Nedward Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg har noen bekjente som har fått øynene opp for en "ferieklubb" stasjonert i USA. De prøver nå å rekruttere meg dit. Navnet på denne er Dream style vacations. Ut i fra det jeg selv ser så har denne klubben mange trekk som kvalifiserer den som et pyramidespill, eller rettere sagt "matrix-scheme" eller "multi-level-marketing" (i mangel på et bedre ord på norsk). Men jeg har aldri hatt noen erfaringer med disse spillene/oppleggene, og har lite lyst til å få noen erfaring. Dog er det noen ting med dette opplegget som gjør meg usikker på hvorvidt det er en svindel, og om det er legitimt. For det første, man betaler for medlemskap, og "får tilgang" billige ferier. Dette vil si ferieturer til hva dem kaller luksusplasser. Dette virker tildels gyldig. Man kan få tilgang på ferier til 100-250$ pr. uke. Dog er det konseptet med at man starter et slags nettverk, hvor man rekruterer folk, og får betalt for det. Noe som gjør meg usikker på hvor legitimt det er. Dessuten sliter jeg med å finne noen som helst negativ omtale, noe som støtter ordtaket "er noe for godt til å være sant, så er det for godt til å være sant". Hva som defineres som en luksusferie er veldig relativt, og hva den prisen innebærer kommer ikke spesielt klart fram. Men jeg nekter å tro at jeg kan komme seg fra Norge til Hawaii på en en-ukers ferie til 250$ med flyet inkludert. Forsåvidt nekter jeg å tro at man komme seg til andre siden av Atlanterhavet med en en-veis billett til den prisen. Videre ble det nevnt at SAS og DNB NOR (flyselskapet) er/skal bli involvert som partnere i opplegget. Men jeg finner foreløpig ikke kilder. Er det noen som kan belyse meg?. Lenke til kommentar
JLord Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Som med de fleste andre selskaper er de jo ute etter å tjene penger. Og ukesferie til hawaii med hotell og fly for 100-250$ høres ikke bare ulønnsomt ut, men også svært ulogisk. Dette er mest sannsynelig lokke tilbud for å få folk til å bli med inn i pyramiden. Sammenlign med vår beste målestokk "The 5 Percent Community" (T5PC), hvor man lokket med sine ville luksusfester og dyre sportsbiler. Jeg kan presse en tilsvarende tur med fly tur-retur og et bra hotell i honolulu i en uke til 14000kr totalt, da med 4 mellomlandinger bort, og 3 hjem! (Sett bort fra alle tilleggskostnader som leiebil, mat og drikke++). Høres det for godt ut til å være sant så er det som regel det Når dette er sagt så er ikke "multi-level-marketing" i form av såkalte ferieklubber noe ukjent begrep i USA. Endret 30. april 2010 av JLord Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Tok et oppslag på hvem som hadde registrert domenet og fant en video for et annet "tilbud" den samme personen holder på med. Om noen lar seg lure av dette så fortjener de nesten å miste pengene: http://www.youtube.com/watch?v=obZIblf1ivk 1 Lenke til kommentar
JLord Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Tok et oppslag på hvem som hadde registrert domenet og fant en video for et annet "tilbud" den samme personen holder på med. Om noen lar seg lure av dette så fortjener de nesten å miste pengene. Haha så åpenlyst svindel som dette lyser, så grenser det jo nesten til det lovlige Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Konstruksjonen lukter litt svidd, og det er nok en betydelig risiko i et slikt opplegg. Hvis prisene er så lave at man er avhengig av frenetisk nyrekruttering for å finansiere så vil dette opplegget før eller senere falle i staver. De kan jo selvfølgelig ha gjort en god jobb med avtalepartnere osv, men jeg tror du burde holde deg unna dette og frarådet dine bekjente å rote seg inn i dette opplegget. Pengene skal jo betales til de som yter ferietjenestene, og når reell kostnad er 10 ganger det du betaler i praksis så lukter det pyramidekollaps lang vei. I tillegg skal jo de som starter opplegget leve av inntektene, og erfaringsmessig så er det de som sitter igjen med gevinsten om noe, ikke de som blir sugd opp i systemet. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Selv har jeg ikke puttet penger i opplegget, men mine bekjente har allerede startet. Det går vel ikke lang tid for dem innser at det var et dødfødt opplegg, får vel bare prøve å advare dem mot å putte mer penger i det. Dessverre ser det ut til at dette opplegget allerede har fått fotfeste i Norge, da han som prøvde å rekruttere meg hadde vært på en slags presentasjon i Trondheim. Det som er utrolig synd med hele opplegget er jo at så kalt multi-level-marketing (MLM) ikke er ulovlig i Norge, og dermed kan organisasjoner som dette fare fritt fram. Jeg skal prøve å sende en mail til Forbrukerrådet for å høre hva de mener om opplegget. Kanskje jeg klarer å få mine bekjente til å slutte å dra uvitende inn i en svindel. Det var iallefall godt å høre at jeg ikke var den eneste som syns at dette luktet råttent på lang vei. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Det er naturlig at mange firmaer har en pyramidelignende struktur med en sentral ledelse og et par nivåer med mindre kontorer under dette. Det er også naturlig at de oppe i "pyramiden" tjener på det som kommer inn nederst og også at et nytt produkt rekrutterer for å få bygget opp distribusjon i nye land. Så må man begynne å bruke hodet og se klare varsler om svindel: 1) Man tjener langt mere penger på å rekruttere nye "distributører" enn på å selge produktet. Systemet er altså nødt til å kollapse når man ikke får lurt inn flere idioter. 2) Det finnes ingen planer som begrenser hvor mange selgere man skal ha i et område. For et legitimt produkt som trenger lokale selgere burde det holde med et par selgere per by. 3) Om det er et produkt som selges via web så trenger man ikke noen pyramide for distribusjon, det holder med en website. 4) Man rekurutterer folk til å bli selgere for en bransje de har null erfaring fra. Det betyr at de kun er ute etter dine penger for "medlemskap" og at du også skal lure dine venner til å betale for "meldemskap". 5) Produktet man later som om man selger er ikke tilgjengelig i vanlige butikker og man lover inntjening som er langt mere enn det som er vanlig i bransjen. De fleste bransjer er meget kompetitive og om det finnes ingen grunner til at noen som selger et produkt ikke ville selge det gjennom vanlige butikker om det faktisk er det produktet de selger og det ikke bare er et lokkeprodukt for det de virkelig selger, pyramidesvindel. Om det faktik var mulig mulig å tilby feriereiser med 90% rabatt for en medlemsavgift på 200 kr måneden ville alle reisebyråer tilby dette. 6) Man skjuler faktisk informasjon om hva man kan få i klubben. Man må betale for å få vite hva tilbudet faktisk er. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Det var noen gode poeng du hadde robertaas. I utgangspunktet så var det de lave prisene og mangelen (nyttig) på informasjon som fikk meg til å steile i første omgang. Dessverre så er jeg ikke så alt for flink til å ordlegge meg presist. I tillegg presterte også å sende tipset til feil instans. Det var tydeligvis frobrukerombudet som tar slike saker, ikke forbrukerrådet. Nå vet jeg i alle fall at det er en forskjell. Dog sendte jeg tipset til rett sted, før jeg leste dine poenger robertaas. Det var synd i grunn. Hva som skjer videre bryr meg sånn sett ikke så alt for mye, bortsett fra at det plager med litt at gode venner er villig til å la seg lure, og lure andre. Jeg får prøve å nevne de nevnte poengene for mine bekjente, og se om det skifter synspunkt. Videre håper jeg flere stiller seg kritisk til dette før de svelger det helt. Dessverre henger vel ikke målgruppen til dette opplegget her på forumet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Domenet dreamstylevacations.com ble registreert 14 juli 2009 og han betalte bare for å ha domenet ett år. Det er vanlig å betale for 3 eller 5 år om gangen for domener for de som driver litt seriøst. Du kan jo høre med vennene dine om de har klart å bestille noen ferier. Og gjerne noen som skal avvikles innen 14. juli i år. Endret 4. mai 2010 av robertaas 1 Lenke til kommentar
aksel69 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) MLM er lovlig og må ikke sammenlignes med pyramidespill som er ulovlig. Det er ikke bare rimelig alvorlig å påstå at Dream Style Vacations som er registrert i USA er pyramidespill, det viser også at vedkommende ikke har satt seg inn i dette. Det skal legges til at det undervises i MLM i skolene som valgfag. Det er bare en markedsføringsmetode som alternativ til reklamebasert markedsføring. Dj_eLmO nekter å tro at medlemmene kan komme seg fra Norge til Hawaii på en en-ukers ferie til 250$ med flyet inkludert. Det gjør jeg også, men hvem i huleste har påstått at flyturen er inkludert i den prisen? Ikke Dream Style Vacations i alle fall. Jeg finner i alle fall ikke noe om det. Selskapet henvender seg her til hele verden og da ville det jo være litt dumt å inkludere flybillett fra f.eks. Oslo i prisen. Er dere ikke enig? Det med DNB NOR får vise seg, men hvor på nettsiden står det noe om dette? Dere har ikke sjekket hvem som er samarbeidspartneren til Alert Pay her i Norge da? Hvor lønnen betales ut er valgfritt, og Alert Pay er ett av disse valgene. Pay Pal en annen. En debetkort løsning med DNB NOR er ikke usansynlig. Hvorfor skulle den være det? Dere som ikke tror SAS og mange andre selskaper er inkludert her kan da vel la være å bli med. Dere tror ikke på noe uansett, men det kunne jo være en ide å se det med egne øyne fremfor å så tvil om det. Pioneerer blir alltid latterliggjort. Slik har det alltid vært gjennom historien. De tenker nytt innen reiser her, men jeg vet mange ikke ser forskjellen på dette og lugubre selskaper der selskapets ledelse er skjult. Jeg tror IKKE Dream Style Vacations er svindel og finner mangel på argument hentet fra virkligheten her for at det skal være det. Endret 12. mai 2010 av aksel69 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 MLM er lovligDet har heller ingen sagt. Forskjellen på seriøse og useriøse MLM er også forklart, det du har satset på havner klart i den siste kategorien.og må ikke sammenlignes med pyramidespill som er ulovlig.Du er den første som nevner pyramidespill i denne tråden.Ubuntu nekter å tro at ...Ubuntu er et operativsystem og ikke noen som har deltatt i denne diskusjonen.Pioneerer blir alltid latterliggjort. Slik har det alltid vært gjennom historien. De tenker nytt innen reiser her, men jeg vet mange ikke ser forskjellen på dette og lugubre selskaper der selskapets ledelse er skjult.Hva mener du er nytt her? Ferieklubbsvindel har man hatt i mange år og det skjøt fart etter at man fikk lover som regulerte timesharemarkedet.Jeg tror IKKE Dream Style Vacations er svindel og finner mangel på argument hentet fra virkligheten her for at det skal være det.Du kan jo begynne å bryne deg på de 6 argumentene jeg har listet ovenfor. Ellers er det jo fritt for deg å tro hva du vil og sende pengene dine til hvem du vil, men husk at du sender pengene til personen i youtube-videoen ovenfor. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg er forsåvidt klar over at MLM er lovlig i Norge, men det betyr ikke at strukturen til DSV (Dream Style Vacations) er en sunn struktur. Bare det at det er fritt fram for hvem som helst å bli distributør (mot betaling) tyder på at intensjonene er litt andre enn å tilby billige ferier. Du klarer vel selv å se at inntekts modellen ikke er tilgode for distributørene i det lange løp?. Det er strengt tatt ingen som sier eksplisitt at flyturen er inkludert, men det blir sagt at du får en ferie til 250$. Jeg tror de fleste regner med at reise er inkludert i en ferie. For å finne dette ut er man nødt til å betale nesten 140$, det skulle vært helt unødvendig. Forøvrig får man charterferier til samme pris (250$) for en uke. Kanskje ikke til Hawaii, men man får i det minste vite hva man kjøper før man betaler i dyre dommer, dessuten er man beskyttet av norsk markedsføringslov etc. Det er du så vidt jeg vet ikke når du kjøper noe hos DSV. Det med DNB NOR og SAS står ikke på siden deres, det ble meg fortalt muntlig av en som prøvde å verve meg, som jeg allerede har sagt. Jeg finner ingen andre kilder på det. Det er som du sier ikke usansynlig at DNB har planer om et samarbeid om debtkort, det er det ingen som har sagt. Det jeg sier, og mener er at DNB og SAS ble brukt som en taktikk for å få det til å virke troverdig, men jeg finner ingen kilder på at det er tilfelle at DNB samarbeider med DSV. Dette styrker mine misstanker. Angående Alert Pay, så er det ikke akkurat enkelt å finne ut at det er en mulighet for utbetaling av "lønn", da man er nødt til å melde seg inn før man får denne informasjonen. Det er i alle fall det jeg har kommet fram til. Og som tidligere hintet til så er jeg lite villig til å betale for et produkt før jeg faktisk vet hva det er. Pionerer blir ikke latterlig gjort, det som blir gjort her, er å betvile intensjonene til DSV. Blir man faktisk å få en ferie hos dem hvis du bestiller den?. Det enste jeg har klart å funnet etter en halvtimes tid med google er en del blogginlegg og videoer som gjør meg mer mistenksom, de ser påfallende "produsert" ut. Da mener jeg av typen klipp ut - lim inn, skrevet av noen som har i interesse at man melder seg inn, ikke av noen som faktisk har kjøpt en ferie og er fornøyd med den. Så du får ha meg unnskyldt hvis mine grunner virker merkelige. Men jeg mener summen av alt dette begynner å bli rimelig lik tvilsomt, på det beste. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 MLM er lovlig og må ikke sammenlignes med pyramidespill som er ulovlig. Det er ikke bare rimelig alvorlig å påstå at Dream Style Vacations som er registrert i USA er pyramidespill, det viser også at vedkommende ikke har satt seg inn i dette. Det skal legges til at det undervises i MLM i skolene som valgfag. Det er bare en markedsføringsmetode som alternativ til reklamebasert markedsføring. Ubuntu nekter å tro at medlemmene kan komme seg fra Norge til Hawaii på en en-ukers ferie til 250$ med flyet inkludert. Det gjør jeg også, men hvem i huleste har påstått at flyturen er inkludert i den prisen? Ikke Dream Style Vacations i alle fall. Jeg finner i alle fall ikke noe om det. Selskapet henvender seg her til hele verden og da ville det jo være litt dumt å inkludere flybillett fra f.eks. Oslo i prisen. Er dere ikke enig? Det med DNB NOR får vise seg, men hvor på nettsiden står det noe om dette? Dere har ikke sjekket hvem som er samarbeidspartneren til Alert Pay her i Norge da? Hvor lønnen betales ut er valgfritt, og Alert Pay er ett av disse valgene. Pay Pal en annen. En debetkort løsning med DNB NOR er ikke usansynlig. Hvorfor skulle den være det? Dere som ikke tror SAS og mange andre selskaper er inkludert her kan da vel la være å bli med. Dere tror ikke på noe uansett, men det kunne jo være en ide å se det med egne øyne fremfor å så tvil om det. Pioneerer blir alltid latterliggjort. Slik har det alltid vært gjennom historien. De tenker nytt innen reiser her, men jeg vet mange ikke ser forskjellen på dette og lugubre selskaper der selskapets ledelse er skjult. Jeg tror IKKE Dream Style Vacations er svindel og finner mangel på argument hentet fra virkligheten her for at det skal være det. Høhøhø Ble medlem: i dag, 17:34 Tilfeldig, I think not! Er det for godt til å være sant så ER det faktisk det! Jeg blir stadig imponert over hvor dumme/grådige folk er. Jeg burde nesten bli en "pioneer" selv, for her er det penger å tjene på nyttige idioter, lol. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det er svindel. Lovlig kan det gjerne være, men hele systemet er laget for å skyve penger opp til de som startet systemet. Som trådstarter viser til er alt informasjon på nettet masseprodusert propaganda på alskens heller useriøse sider. Ikke en eneste kritisk vurdering og ikke en eneste vurdering fra noen som personlig ikke har penger å tjene på programmet. Lenke til kommentar
aksel69 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det er svindel. Lovlig kan det gjerne være, men hele systemet er laget for å skyve penger opp til de som startet systemet. Det betyr vel at de fleste bedriftseiere er svindlere da? Dette er ingenting å krangle om. Dem som vil bruke 900 kroner for å bli medlem gjør det og dem som ikke velger det får jo bare la være. Jeg har vært medlem i 6 mnd og er veldig fornøyd med prisene jeg får i denne klubben. Har sett på en del selskaper som er av typen dere beskriver her, men har ikke opplevd noe slikt i Dream Style. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Dette er ingenting å krangle om. Dem som vil bruke 900 kroner for å bli medlem gjør det og dem som ikke velger det får jo bare la være. Jeg har vært medlem i 6 mnd og er veldig fornøyd med prisene jeg får i denne klubben. Har sett på en del selskaper som er av typen dere beskriver her, men har ikke opplevd noe slikt i Dream Style. Har du selv reist på noen av turene? Lenke til kommentar
Crazy_Man Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Jeg tror IKKE Dream Style Vacations er svindel og finner mangel på argument hentet fra virkligheten her for at det skal være det. 2 poster, begge er i denne tråden Ble medlem: i går, 18:34 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det med DNB NOR og SAS står ikke på siden deres, det ble meg fortalt muntlig av en som prøvde å verve meg, som jeg allerede har sagt.DNB NOR selger kretittkort til privatpersoner og bedrifter, og SAS gjør det samme med billetter. Dette betyr ikke at alle som er kunder av SAS eller DNB NOR er "partnere". Et flyselskap eller hotell må ha betalt for det de selger og det er en rekke store selskaper som allerede presser dem på pris. Det er da veldig lite sannsynlig at noen plutselig skal få kjøpe en tjeneste av dem for 25% av prisen tilgjengelig andre steder bare fordi noen er medlem av en eller annen klubb. Klubben må i så fall sponse billettene og den eneste inntektskilden jeg kan se for denne klubben er å lure nye medlemmer til å betale medlemsavgift. De eneste måtene klubben kan overleve en viss tid er å skyve "feriene" som er mulig å booke frem i tid eller å rekruttere nye medlemmer mye raskere enn man selger reiser. Klarer man ikke ett av disse så vil boblen raskt sprekke. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Dette er ingenting å krangle om. Dem som vil bruke 900 kroner for å bli medlem gjør det og dem som ikke velger det får jo bare la være. Jeg har vært medlem i 6 mnd og er veldig fornøyd med prisene jeg får i denne klubben. Har sett på en del selskaper som er av typen dere beskriver her, men har ikke opplevd noe slikt i Dream Style.Siden du er veldig fornøyd med å betale for dette kan du nevne eksempler på noen av pristilbudene som du har benyttet deg av og som du mener du ikke ville fått andre steder uten medlemskap? Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Dette er ingenting å krangle om. Dem som vil bruke 900 kroner for å bli medlem gjør det og dem som ikke velger det får jo bare la være. Jeg har vært medlem i 6 mnd og er veldig fornøyd med prisene jeg får i denne klubben. Har sett på en del selskaper som er av typen dere beskriver her, men har ikke opplevd noe slikt i Dream Style. Har du selv reist på noen av turene? hehe, det lurer jeg også på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg