Gå til innhold

Trenger anbefalinger angående prosjektorvalg

Anbefalte innlegg

Folkens...

Vi har behov for å kjøpe inn to prosjektorer til kontoret som skal ha to forskjellige bruksområder. Den ene skal være en "reise prosjektor" som konsulenter tar med seg. Denne prosjektoren må ha god vidvikel slik at konsulenten kan sitte relativt nære lerret.

Den andre prosjektoren skal tak monteres på et møte rom. Problemet med dette rommet er at det henger lamper ned i senter av rommet og prosjektoren må nok plasseres lengre bak en dette. Lampa henger vel omlag 2 meter foran lerrettet og henger i tre WIRE ned fra et punkt i senter av rommet. Jeg anntar at prosjektoren må lyse inn mot lerrettet rundt 30 grader på. Et alternativ er jo at prosjektoren har så pass stor vid vinkel at den kan henge i taket foran lampa, men avstanden er ikke stor som sagt.

Alle tips er hjertelig velkomne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oj, en veldig detaljert side med en masse spesifikasjoner, men like uforståelig for meg som brukermanualen stjerneskipet Enterprice.

Jeg vil ganske enkelt ha to prosjektorer.

Den ene skal kunne stå nærme vegg

Den andre må kunne tak monteres enten 1.5 m fra lerett og alikevel vise et projisert bilde stort nok til et møte rom for 10 personer. Eventuellt kan kan den plasseres 30-60 grader på lerettet slik at tak lamper ikek står i veien. Altså noe slik:

+-------|    Lerrett    |------+
|          \         /         |
|       |    \     /           |
|       |      \ /             |   P1 = prosjektor alternativ 1
|       |       P1             |   P2 = prosjektor alternativ 2
|       |     / X              |   X = LAMPE
|       |    /                 |   (Første lampe står ca 1.5-2 m fra lerret)
|       |   /                  |   Lerrett er over 2m bredt og bildet SKAL dekke
|       |  /                   |   hele lerrettet
|       | /     X              |
|       P2                     |
|                              |
|               X              |
+------------------------------+

Hvis ikek dette lar seg gjøre så må lampene vekk, men det er et vanskelig alternativ å svelge for eiere av bygning og slikt.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville heist opp lampene hvis det var mulig.

Skråstillt projektor er ikke å anbefale.

Derimot er det endel projektorer bla. fra Epson som har lens-shift. En funksjon som gjør at man kan montere den kraftig offsatt i forhold til lerret både horisontalt og vertikalt, uten tap av bildekvalitet. Selve optikken kan vris, i mtosetning til Keystone (benyttes hvis PJ er skråstillt) som manipulerer bildet digitalt og gir store tap av fokus og kvalitet.

Har selv en Epson TW600 (16:9 kinoprojektor) som står på hylle rett under taket 3m fra lerret og projiserer bilde med underkant 40 cm fra gulv. Ganske imponerende.

1,5 m tror jeg imidlertid er i overkant av hva som er mulig, så jeg ville prøvd å finne en PJ med lens-shift som kan klare alternativ 2.

Håper det var litt oppklarende info rundt dine utfordringer.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...