Gå til innhold

Leker gutter og jenter mer likt i dag en for 20 år siden

Anbefalte innlegg

Hei jeg vil starte en debatt om dette emne. Er det slik at jenter og gutter leker mer likt en det de gjorde for 20 år siden? Har gutter og jenter fått flere felles interesser? Er gutter nå tildags blitt mer femnine og jenter mer maskuline.

Jeg lurer på om det er noen som har noen erfaringer eller meninger om disse spørsmålene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om de leker mer likt nå enn tidligere, men dette er jo absolutt et felt man må se nærmere på i likestillingskampen.

Jeg foreslår kvotering, det vil si at minst 40% av jentene må leke med biler og andre typiske gutteleker. Da vil vi kanskje endelig få tilnærmet likhet når det gjelder leking. Vi bør opprette et statlig tilsyn som kontrollerer at de nødvendige 40 prosentene faktisk leker med gutteleker. Dette organet kan finansieres ved å legge ned restene av forsvaret.

På denne måten kan vi pense jenter over på typiske gutteyrker fra tidlig alder og på den måten øke andelen kvinnelige mekanikere, rørleggere, anleggsarbeidere, ingeniører, langtransportsjåfører, søppeltømmere og så videre. Det er ikke bare lederstillinger vi vil ha flere kvinner i! Det er viktig med et økt innslag av feminine verdier i de nevnte yrkene.

Samtidig må vi erkjenne at vi fortsatt trenger kvinnelig dominans i yrkene sykepleier, frisør, sekretær og en rekke andre yrker. Vi må altså tilrettelegge for å opprettholde eller øke kvinneandelen i disse yrkene samtidig som den økes i typiske manneyrker.

Ris og ros til denne ideen mottas med takk! Vi må starte med barna!

Lenke til kommentar

I byene; Jentene er som før, mens guttene har blitt mer feminine.

Bygda; Guttene er som før, mens jentene har blitt mer maskuline.

Tja...her løper nå småguttene rundt i skogen og leker krig, mens jentene leker med dukker.

Når de kler seg ut er det Kaptein Sabeltann og Spiderman på guttene mens jentene finner fram prinsessekjolene.

Da jeg jobba i barnehage var det også sånn at jentene stort sett ville leke med typiske jenteleker, mens gutta lekte med typiske gutteleker. (3-5 åringene)

Mens de helt minste av begge kjønn stort sett puslet med sitt uavhengig av kjønn...(1-3 åringene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...