Gå til innhold

Metal Gear Solid - Tråden


Wutwut

Anbefalte innlegg

Fått spilt 5-6 timer til i helgen og merker jeg begynner å få teken på spillet. Slet med å ikke bli oppdaget i begynnelsen, men nå tar jeg base etter base uten problemer. Rekrutterer rubbel og bit, siden jeg har ledig plass på alle Mother Base-avdelingene. Setter alt inn på å utvikle basens kapasitet først og fremst, siden det legger grunnlaget for utvikling på alle andre områder og det uansett ikke er så mange av våpnene jeg kan utvikle som er interessante siden de fleste verken har tranq eller suppressor.

 

Tok meg også tid til å lytte litt på kassettene. Det føles litt bortkastet å bruke de få timene jeg har til å spille på å sitte passivt og lytte på lydopptak, men til min store overraskelse så virker det som om spillet har relegert nesten all eksposisjonen sin til kassettopptakene. Jeg forstår at man ikke ønsket at codec-samtalene skulle være like påtrengende som i de tidligere spillene, men jeg tenker at de gikk litt for langt, for mye av dette er viktig informasjon som alle burde få med seg. MGS4 hadde altfor mye eksposisjon, men her har man virkelig gått i helt motsatt retning og Kiefer Sutherland blir ikke akkurat overarbeidet i rollen som Snake.

 

Bummer... Jeg tenkte å dyppe tærne i MGS igjen etter mange års fravær, og kjøpte Ground Zeroes tidligere i dag både fordi det er billigere og fordi det inneholder forhistorie for Phantom Pain. Men det ser ut til at jeg og sjangeren har vokst fra hverandre. :( For "snik deg usett inn i en flombelyst militærfestning bevoktet av en milliard soldater med supersyn som ser deg på 3km avstand og har målsøkende sniper-rifler" var virkelig ikke så morsomt som jeg hadde håpt at det skulle være.

 

Er Ground Zeroes ekstra slemt, siden det er såpass kort, eller er det "samma ulla" som Phantom Pain?

 

Jeg hadde det samme førsteinntrykket av GZ, men etter flere mislykkede forsøk så lærte jeg meg basens layout, hvor vaktene gikk, og jeg fant flere forskjellige ruter for å fullføre oppdraget uten å bli oppdaget. Det føltes som en mye mer genuin stealth-opplevelse enn de tidligere spillene, hvor vaktene (til tross for at de skal være genetisk modifiserte supersoldater) er ekstremt nærsynte og lider av kronisk hukommelsestap. Jeg vil si det er mye mer tilfredsstillende å gjennomføre et stealth-oppdrag i Ground Zeroes (og TPP) enn det har vært før, men det er også mer krevende. Når det er sagt så er det mye lettere i TPP fordi du kan bevege deg fritt i et stort, åpent område, har et mye større utvalg av våpen og kan bestille påfyll av ammo og lyddempere fra basen din så ofte du trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det samme førsteinntrykket av GZ, men etter flere mislykkede forsøk så lærte jeg meg basens layout, hvor vaktene gikk, og jeg fant flere forskjellige ruter for å fullføre oppdraget uten å bli oppdaget. Det føltes som en mye mer genuin stealth-opplevelse enn de tidligere spillene, hvor vaktene (til tross for at de skal være genetisk modifiserte supersoldater) er ekstremt nærsynte og lider av kronisk hukommelsestap. Jeg vil si det er mye mer tilfredsstillende å gjennomføre et stealth-oppdrag i Ground Zeroes (og TPP) enn det har vært før, men det er også mer krevende. Når det er sagt så er det mye lettere i TPP fordi du kan bevege deg fritt i et stort, åpent område, har et mye større utvalg av våpen og kan bestille påfyll av ammo og lyddempere fra basen din så ofte du trenger.

 

Ja, jeg tenker også litt sånn at siden GZ er kun den ene basen så kanskje blir det litt "trykkoker" i og med at man kun har 2 innfallsvinkler og det jo tross alt er et høysikkerhetsanlegg.

 

Jeg kommer nok til å avvente kjøp av TPP til jeg har tilbrakt litt mer tid med GZ. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

 

Ja, jeg tenker også litt sånn at siden GZ er kun den ene basen så kanskje blir det litt "trykkoker" i og med at man kun har 2 innfallsvinkler og det jo tross alt er et høysikkerhetsanlegg.

 

Jeg kommer nok til å avvente kjøp av TPP til jeg har tilbrakt litt mer tid med GZ. 

 

Hvis du har fullført GZ så er det bare å hoppe over på TPP med en gang. Du er ikke tjent annet enn at du er lei om du skal spille samme sekvens om og om igjen.

Lenke til kommentar

Hvis du har fullført GZ så er det bare å hoppe over på TPP med en gang. Du er ikke tjent annet enn at du er lei om du skal spille samme sekvens om og om igjen.

For så vidt et godt poeng. Jeg har ikke fullført annet enn hovedoppdraget, men risken er vel også der for at jeg brenner meg ut på sideoppdragene og samlegjenstandene hvis jeg bruker for mye tid.

Lenke til kommentar

Haha, alternativ måte å ta oppdrag 16 i Afrika med S-rank.

 

Spoilere of course

 

 



Første delen av oppdraget er at du skal følge etter dette følget av tankser og sånt. Det første jeg gjorde var å stoppe tanksene med en bil i veien og røykgranater, for å sende de til basen med ballonger (men dette kan kanskje løses på en annen måte).

 

Når du kommer til selve flyplassen/flybasen hvor lastebilen du skal ta er det noen par snipere på taket og noen andre på bakken og sånt (ca 8-10 stk). Ta ut ihvertfall mesteparten av disse du ser med kikkerten. Går du så videre til objektivet blir du BOOOM BOOM overrasket av noe som er i lastebilen.

 

For å ta disse (som du har sett en form av tidligere), så bare bruk alt mulig, helst granater/rakettlanuchere eller LMG*s til å ta dem vekk fra lastebilen du skal ta vare på (denne kan sprenge ganske lett hvis du uehldig). Jeg brukte kombinasjon av rakettlauncher, granater og C4. Så etter jeg hadde drept 6 av dem fikk jeg gladmelding fra Ocelot at jeg hadde gjort noe umulig med å slå disse rakkerne. Det er ganske åpenbart at dette ikke var hovedløsningen, men de har lagt det til at det funker.

 

Selv med en lastebil som røyk fikk jeg S-rank på oppdraget etter jeg hadde satt ballong på trucken og dratt vekk fra Hotzonen.

 

 

 

 

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Hmm.

Føler jeg går glipp av noe vesentlig rundt Phantom Pain.

 

Har så langt spilt gjennom 2 brett i Afghanistan, og jeg føler meg ikke tiltrukket til spillet slik jeg var med de tidligere MGS spilla.

 

Selv om spillet så langt tilbyr utrolig detaljrike og store omgivelser, så er det likevel i ødemarka for det meste. Med unntak av regelmessige besøk til Mother Base.

 

Kan jeg regne med at det endrer seg etterhvert, og det blir mer sammenheng mellom bretta / oppdraga? 

Første brett i Afghanistan var det jo Kaz jeg lette etter, men av valgfri brett etter det så skulle jeg bare knerte / kidnappe en tilfeidg spetz naz kommandør. 

 

Og for å være ærlig, rulleteksten mellom hver "episode" eller oppdrag går meg på nervene.. Hva er vitsen med så hyppige rulletekster?

 

Dette spillet hadde jeg gledet meg til i lang tid, men akkurat nå føler jeg ikke for å spille videre..

En del av meg skulle nok ønske at det var mer lineært.

 

Edit:

Og Mother Base, jeg har nok ikke satt meg så mye inn i det men hvor mye innvirkning har det på selve storyen / gameplayet? 

Endret av Skjeggape
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

For å ta det siste først, MB har liten innvirkning på storyen annet enn du er innom der før større oppdrag. Men MB har en veldig stor innvirkning på gameplayet siden det er der du utvikle våpen og gadgets, noe som etter min mening tar for lang tid. Det meste du gjør har en mening, men du får som regel ikke vite om det før oppdraget er ferdig, eller om du tar deg tid til å høre på kassettene du får. Grunnen til rulleteksten er for å gi spillet en følelse av å være en tv serie, slik at kan se/gjøre episode 1 og være fornøyd med samtidig som du får ny rulletekst på neste episode. Men disse kan du glatt hoppe over ved å trykke X/A.   

Lenke til kommentar

Hehe.. du fikk i hvert fall oppmerksomheten deres :)

 

Spilte som en gud på det oppdraget hvor man skal drepe 1 offiser og så de 6 fangene.. etter jeg satte meg i helikopteret var jeg sikker på at S-rank skulle dukke opp.. men nei, hadde helt glemt at jeg startet oppdraget med å teste et helt nytt item som ikke gir deg top rank.  :hm:

 

Litt mer om oppdraget for de som har spilt det..

 

Ingen kills og reddet alle barna.. brukte Stealth Camo rett etter jeg landet med helikopteret bare for å teste

 

Endret av laurell
Lenke til kommentar

Det Skjeggape påpeker er akkurat de områdene der GZ/TPP skiller seg fra de tidligere spillene. Jeg tror imidlertid ikke serien ville vært tjent med å lage enda mer av det samme. Det er andre spillserier som har forsøkt å kopiere suksessoppskriften sin for mange ganger og til slutt føles det bare tynnslitt.

 

Når det er sagt synes jeg absolutt eksposisjonen burde vært vevd inn i oppdragene med cutscenes og ikke faset ut i kassettene. Jeg har masse kassetter jeg ikke har hørt på og det føles meningsløst å sitte i helikopteret og lytte på lydopptak når jeg kan være ute i felten og ha det moro. Jeg begynner også å få inntrykk av at det er veldig, veldig mange helt like oppdrag ("extract the soldier/prisoner") som gjenbruker de samme basene man har vært gjennom mange ganger før på samme måte som i GZ. Det føles som padding.

 

Anyways, jeg ramlet tilfeldigvis over

Quiet i går og etter en intens sniperduell som var nesten like kul som mot The End så kom hun til basen. Ble litt irritert over Miller som klikket i vinkel over at hun skal være der. Personlig er jeg lei av pølsefesten på MB og ser gjerne at hun sprader rundt der i antrekket sitt, Cipher eller ei.

 

Lenke til kommentar

har rundt 35 timer played, nettopp ferdig med mission 13. Stooorkoser meg!

 

Sliter forøvrig med at jeg har forjævlig mange ansatte. Kvittet meg med en hel del scrubs og troublemakers igår.

Endelig fått en silenced sniper rifle, og ikke minst lvl 3 fulton. Så nå skal det backtrackes å hente containers etc som jeg overhooodet ikke trenger. 

 

Tror jeg snart får ta med meg quiet ut på oppdrag, jeebus for en "velsignet" figur. Dat jiggle.

 

Btw, noen som har "utforska" medical riggen å funnet døra?

 

 

Paz? Har ikke prata så mye med henne, gitt henne et par bilder, thats it. Mistenker at det er noe muffens der i gården, gleder meg til å finne ut mer :D

 

Endret av deac
Lenke til kommentar

Det hadde jeg merkelig nok ikke tenkt på, selv om jeg bruker kassettene med musikk på den måten. Take on Me er perfekt bakgrunnsmusikk til dette spillet.

 

Helikopteret har også høyttalere du kan utvikle.. når du kaller inn pick-up eller support kan den spille Take On Me mens den peprer løs på fienden :p

 

De som har spillet på Steam kan også legge inn egen musikk.. Iron Maiden, Metallica, Rammstein etc er jo kult i slike situasjoner.

Endret av laurell
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

har rundt 35 timer played, nettopp ferdig med mission 13. Stooorkoser meg!

 

Sliter forøvrig med at jeg har forjævlig mange ansatte. Kvittet meg med en hel del scrubs og troublemakers igår.

Endelig fått en silenced sniper rifle, og ikke minst lvl 3 fulton. Så nå skal det backtrackes å hente containers etc som jeg overhooodet ikke trenger. 

 

Tror jeg snart får ta med meg quiet ut på oppdrag, jeebus for en "velsignet" figur. Dat jiggle.

 

Btw, noen som har "utforska" medical riggen å funnet døra?

 

 

Paz? Har ikke prata så mye med henne, gitt henne et par bilder, thats it. Mistenker at det er noe muffens der i gården, gleder meg til å finne ut mer :D

 

Du finner døra til Quiet her 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

har rundt 35 timer played, nettopp ferdig med mission 13. Stooorkoser meg!

 

Sliter forøvrig med at jeg har forjævlig mange ansatte. Kvittet meg med en hel del scrubs og troublemakers igår.

Endelig fått en silenced sniper rifle, og ikke minst lvl 3 fulton. Så nå skal det backtrackes å hente containers etc som jeg overhooodet ikke trenger. 

 

Tror jeg snart får ta med meg quiet ut på oppdrag, jeebus for en "velsignet" figur. Dat jiggle.

 

Btw, noen som har "utforska" medical riggen å funnet døra?

 

 

Paz? Har ikke prata så mye med henne, gitt henne et par bilder, thats it. Mistenker at det er noe muffens der i gården, gleder meg til å finne ut mer :D

 

Du finner døra til Quiet her 

 

 

 

 

Quiet har jeg funnet, les spoileren (hvis du tørr) så skjønner du nok hvilken dør jeg mener. Er IKKE Quiet jeg snakker om ^^

Lenke til kommentar

Jeg er helt bergtatt av dette spillet her altså. Selv enkle side-ops oppdrag er en fryd og rett og slett underholdende samt motiverende å fullføre. Jeg var skeptisk til åpen verden fokuset til dette spillet i starten, da jeg i utgangspunktet ofte blir så utrolig raskt mettet på slikt gameplay. GTA V var svært slitsomt mot slutten da jeg virkelig bare ville bli ferdig med historien, noe av det samme i Black Flag i grunn. Kanonspill begge to når det er sagt, men jeg møter som regel veggen litt for kjapt. Far Cry 4 ble jeg vel aldri ferdig med første område del en gang før jeg følte at nå var det nok. 

 

Så noe rett har Kojima & Co gjort her altså, for dette gir meg en slik spillelyst jeg sjeldent har opplevd de siste årene. Og det føles rett og slett helt herlig :) Mother Base opplegget er også helt rått + den utrolig fleksible fremgangsmåten en kan stake ut i enspilleren er bare så utrolig deilig! Her er det rett og slett overlast med hvor mye som bare klaffer hele veien! Nå har jeg riktig nok bare såvidt bikket 10% i spillet og antall timer spillet begynner jo å ligne noe (hvor finner jeg dette forresten? ), men med mindre noe tryner helt her så tror jeg jaggu meg har har noen gode timer å se frem til.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...