Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mine erfaringer med veien til Kl.A


Vial

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer LysDiode, var det lang ventetid på oppkjøring til deg?

 

Ja, fikk først oppkjøring i august! Men heldigvis klarte Wright å presse meg inn mellom andres oppkjøringer igår:thumbup:Var flaks - snakka med han på trafikkstasjonen, han sa slik: "du hadde veldig flaks med den oppkjøringstimen, for trafikkskolen din ringte inn og bestilte den bare noen minutter etter den var avbestilt - og noen minutter etter det igjen ringte en annen trafikkskole for å få timen men da var jo du allerede satt opp" :D

Lenke til kommentar

Wohoo! Gratulerer med lappen LysDiode!

 

Ang. ventetid så begynner det visst å bli vanskelig nå.. fyller seg godt opp mot juli men det er disse små lukene som man kan få fatt i. Når jeg ringte trafikkstasjonen i Oslo for ca. to uker siden hadde de ingenting før 08.07 men når jeg ringte igjen for 6-7 dager siden var det plutselig 3 ledige oppkjøringstimer tilgjengelige på samme dag.

 

PS. Hvor gammel er du LysDiode? Til å være innenfor kl.A1 må jeg si du har utmerket gramatikk, det er sjeldent å se.

Lenke til kommentar

Er 16 :p Har aldri hatt problemer med norsk, men sliter på skolen med å finne på historier :whistle: Prøver derfor å imponere med feilfri gramatikk osv, og funker det. Fikk vitnemålet nå på fredag, med 5i både norsk skriftlig og muntlig. Man får jo ikke 6 med historier som ikke henger på greip heller, hehe laugh.gif

 

Gjelder for det meste de fleste andre fag også :whistle: Har ikke gjort lekser siden 8. klasse, ei heller har jeg jobba så veldig mye i timene men det har visst gått bra :D

 

Men for ikke å komme heeelt OT, så får vi vel snakke litt sykkel også:D Når er du satt på oppkjøring Vial?

Lenke til kommentar

Wow, sjukt bra at noen går i fronten for å høyne språknivået. Nesten ikke en tenåring igjen her i verden som kan stave eller vet forskjellen på hvilken og hvem. OT: Tips til deg hvis du sliter med inspirasjon; les bøker og imponér læreren med å trekke inn biter fra pensum.

 

Back to topic:

Oppkjøringen min er på onsdag, tilbrage lørdag formiddag på å "jukse" litt.. kjørte til trafikkstasjonen og finpusset om og om igjen på alle mulige slags rutevalg derfra, oppdukkende utfordringer, steder med distraksjoner, finpusset på blikk og diverse rundkjøringer.. uansett hvor ruta går nå skal jeg være forberedt på hva som kommer.

 

Så kan man jo si at "man skal ikke behøve å forberede seg", og da sier jeg at neida, det er jo ikke nødvendig men det er en del som står på spill her. Først og fremst er det både dyrt og tidkrevende, i tillegg går begge kjørelærerne hos Tempo ut i ferie fra 07.07 så det vil bli et ganske stort gap mellom neste mulighet for oppkjøring (1mnd karantene hvis jeg stryker) og den mengden motorsykkelkjøring jeg får utført.

 

Derav treningen og den var egentlig veldig nyttig! Er mange skilt i Oslo som kan være ganske distraherende (F.eks denne...) så det kan være greit å ha full styring på hva man støter på.

 

Føler meg egentlig veldig klar, viktigste er vel strengt tatt bare å kjøre forsvarlig så får man heller godta at det nok vil bli en eller to feil her og der så lenge kjøringen totalt er bra så satser jeg på å bestå.

Lenke til kommentar

Fra og med 1. Juli vil det koste 840 kr for oppkjøring på A/A1 :O

Er det billigere eller dyrere :dontgetit:

 

Jeg er forresten oppkjøringklar nå, endelig.

Følte at jeg gjorde mye rett forrige time, men jeg viste ikke at jeg manglet så lite. Kjørelæreren min var ganske stille gjennom hele turen, noe som er veldig bra. Hvis jeg skulle komme med ett tips vil det være å kjøre veldig forsiktig hele tiden. Kjøre sakte mot kryss, samle informasjon, og alltid vær klar til å bremse.

Lenke til kommentar

Fra og med 1. Juli vil det koste 840 kr for oppkjøring på A/A1 :O

Er det billigere eller dyrere :dontgetit:

 

Jeg er forresten oppkjøringklar nå, endelig.

Følte at jeg gjorde mye rett forrige time, men jeg viste ikke at jeg manglet så lite. Kjørelæreren min var ganske stille gjennom hele turen, noe som er veldig bra. Hvis jeg skulle komme med ett tips vil det være å kjøre veldig forsiktig hele tiden. Kjøre sakte mot kryss, samle informasjon, og alltid vær klar til å bremse.

 

Går opp fra 665 kr :dontgetit:

 

Det sensoren legger STOOR vekt på er handlingsrom. Pass derfor på plassering og fartstilpasning.

 

Jeg ble kritisert of en ting på oppkjøringa mi - vi kjørte på forkjørsvei og fra sida kom det en vei som da hadde vikeplikt for oss. Da vi nærmet oss slapp jeg på gassen, men sensoren mente at jeg burde bremse slik at dersom bilen som kom fra sida ikke så meg, så skulle jeg være sikker på at jeg kunne bremse tilstrekkelig.

 

Lykke til allesammen, får ta meg en liten kjøretur jeg :tease:

Lenke til kommentar

Flott tråd, særlig for dere uten erfaring fra mc tidligere.

 

Har oppkjøring på mellomtung nå i august. Gleder meg veldig, selv om jeg må vente ei stund før det blir sykkel på meg. Har hatt lett-lappen i 3 år og fiser fortsatt rundt på min gamle RS125 :)

 

Er en rar ting jeg lurer på: På kjøreskolen min har de kun sykler som er regga som tung. Disse kjører jeg rundt på, og jeg kommer også til å ha oppkjøring på denne, med sensor kjørende bak på egen sykkel. Problemet for trafikkskolen blir da å få fraktet sykkelen tilbake til kjøreskolen, siden jeg ikke har lov til å kjøre sykkelen. "Men det pleier å ordne seg" var alt dama i disken hadde å si. Hva er dette for noe tull? Jeg kjører opp på en sykkel jeg ikke har lov til å kjøre?

 

Herregud. Hele mellomtunglappen er tragisk. 34 hk i to år, så kan jeg hoppe til 200 hk plutselig, uten nærmere opplæring. Mens når jeg går fra lett-mc (15hk) til mellomtung(34), må jeg ta hele lappen omigjen. Det er noe som ikke henger på greipp!

Lenke til kommentar

Tror du kan kjøre tung mc med kjøreskole, men ikke privat:hmm:Er ikke sikker.

 

Virker litt useriøst at de snakker om at det "ordner seg". Uasnett, du klarer mest sannsynlig oppkjøringa og da er det ikke lengre ditt problem om sykkelen står igjen på trafikkstasjonen eller ikke... :pMen kan ikke kjørelærern kjøre den tilbake da?

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det "går greit" å kjøre tung mc når sensor sitter bak (samme som f.eks hvis du var så tung at din vekt og sensors oversteg maksimalt tillatt vekt, da måtte sensor kjørt bak deg). Det er vel i grenseland for hva regelverket tillater men det anses som helt ålreit.

 

Undertegnede kjører opp om ca. 1t og 40 min... kjenner nervene så smått begynner å komme. Har lest meg opp på de tekniske spørsmålene og bladd gjennom kjøreboka 1 gang sånn for bekvemmelighetens skyld. Er det idag jeg kjører "the perfect run"?

 

To be continued...

Lenke til kommentar

Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeah!!! Idag var dagen!!

 

Kjørte litt på kjøregården i Valle Hovin og kjente det liksom, at nå var ting på plass. Ble bare mer og mer gira!

 

Så kjørte vi bort til Risløkka, turen dit gikk knirkefritt, kjørelæreren hadde ingenting å utsette så da steg selvtilliten i taket. Ankom Risløkka ca. 35 minutter før oppkjøringen skulle starte. Terpet litt på øvelsene og kjente at jeg slet litt med unnamanøveren. Veltet en del kjegler. Så, bare 5 minutter før prøven skulle starte bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. Istedenfor å ta unnamanøveren i 2.gir tok jeg den i 3. Det ble merkelig nok utrolig mye bedre og jeg fikk stålkontroll på sykkelen. Men skulle jeg ta sjansen på å bruke 3.gir på selveste oppkjøringa?

 

Så begynte prøva. Kjørelæreren ga oss noen velmente ord (Se langt fremover). Jeg spurte om den vanligste strykgrunnen og fikk til svar at det var vikeplikt.

 

Hilste på sensor, ei hyggelig dame med navn Tove, gikk gjennom daglig sjekk og satte igang med sikkerhetsspørsmål. Jeg fikk den om innfesting i gaffelben og det var så sjukt for jeg har forberedt meg til å få den helt siden første gang jeg leste om den i teoriboka. Det gikk "greit", overdrev nok litt til slutt men fikk godkjent og så var det igang med de praktiske øvelsene.

 

Først krypkjøringen. Her klarte jeg å sette ned foten ved første sving men kjørte videre og fullførte øvelsen 2 ganger. Andre gangen gikk det knirkefritt. Deretter sving og brems i sving. Syns ikke selv jeg holdt jevn nok fart men det var ok fra sensors side. Deretter unnamanøveren.. og jo, jeg bestemte meg for å ta den i 3. Det gikk helt fint og bremseøvelsen likedan.

 

Deretter var det kjøring. Kjørte til venstre ved trafikkstasjonen opp forbi to-tre kryss, deretter til høyre og bort til Linderud. Fortsatte mot Alfaset og Veitvet, så mot Furuset og deretter cruiset vi litt rundt i strøket der før turen gikk tilbake til Risløkka. Og det var vel der jeg fucket aller mest opp. Kommer inn mot motorveien men har ikke oppfattet at feltet jeg ligger i fører til risløkka.. så jeg legger meg til venstre og SHIT! Jeg skulle jo til høyre.. Sensor sier ifra og jeg gjennomfører et pent filskifte til høyre med blikk og alltingen... Ankommer Risløkka igjen og får resultatet:

 

Bestått!!!

 

Småfuckups til tross, det ble ikke "the perfect ride" men nært oppmot. Er fornøyd, glad, overrasket, happy og full av positive tanker! Nå gjenstår bare å kjøpe sykkel, klær og forsikring og så er det ut på veien!!

 

En øvrig takk til alle som har bidratt i tråden. Samtlige tips og observasjoner var i live i hodet mitt i hele dag og førte nok i stor grad til resultatet.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det "går greit" å kjøre tung mc når sensor sitter bak (samme som f.eks hvis du var så tung at din vekt og sensors oversteg maksimalt tillatt vekt, da måtte sensor kjørt bak deg). Det er vel i grenseland for hva regelverket tillater men det anses som helt ålreit.

Men det er jo fortsatt en 100hesters sykkel jeg har under beina. Blir det samme som at jeg kjører opp på buss, men får minibussertifikatet. Jeg skjønner iallefall ikke at det er mulig.

 

Og gratulerer så mye med lappen! :D En utrolig deilig følelse.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det "går greit" å kjøre tung mc når sensor sitter bak (samme som f.eks hvis du var så tung at din vekt og sensors oversteg maksimalt tillatt vekt, da måtte sensor kjørt bak deg). Det er vel i grenseland for hva regelverket tillater men det anses som helt ålreit.

Men det er jo fortsatt en 100hesters sykkel jeg har under beina. Blir det samme som at jeg kjører opp på buss, men får minibussertifikatet. Jeg skjønner iallefall ikke at det er mulig.

 

Og gratulerer så mye med lappen! :D En utrolig deilig følelse.

 

 

Du kjører jo opp på en tung, så får du på en måte tunglappen og rett til 200 hk. Men sånn at ikke de som akkurat har fylt 18 kjører seg i hjel, så er det jo det med mellomtung lappen først. 200 hk er ekstremt mye og det drar sikkert noe helt sinnsykt!

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det "går greit" å kjøre tung mc når sensor sitter bak (samme som f.eks hvis du var så tung at din vekt og sensors oversteg maksimalt tillatt vekt, da måtte sensor kjørt bak deg). Det er vel i grenseland for hva regelverket tillater men det anses som helt ålreit.

Men det er jo fortsatt en 100hesters sykkel jeg har under beina. Blir det samme som at jeg kjører opp på buss, men får minibussertifikatet. Jeg skjønner iallefall ikke at det er mulig.

 

Og gratulerer så mye med lappen! :D En utrolig deilig følelse.

 

 

Du kjører jo opp på en tung, så får du på en måte tunglappen og rett til 200 hk. Men sånn at ikke de som akkurat har fylt 18 kjører seg i hjel, så er det jo det med mellomtung lappen først. 200 hk er ekstremt mye og det drar sikkert noe helt sinnsykt!

Nei, jeg får ikke på en måte tunglappen, jeg får mellomtung og maks 34 hk.

Kan ikke 18-åringer med mellomtung-sykkel kjøre seg ihjel? Og det er vel en MINST like stor overgang fra 34hk til en 200-hesters Busa, som 15 hk lett-mc til mellomtung? Dessuten, om disse lovene hadde det minste mening, ville det samme gjaldt biler. Jeg, som fersk bilsjåfør, kan lovlig kjøre en Veyron med over 1000 hester på norske veier, uten noen form for ekstra opplæring e.l.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det "går greit" å kjøre tung mc når sensor sitter bak (samme som f.eks hvis du var så tung at din vekt og sensors oversteg maksimalt tillatt vekt, da måtte sensor kjørt bak deg). Det er vel i grenseland for hva regelverket tillater men det anses som helt ålreit.

Men det er jo fortsatt en 100hesters sykkel jeg har under beina. Blir det samme som at jeg kjører opp på buss, men får minibussertifikatet. Jeg skjønner iallefall ikke at det er mulig.

 

Og gratulerer så mye med lappen! :D En utrolig deilig følelse.

 

 

Du kjører jo opp på en tung, så får du på en måte tunglappen og rett til 200 hk. Men sånn at ikke de som akkurat har fylt 18 kjører seg i hjel, så er det jo det med mellomtung lappen først. 200 hk er ekstremt mye og det drar sikkert noe helt sinnsykt!

Nei, jeg får ikke på en måte tunglappen, jeg får mellomtung og maks 34 hk.

Kan ikke 18-åringer med mellomtung-sykkel kjøre seg ihjel? Og det er vel en MINST like stor overgang fra 34hk til en 200-hesters Busa, som 15 hk lett-mc til mellomtung? Dessuten, om disse lovene hadde det minste mening, ville det samme gjaldt biler. Jeg, som fersk bilsjåfør, kan lovlig kjøre en Veyron med over 1000 hester på norske veier, uten noen form for ekstra opplæring e.l.

 

Forskjellen mellom disse reglene kontra bil/mc ligger vel i at du kan dra på bakhjulet på MC. Drar du på bakhjulet på bil skal det mye mer til og det er heller ikke like farlig som å ukontrollert dra på bakhjulet på mc... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...