Gå til innhold

Trene hjemme - uten utstyr

Anbefalte innlegg

Hei. Har såvidt begynt med styrketreningen. Det hender jeg drar meg på treningsstudio, men det hender jeg ikke har mulighet til det og heller blir hjemme. Da lurer jeg fælt på hvordan jeg skal få trent styrke, når jeg overhodet ikke har tilgang til utstyr! Jeg googler "hjemmetrening uten utstyr", og hva får jeg til "svar"? Masse øvelser med *strikk*, eller med *benk*, eller med *manualer*, alt dette er ting jeg ikke har tilgang til. Bor også i en liten blokkeleilighet, så det er lite med plass til slike ting!

De øvelsene jeg foreløbig vet om er sit-ups, push-ups, og planke og sideplanke. Men kun de øvelsene er vel ikke nok? Jeg tenker for eksempel på å ta pullovers/nedtrekk, men går det ann uten noe form for utstyr?

Endret av PIN-kode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint an å trene hjemme, men uten noe utstyr ser jeg store begrensninger.

For å erstatte slikt utstyr man kjøper i butikken må bare forsøke å være kreativ.

Først vil jeg si at det finnes utrolig mange varianter av basisøvelsene som f. eks push ups. Den dagen ordinære push ups blir for enkle, som vil si at du tar 20 reps uten store problemer, bør du gå over til eksplosive push ups.

Den dagen disse blir for lette å utføre, bør du gå over til spartanske push ups.

Blir igjen denne øvelsen barnemat, foreslår jeg at du putter på deg en ryggsekk med litt vekt. Ting man kan putte i sekken kan f. eks være poser med sand, skolebøker, vannflasker ol.

Pull ups kan være mere vriene å utføre, med den tanke at du ønsker å trene inne. Er det noe sted i heimen der du kan henge noe fritt? Ellers så kan du heller vende blikket ditt ut av huset og finne et tre å henge fra. Hvis du nå har et sted å henge fra, så vil ryggesekken igjen komme til nytte den dag pull ups uten ekstra vekt blir bare leken.

Jeg linker til en fyr som fokusere på å kunne trene uten noe form for ekstra kostnader både inne og ute, men selv han har måttet koste på seg noe utstyr.

Sjekk ut han sine filmer.

Det er som nevt tidligere svært begrenset hvor langt treningen rekker uten noe som helst utstyr. Hvis du ikke har lyst å skaffe utstyr og/ eller ikke har plass til slik der du bor, vil jeg bare anbefale å starte på et treningssenter.

EDIT: En god investering ville være om du kjøpte deg en pakke med løsmanualer.

http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=901&trackingcode=4d8381bc

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Det koster da ikke så mye for et sett med manualer? har du virkelig lyst å trene, så er det greit å invistere 3-400kr i manualer.

Eller kjøp brukt på finn.no

Men viss du absolutt vil trene uten sånt utstyr, så kan jeg foreslå crunches, armhevinger, pull-ups, tur på fjellet med en litt tung sekk på ryggen. Begynne lett, og øke med tid or erfaring.

Vi marsjet over 10 mil på en dag etter et par dager uten nooe mat, våpen rundt halsen, 35kr på ryggen, mye snø og oppoverbakker. Skal si deg, det var god trening..

Men du trener ikke muskelbygging, men utholdenhet.

Mao, uten utstyr, så er det veldig begrenset hva du kan gjøre.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...