btk- Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Hei! Jeg kjøpte i fjor et oppussingsobjekt for circa 1,5 millioner kroner. Jeg har et lån på 2,2 millioner, hvor ca 2,05 millioner har gått med til boligen, resten til å dekke restgjeld på den forrige eiendommen. Hun skal gå inn som medlånetaker i mitt lån, andelsbrøk 50\50. En midlertidig takst fra under oppussingen i fjor anslo verdien på huset til ca 2,3 millioner ferdig oppusset, men en del ting har blitt oppgradert siden det, så en ny takst må uansett til. I alle tilfeller skal hun ikke svare for de 150' som har blitt brukt til å dekke gammel gjeld. Hvilken framgangsmåte gir en mest rettferdig pris for begge parter? Hun kjøper halvparten av boligen for prisen av halvparten av lånet. Hun vil da automatisk tjene (teoretisk) halvparten av det huset har økt i verdi. Hun kjøper halvparten av boligen for halvparten av takstverdien, og svarer for halvparten av lånet. Jeg vil da sikre en (teoretisk) gevinst på halvparten av husets verdiøkning. Begge disse alternativene virker litt urettferdige i den ene eller den andre retningen. Er det noen som har vært i denne situasjonen før og kan komme med tips og innspill? Vi er begge studenter og har vært samboere i halvannet år. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Hvis dere skal betale og eie likt: 1. Hun går inn som medeier i boligen med andel 50%. 2. Hun går inn som medlåntaker og dere deler 50/50 på renter og avdrag på lånet. 3. Hun betaler deg halvparten av differansen mellom takst og din nåværende lånesaldo (ditt innskudd i boligen). Da vil du få verdiøkningen i perioden du har betalt renter alene, og hun betaler halvparten av dagens markedsverdi av boligen. Hva du brukte lånet til i utgangspunktet er ikke interessant, det som er interessant er verdien på boligen og hva lånesaldo er nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå