somnium Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Hei! Jeg har en synshemming (RP) som i gir meg redusert synsskarphet. Det kan enkelt forklares til teknologiinteresserte at jeg på en måte har lavere oppløsning i øynene mine, som ikke kan korrigeres med optikk. Samtidig er jeg tekno-frik nok til at jeg ikke er interessert i mobiler som er laget spesielt for blinde og svaksynte, med enorme taster osv. SÅ dårlig ser jeg ikke. Men jeg bruker til daglig forstørrelsesprogram i Windows (Magnifier), hvor jeg bruker 2-3 ganger zoom. Jeg har tenkt å bytte ut min gamle Samsung D900 med en smarttelefon. Foreløpig er det iPhone som er mest attraktiv. Dette fordi den har funksjonalitet som passer mine behov, som: - GPS og kompass (kombinert med Gule Sider Live-appen, er den flott å finne frem til adresser i storbyen med) - En bra mediespiller - Spotify - "Uendelige" muligheter med gratis/billige apps til T-baneunderholdning pluss noen lange togturer iblant. - "Angry Birds" er også et stort pluss :-D Apple har også implementert verktøy for tilgjengelighet (accessability) som gir mulig het til å zomme et ønsket nivå ved å dobbeltklikke med 3 fingre (må aktiveres i innstillingene først). Dette fungerer så vidt jeg har fått med meg hvor som helst i OS'et, enten man f.eks leser/skriver melding eller blar i menyer. Jeg har fått testet denne funksjonaliteten på en kamerat sin iPhone, og den virker brukbar. Problemet er at jeg ikke aner hva slags muligheter de konkurerende telefonene på markedet har når det gjelder tilgjengelighet (zoom), siden jeg ikke får testet disse telefonene. Ikke alle forretnigner lar deg teste alle slags mobiler, da de stort sett har en masse dummies hengende på veggen. Tester på nett tar heller aldri opp slik funksjonalitet (forståelig nok). Jeg har jo fått med meg at mange av konkurrentenes telefoner, med eller uten Android, har all den funksjonalitetten jeg har bruk for, og gjerne mer enn iPhone. Flere har også større og mer lyssterke skjermer. Men det jeg trenger hjelp til å finne ut av, er følgendde: Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg om andre telefoner med de funksjonene jeg listet over, som også har tilgjengelighetsfunksjoner (zoom), og i så fall hvor bra eller dårlig de fungerer. Gjerne sammenlignet med iPhone som jeg har testet. Håper noen orket å lese hele dette innlegget og kan gi meg noen tips. :-) På forhånd takk! Lenke til kommentar
martingee Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Hvis du ikke velger iPhone ville jeg gått for en HTC. HTC Desire er en veldig bra smart-telefon og er egentlig identisk med Nexus One. Her har du en lyssterk AMOLED skjerm som gjør det enklere å se for deg med svekket synsevne. Zooming skal vel være mer eller mindre lik eller kanskje bedre enn iPhone; tenker da på nettleseren. Lenke til kommentar
Skal kjøpe Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Jepp, HTC. Iphone blir litt for enkelt om man er tekno-frik. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Grunnet hva som er bygget inn i iPhone virker den som det klare valget for folk med redusert syn. Men det anbefales jo selvsagt å vente til neste modell kommer i salg. AMOLED sliter man med å se utendørs selv med normalt syn, og HTC´s AMOLED ser også ut til å være bare ca. 7% større enn iPhone, så da er det bare SAMOLED igjen, og det kommer på Samsung sine telefoner ganske snart. Det gjenstår å se hvor bra det faktisk er i praksis. Er ikke Samsungs skjermer 3,3" i samme format som f.eks Nexus One? I såfall er de vesentlig mindre enn iPhone. Skal man ha størst mulig skjerm, er jo HTC Touch HD2 verd en kikk, men godt mulig den mangler hjelpemidlene iPhone har. Lenke til kommentar
somnium Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Hei! Takker for svar! Har nå tittet litt på Desire, og den ser fristende ut. Prisen er også vesentlig lavere enn jeg trodde da jeg så specs-lista. Den har jo Android, så det åpner ihvertfall for en verden av apps og underholdning. Men undrer fortsatt over dette: Jeg har ikke funnet noe info om hvordan den zoom-funksjonen fungerer... noen som vet om den fungerer i hele OS'et eller om det kun er i nettleseren? Lenke til kommentar
ferrek Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Men undrer fortsatt over dette: Jeg har ikke funnet noe info om hvordan den zoom-funksjonen fungerer... noen som vet om den fungerer i hele OS'et eller om det kun er i nettleseren? Zoom-funksjonen fungerer kun ved bildevisning og i nettleseren dessverre. Gå til en butikk og spør om å få prøve èn, da kan du få sammenlignet flere telefoner også. Lenke til kommentar
somnium Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Zoom-funksjonen fungerer kun ved bildevisning og i nettleseren dessverre. Gå til en butikk og spør om å få prøve èn, da kan du få sammenlignet flere telefoner også. Var i flere butikker i Oslo i går kveld, og i en av dem var det en selger som demonstrerte sin private HTC Legend (som visstnok også kjører Android 2.1 og Sense UI). Det var som du sier ikke mulig å zoome andre steder enn i nettleseren og i bildevisning. Selgeren gjorde også et kort forsøk på å lete etter innstillinger for skriftstørrelse i OS'et, men uten hell. Er det noen andre som vet noe om sånne muligheter? Jeg hadde ikke nubbesjans til å lese den lille skriften som kommer når man skriver en melding, og her er det kanskje best med mulighet for å øke størrelsen i motsetning til å zoome. For zoomer man, ser man jo ikke hele skjermtastaturet. Slik det ser ut nå, er det Apple som tar mest hensyn til den lille brukergruppen jeg tilhører. De bruker de samme tilgjengelighetsprinsippene som de gjør på datamaskinene deres, og de beskriver det her: http://www.apple.com/accessibility/ Jeg er ingen Apple-fanboy, og har (foreløpig) ingen Apple-produkter, men en ting skal de ha: Produktene er gjennomførte. Et google-søk på "android 2.1 accessibility" ga meg noen resultater som ledet til noe som heter "Eyes-Free Project". Dette ser ut til å være et skall som gjør det mulig for helt blinde personer å bruke mobilen, noe som ikke passer til meg. Hvis noen klarer å finne et tredjeparts zoome-program for Android 2.1, så setter jeg pris på å høre om det. EDIT: Hva med tredjeparts programmer for skriving/lesing av SMS/e-post? Kansjke det finnes noen som har muligheter for større fonter? Er det noen av dere som har en Android-telefon, som har tilgang til Android Market, som kunne ha sjekket dette? Endret 28. april 2010 av somnium Lenke til kommentar
somnium Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Leste denne omtalen hos dagbladet nå, og ble enda mer trist :-( http://www.dagbladet.no/2010/04/28/tema/teknologi/hjemmepc/mobil/klikk/11485550/ Lenke til kommentar
martingee Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Anybody? Det er ganske usaklig i det hele tatt å skrive at en telefon er best i verden. Og Desire er ikke noe unntak. Når man skal handle telefon så handler det litt om hva brukerens ønsker. Hva skal du bruke den til? Hva trenger du? Vel, Desire er en telefon med mange muligheter og er uten tvil en kjempebra telefon som sklir inn i mange målgrupper, men jeg tror ikke svaksynte er en av de; ihvertfall ikke bevisst. Men både iPhone og Android OS'et har et fantastisk GUI som gjør at det passer for så mange allikevel. Mitt beste argument for deg som svaksynt er Desire sin lyssterke og klare AMOLED-skjerm kontra iPhone sin TFT-skjerm. I tillegg byr Desire på mange andre muligheter og flere titallstimer med moro samt at det blir gøy å bruke telefonen sin igjen =) Lenke til kommentar
somnium Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Jo, takk... men jeg lurte bare på om det er noen som har en Desire eller en annen Android-telefon som kan gjøre et kjapt søk på Android Market om det finnes brukbare hjelpe-apps? Til zoom, eller alternativ sms/mail leser/skriver med mulighet for større fonter... Det er det som er så kjipt med App Store og Android Market... man får jo ikke lov til å sjekke mulighetene skikkelig før man har kjøpt en telefon. Lenke til kommentar
Thomas_st Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg har Hero og bruker Handcent SMS for meldinger, det er gratis i Marked. Med originalfonter kan tekststørrelsen settes til liten-medium-stor, men med ekstra fontpakker kan de justeres fra 0 (usynlig!) til 50 (ca 4mm høye bokstaver). Tekst- og bakgrunnsfarger kan også justeres. Ellers kan du se på Android-apps på www.androlib.com. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå