tips om lavere temperatur. Har forresten merke på vaskepulver noe å si? First Price/Xtra vs. Omo/Blenda etc?

Lenke til kommentar

Nye vaskemidler kan vaske rent på de fleste klær helt ned til 30 grader. Noen plagg som undertøy, håndkler og sengetøy bør du vaske på 60 grader. Det du kan gjøre er at du ikke vasker ting som gensere før det er helt nødvendig. Ergo, ikke før det virkelig lukter eller er synlig skittent. Bukser trenger man ikke vaske så ofte. Jeg kjøpte et par jeans i starten av oktober og har ikke vasket de enda. En runde i fryseren i ny og ned gjør seg.

 

Hvorfor i fryseren? For å drepe luktende bakterier elns?

Lenke til kommentar

Jeg har også lest et sted at man ikke dreper alle bakterier ved å fryse dem i en fryser. Men med mindre man går rundt med åpne sår er det vel ikke noe å bekymre seg så alt for mye over. Lukt fjernes forresten effektivt ved å henge plagget i frisk luft (helst utendørs) i en dag eller to..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Aner noen hvordan man fikser misfarging på klær? Jeg slang en del klær i vaskemaskinen på 40 grader i går, blant annet en jakke, noen topper, og dessverre, en blågrønn bukse. Buksa hadde jeg vasket mange ganger før, men likevel klarte den å farge av på den beige jakka og to hvite topper, så nå har jeg herlige blågrønne flekker overalt på dem.... Hvordan kan jeg få det vekk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...