Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Andre dekkdimensjoner

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Opel Astra 1999 mod STV og skal kjøpe nye eller brukte dekk.

Orginal dekkdimensjon er 185.65.15

Har planer om gå opp til 195.65.15

Er det lovlig? Har hørt at du må få skiftet vognkortet selv om den er innenfor 5%

Har hørt at sporvidden kan bare utviddes 15mm totalt og 7,5mm per side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Null stress. Det er innenfor grensen, og du trenger ikke godkjenne hos BT.

Takk

Men jeg har hørt noe om impress og masse annet?

Jeg vet ikke hva jeg bør skjekke untatt dimensjonen og boltesirkelen og antall bolter.

Hva er impress og hva mer bør jeg skjekke?

Lenke til kommentar

Innpress er hvor langt felgen går ut eller inn over navet.. Liksom avstand fra felgsenter til anleggsflaten/navet. Pleier ikke være noe stort problem med feil innpress, men det kan gå utover kjøreegenskapene og du kan få litt tregere styring om du har for mye feil innpress. I verste fall kan det også subbe borti bremsesystemet eller navet. Men om det ikke gjør det, går det helt fint å kjøre med, men ha helst minst mulig forskjell i innpress utifra det originale bilen er laget for å ha.

Lenke til kommentar

Innpress er hvor langt felgen går ut eller inn over navet.. Liksom avstand fra felgsenter til anleggsflaten/navet. Pleier ikke være noe stort problem med feil innpress, men det kan gå utover kjøreegenskapene og du kan få litt tregere styring om du har for mye feil innpress. I verste fall kan det også subbe borti bremsesystemet eller navet. Men om det ikke gjør det, går det helt fint å kjøre med, men ha helst minst mulig forskjell i innpress utifra det originale bilen er laget for å ha.

ok min standard dimensjon er 185.65.15 og felg dim er 6" og Impress er 39

Har funnet en på 195.65.15 og felg 7 og impress 41

Burde jeg gå for den?

Lenke til kommentar

Det går fint. Men da stikker felgen litt lenger ut fra navet enn det bilen din er laget for, og det er lov så lenge hjulet er innenfor hjulbuen.

Hva mener du med felg dim 6" ?? Regner med du mener 16", og de du skal kjøpe er 17". Da må du godkjenne dette hos Statens Vegvesen, hvis ikke vil du ikke få godkjent EU-kontroll.

Og for ordens skyld så heter det innpress, ikke impress

Endret av bluechamp
Lenke til kommentar

6" er vel bredden, som er vanlig for 185mm dekkbredde. Det går ut fra dimmensjonen at det er 15" diameter. Det går også ut fra den nye dimmensjonen at diameter på felgen også der er 15".

Med 7" felg burde vel bredden være endel mer enn 195mm (men tror ikke det skal utgjøre noe problem uansett), samt profilen bør reduseres for å få diameteren til hjulet korrekt. Å øke profilen på dekket er ikke noe jeg ville gjort i vertfall, slik det ville blitt med 195/65R15 i forhold til originalt (profilen er oppgitt i % av bredden, så økning av bredden uten å redusere profilen gir høyere profil selv om tallet (65 i dette tilfelle) er det samme).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...