Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mine erfaringer med veien til Kl.A


Vial

Anbefalte innlegg

Trist å høre 850. Jeg har fått litt pepper jeg også for at jeg kjører litt for fort i svinger.. er vel bare noe man må jobbe litt mer med. Kjørelæreren min driller veldig på dette med godt overblikk og også hvorfor det er så viktig. Ved å se langt frem får man veldig mye informasjon på forhånd, dessverre er det umulig å forutse alle tenkelige situasjoner bare ved å se men det er ihvertfall bedre enn ingenting.

 

Ble det stress fordi du brukte for lang tid på sikkerhetskontrollen altså? Meget godt tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trist å høre 850. Jeg har fått litt pepper jeg også for at jeg kjører litt for fort i svinger.. er vel bare noe man må jobbe litt mer med. Kjørelæreren min driller veldig på dette med godt overblikk og også hvorfor det er så viktig. Ved å se langt frem får man veldig mye informasjon på forhånd, dessverre er det umulig å forutse alle tenkelige situasjoner bare ved å se men det er ihvertfall bedre enn ingenting.

 

Ble det stress fordi du brukte for lang tid på sikkerhetskontrollen altså? Meget godt tips!

 

Man kan godt kjøre fort i svinger såfremt de er "oversiktlige"(overblikk er et nøkkelord) og man har "god kontroll på sykkel og kjørestil".

Til å begynne med, så kjørte jeg litt defensivt i svingene, men fikk forklart at dette kan være strykgrunn. Sensor vil da bemerke seg dette at man sannsynligvis ikke er helt komfortabel med svingteknikk/kjøring/seteknikk og kan stryke vedkommende av den grunn også, meeeen for guds skyld, ikke vær for offensiv heller (som jeg var) for da kan du stryke på det også.

Strykgrunnlaget mitt, var at jeg burde lagt meg tidligere inn og lengre mot høyre side av kjørefeltet før venstresvingen for å opprettholde et godt "handlingsrom".

Med andre ord så "kuttet" jeg venstresvinger gjennomgående i følge sensor, men uten å være over den gule linjen eller i den andre filen hverken med hjul eller kropp.

 

Nei, jeg ble ikke stressa for at jeg var grundig på sikkerhetskontrollen.

Syntes det er greit å vise sensor at man faktisk har fulgt med i timen, og tilegnet seg de kunnskapene man faktisk skal ha.

Dette var en en kommentar han kom med etter kjøringen.

Lenke til kommentar

Pass også på at dere ikk'e øker farten i kurvete medbakke: Jeg tok dette med kurvekjøring veldig fort, og er det jeg sliter minst med vil jeg tro. Kommentaren fra kjørelærern de siste timene har vært at siden jeg kjører kurva så bra, vil jeg ikke merke at man egentlig hadde ganske stor fart inn i svingen og dermed gradvis øke farten nedover medbakken. Plutselig ligger man 10 over fartsgrensa og har strøket oppkjøringa :O

 

Ideelt sett skal man ha "så liten fart inn i kurva at man kan akselerere mot slutten av kurva uten å bryte fartsgrensa" - står i kjøreboka. Kjørelærern følger opp utsagnet med å presisere at man ikke skal ligge veldig langt under fartsgrensa da det bare er en liten fartsøkning man er ute etter:thumbup:

 

Har veiledningstime idag, da får vi høre hvordan det går :) Så blir det kjøregård på onsdag eller torsdag:new_woot:

Lenke til kommentar

Hm, så man skal ikke kjøre for fort, ikke for sakte, ikke for offensivt og ikke for defensivt. Jeg skjønner jo at de bare prøver å lage gode sjåfører av oss men jeez..

 

Veiledningstime hos Tempo er iallfall en (dobbelt)time der kjørelæreren sitter bakpå å observerer og sier ingenting. Han ser på hva man gjør og gir en debrief når man er kommer tilbake på hva som må forbedres. Kan sees på som en vanlig skoleprøve, gir deg en pekepinn på hvor du ligger hen ifht. oppkjøring.

 

Hvordan gikk oppkjøringa Tacomodo?

 

Jeg har landeveiskurs i morgen og fått ny oppkjøring 23.06! Begynner virkelig å føle at jeg får teken på kjøringa nå, det jeg har gjort er å kjøre en del bil og sette meg selv i sykkel-modus. Se langt frem, prøve å forutse de situasjonene som kan oppstå og tolke trafikkbildet i langt større grad enn jeg gjorde "før" jeg begynte med MC-opplæring. Noen ganger lener jeg meg også litt over rattet for virkelig å få den "sykkel"-følelsen... selv om det nok ser litt spesielt ut for andre medtrafikanter, får litt sånn "gammel bestemor"-følelse.

 

Hadde vært nice om folk fortalte litt om hva slags teknisk spørsmål de fikk til prøven og hvordan de løste oppgaven. Noen som glemte noe viktig?

Lenke til kommentar

Oppkjøringen gikk på et vis. Tror jeg stod med et nødskrik.

 

Kjørte opp på Risløkka. Når vi var sånn ca. halvveis uti turen så var det en sånn typisk fotgjenger som plutselig skulle begynne å trave ut i fotgjengerfeltet som var to-tre meter foran hun. Det ble til at jeg måtte bremse litt kraftigere enn vanlig og siden det kom brått på glemte jeg å se i speilet. Dette må være så typisk som det kan få blitt hva strykfeil angår, men sensor lot meg kjøre videre. Stemningen gikk rett i dass i alle fall. "Nå vil jeg ikke sitte på med deg mer" sa sensor, og etter det var det ikke noe mer prat før vi kom tilbake. Når vi kom tilbake sa hun at hun hadde vurdert å bare be meg snu og kjøre tilbake, men resten av kjøringen var bra så jeg fikk bestått.

 

Det hele var såklart min egen feil. Jeg *vet* at når det er en fotgjenger så skal man være superduperforsiktig selv om fotgjengeren er 10 meter unna fotgjengerfeltet. Bremsen var såpass brå at varebilen som lå RETT bak sikkert slet litt med å bremse nok.

 

Jaja, stod i alle fall og jeg er lykkelig som en tiur! Har kjørt i hele dag og er helt gåen i både ryggen og ræva. Herlig, herlig følelse!

Lenke til kommentar

Du sto nok med et nødskrik ja.. hadde kjøregårdkjøring idag, og da vi var nede på trafikkstasjonen der så kom det en sensor og begynte å snakke om krav til oppkjøring.

 

Han sa det at det viktigste er at h*n føler seg trygg - føler sensoren ubehag ved å sitte på skal det ikke mye til før du stryker.

 

For å si litt om min vei til lappen:

Hadde andre kjøregårdstime idag, det gikk veldig bra. Vil vel gå så langt å si at det gikk til helvette forrige time (kjøregård) da jeg rev omtrent alle kjegler det gikk an å rive, men idag kjørte jeg gjennom flere ganger uten å hverken rive kjegler eller sette foten i bakken.

I tillegg foralte sensoren det at du kan rive opptil flere kjegler samt sette foten i bakken flere ganger, så lenge du viser grunnleggende balanseteknikk - god forankring og se langt fram.

 

Veiledningstimen min gikk så-som-så. Hadde to bråbremsinger i rundkjøring, og den ene kunne vært unngått. Iflg. kjørelærern kunne begge vært unngått, men det får så være :p

 

Utenom det gikk det meste bra, bortsett fra at akkurat på et tidspunkt jeg ikke var helt klar over om vi var på forkjørsvei eller ei, måtte han såklart spørre... Utenom det gikk det ganske bra ;) Kommentaren etter veil. timen var allikevel at jeg skulle være fornøyd med kjøringa og at et førerkort var "godt innenfor rekkevidde".

 

Jeg har hatt kjøretimer etter det, feks, når vi kjører til trafikkstasjonen så sier han ingenting - han vet jeg kan veien og når vi er fremme så sier han at det var bra kjøring med et stort smil :yes: Høres bra ut :D

 

Gleder meg til oppkjøring 18. juni nå :new_woot:

 

Vial: Hvilken Tempo avd. tar du timer hos? Tormod, er det han ganske høye med litt grått hår? (Tror han er faren til ei på trinnet :p)

 

Edit: Av tekniske spm. osv har også jeg fått bekreftet av kjørelærern min at det er disse 12 kortene som benyttes iallefall i hele region øst, men han var ganske sikker på at de brukte dem i hele landet også, så sånn er det ;)

Endret av LysDiode
Lenke til kommentar

... Stemningen gikk rett i dass i alle fall. "Nå vil jeg ikke sitte på med deg mer" sa sensor, og etter det var det ikke noe mer prat før vi kom tilbake. ...

 

Shiit.. Da har du grunn til å være lykkelig.. Hadde jeg fått høre det der fra sensor hadde jeg trolig mistet helt mojoen og sikkert gjort feil på feil.

 

 

Hadde andre kjøregårdstime idag, det gikk veldig bra. Vil vel gå så langt å si at det gikk til helvette forrige time (kjøregård) da jeg rev omtrent alle kjegler det gikk an å rive, men idag kjørte jeg gjennom flere ganger uten å hverken rive kjegler eller sette foten i bakken.

 

Det er utrolig hvor mye dagsform egentlig har å si for det der. Jeg har hatt timer jeg og hvor jeg har mestret øvelsene gang på gang og noen dager etter veltet det som er av kjegler... Uansett så er det meget god erfaring.

 

 

Vial: Hvilken Tempo avd. tar du timer hos? Tormod, er det han ganske høye med litt grått hår? (Tror han er faren til ei på trinnet :p)

Har de mange avd.? Jeg kjører på Valle Hovin med Tormod. Han veldig høye med grått hår er nok Petter, Tormod er høy han og men har store mengder hår. Har snakket en del med begge og de virker begge som ekstremt gode i gamet, pedagogiske og tar ting på alvor med en humor som ikke blir flåsete.

 

 

Idag var det landeveiskjøring for meg. Det var nok den timen hvor jeg har følt meg mest komfortabel på sykkelen. Har ikke helt teken på dette med perfekt plassering i sving osv. men jobber med det og ser ikke på det som uoverkommelig. Kjørte drøbak -> ytre enebakk -> oslo.

Lenke til kommentar

Jeg blandet navnene, beklager. Mente Petter:p Sjekket bilde på tempotrafikkskole.no og det var den Petter jeg tenkte på.

I tillegg blandet jeg Tempo med Metro - det er mye å gå i surr i, hehehe.

 

Ja, du har helt rett i at dagsformen har mye å si.

Som sagt, en veil. time gikk helt ræva, mens neste time gikk så bra at kjørelærern ikke sa et ord før vi var framme :D Samme gjelder vel på oppkjøringen - kjørelærern min sier det at dersom jeg kjører slik jeg pleier på kjøretimene, består jeg med glans. Får bare håpe at presset ikke knekker meg helt eller noe liknende, hadde vært dumt:whistle:Prøver å ikke tenke for mye på det, tar det som en veiledningstime.

 

I morgen skal jeg ta resten av kjøregårdsøvelsene, det skulle vi gjøre på en snau halvtime sa han. Ferdig med krypekjøringa og da er alt det vanskelige over, hehe. Resten av timen tar vi landeveiskjøring, det gleder jeg meg til. Synd at bare 30% av oppkjøringa for lett mc (A1) er landeveiskjøring, det er der mine aller beste sider ligger.

 

Har også et tips til dere som skal velge trafikkskole:

Wright, som jeg kjører på, Metro og Tempo er alle stødige og gode trafikkskoler som ikke forsvinner over natta. Det er viktig å tenke på når du skal ta sertifikat!

 

En kamerat av meg tar også lett mc, men på Driver Trafikkskole. Det som nå nylig har skjedd, er at trafikklærern hans har fått sparken, de obl. timene har ikke blitt registrert i TEA og oppkjøringstimen hans 16. juni står i fare for å bli kansellert..

 

Han skal nå ta resten av timene sine hos Wright og de skal prøve å få registrert timene inn i TEA, men Wright trenger jo også dokumentasjon på at timene er fullført før de kan gjøre noe som helst. Mest sannsynlig, hvis han kameraten min ikke klarer å skaffe nødvendige kvitteringer o.l. vil han nok ikke få tatt lappen med det første - kanskje må han til og med ta alle timene på nytt...

 

Jeg sier ikke at "ukjente" trafikkskoler "automatisk" er dårlige, men er det et tvilsomt sted så ville jeg nok revurdert å ta lappen der..!

Lenke til kommentar

*host* lenge siden du har hatt kjøretime Vial? Er spent på fremgangen :)

 

Selv er jeg ferdig med kjøregård og landeveiskjøring.

Krypekjøringa var veldig vanskelig første gangen, men plutselig veldig enkel andre gangen jeg var der :) resten av øvelsene gikk veldig bra. Sleit litt med bremsing i kurve i starten, rakk bare å gjøre det bra en gang, for da skulle de ha oppkjøring der :( Men føler at jeg har "knekt koden" så det går nok fint.

 

På tirsdag skal jeg ha kjøretime igjen, da skal vi en liten tur i kjøregården samt ha en repitisjon av bykjøring. På torsdag evt. onsdag ettermiddag skal vi ha en gjennomgang av alt vi har holdt på meg. En liten tur i kjøregården og bare gå gjennom øvelsene, kjøre gjennom Lillestrøm og videre til Strømmen, mot Skårer og deretter peke nesa mot Sørumsand et lite stykke før vi skal returnere tilbake via E6 motorvei. Da gjennomgår vi jo faktisk bykjøring, rundkjøringer, kjøregård, landeveiskjøring og motorvei :)

 

Hadde sikkerhetskontroll på Lørdag før landeveiskjøringa, det gikk fint. Idag tok jeg og en kamerat og gikk gjennom sikkerhetskontrollen igjen på min sykkel, og planen er å gjøre det en gang til iallefall før oppkjøringa vår. Da får det vel bli på onsdag :thumbup:

 

Gleder meg nå :D

Lenke til kommentar

Blir en stund mellom hver kjøretime. Stakkars Tormod hadde jobb til kl. 22 dagen jeg hadde landeveiskurs. De står på som ingen andre for å skaffe oss lappen så honnør til Tempo for det. Det er også grunnen til at de kan ta imot nye elever helt til starten av juni mens det er årevis med ventetid i f.eks Alta. Min neste time er samtidig som deg, i morgen (15.06) og da en ren "er jeg klar for oppkjøring"-time.

 

 

Krypekjøringa var veldig vanskelig første gangen, men plutselig veldig enkel andre gangen jeg var der :) resten av øvelsene gikk veldig bra. Sleit litt med bremsing i kurve i starten, rakk bare å gjøre det bra en gang, for da skulle de ha oppkjøring der :( Men føler at jeg har "knekt koden" så det går nok fint.

Krypkjøringa er en liten jævel... har samme erfaringen som deg. I begynnelsen er det veldig vanskelig men så kommer man mer inn i det og vips så glir man mellom kjeglene. Bremsing i kurve er egentlig ganske utfordrende helt til man som du sier "knekker koden", så sitter den. Viktigste er vel å på forhånd vite hvordan sykkelen vil reagere dersom man bremser for hardt og derfor ha myk men bestemt brems. Prøvde meg på bremseøvelsen et par tre ganger på landeveiskurset (vi gikk gjennom mye rart) og hadde samme opplevelsen som deg.

 

På tirsdag skal jeg ha kjøretime igjen, da skal vi en liten tur i kjøregården samt ha en repitisjon av bykjøring. På torsdag evt. onsdag ettermiddag skal vi ha en gjennomgang av alt vi har holdt på meg. En liten tur i kjøregården og bare gå gjennom øvelsene, kjøre gjennom Lillestrøm og videre til Strømmen, mot Skårer og deretter peke nesa mot Sørumsand et lite stykke før vi skal returnere tilbake via E6 motorvei. Da gjennomgår vi jo faktisk bykjøring, rundkjøringer, kjøregård, landeveiskjøring og motorvei

 

Hm, høres ut som en spennende og variert kjøretime du skal ut på. Tror ikke min neste time blir slik, har iallfall ikke blitt briefet om det. Kult at du har fått vite ruta da, da har du muligheten til å testkjøre den med bil for å perfeksjonere i forkant. Det ville iallfall jeg gjort til tross for at man strengt tatt ikke skal trenge å vite noe på forhånd når man kjører.

 

Lykke til med oppkjøringa!! Virker som du er mer enn godt forberedt så da er du vel nesten garantert å bestå. Si iallfall ifra om resultatet og del gjerne erfaringen fra neste kjøretime!

Lenke til kommentar

Det skal jeg! :) Kjøretimen er halv tre i morra, så det blir spennende :)

Er ganske forberedt ja, føler selv at jeg er klar for oppkjøring nå. Det var ikke oppkjøringsruta jeg nevnte ovenfor, men tror det blir noe lingnende men ikke så langt. Blir nok å kjøre gjennom Lillestrøm, mot Strømmen og litt mot Skårer, før man returnerer enten via Skedsmo evt. gjennom Lillestrøm igjen.

 

Kjørelærern sier det at hvis jeg kjører som jeg gjør på timene, så er det bestått med glans. Men jeg tenker at HVIS det skjer ett eller annet, det "må" jo såklart skje noe på det værst tenkelige tidspunkt, hvis du skjønner?

 

Men satser på at det går bra da :) Blir gjennomgang av sikkerhetskontroll i morra med kameraten min, så får vi skikkelig dreisen på det. Kommer med tilbakemelding i morra ;)

Lenke til kommentar

Da var kjøretimen overstått og jammen fikk jeg meg ikke en overraskelse nå også.

 

På landeveiskjøringen kjørte kjørelæreren bak meg så da har jeg visst opparbeidet meg noen stygge uvaner. Disse kom selvfølgelig frem idag når han satt bakpå.

 

Jeg vil gjerne kjøre smooth så har nok brukt clutchen mye mer enn jeg burde. Gjerne inn med den og så bremse ned før rundkjøring osv. istedenfor å bremse ned først og så clutche når motoren begynner å slite. Iflg. kjørelæreren var dette helt feil og jeg fikk beskjed om å slutte med det. Greit nok.

 

Så til dagens fuck-up. Kjørte to rundkjøringer fortløpende, kommer til den tredje, skal rett frem og.. svinger av mot.. venstre.. Det i seg selv er ikke så ille egentlig men jeg kjørte som om jeg skulle kjørt rett frem, dvs. at jeg ikke så meg godt nok for i feltene. Biiiig mistake, fikk beskjed om aldri å gjøre det igjen, og det er nå greit nok. Det var ikke det å kjøre feil som var ille, det var det at jeg ikke så meg ordentlig for. Dette skjedde bare ca. 10 minutter inn i timen så det ødela litt av mojoen.

 

Det morsome var at kjørelæreren umiddelbart visste hvorfor jeg gjorde feilen. Jeg prøver for hardt å være flink. Tankene raser om plassering, blikk, fartavpasning så fort at jeg glemmer å fokusere på den faktiske kjøringen. Jeg tror dette har med selvsikkerhet å gjøre. Jeg må bli mer selvsikker i trafikken og sikrere på at det jeg gjør faktisk er helt riktig.

 

Kom en fuck-up til ved en annen rundkjøring... den endte tydeligvis i to felt men jeg kjørte inn mot midten. Noenganger er det vanskelig å ha helt kustus på hva som er felt og ikke i Oslo da enkelte veier er svært brede. Da sitter poenget om at vi skal plassere oss synlig til godt i bakhodet og det var det som ødela idag.

 

Merker imidlertid at jeg er veldig moden for oppkjøring nå. Føler at jeg har kontroll på sykkelen og at det er artig å kjøre. Litt kjipt er det når jeg får beskjed om at "det gjrø du aldri igjen" men sitter med en følelse av god fremgang. Trenger nok å jobbe litt med å se an trafikken og jeg tror jeg må sette meg mer inn i motorsykkel-tankegangen når jeg kjører bil, gjør aldri slike feil som jeg gjorde idag når jeg kjører bil. Det har vel noe å gjøre med at jeg føler at motorsykkelen må være i bevegelse hele tiden fordi bilene bak forventer at man kjører. Med en bil kan jeg godt finne på å sakne farten for å få godt overblikk over situasjonen, om de bak må sakne farten litt er deres problem.

 

Så yeah, det er status fra idag. Skal gjennomføre en ny kjøretime på fredag, håper på å få øvd litt til da slik at jeg kan vise at jeg er 100% oppkjøringsklar.

 

Oppsummering:

* Bedre selvsikkerhet i rundkjøringer

* Raskere få overblikk og tyde trafikkbildet

* Bli flinkere på å tyde skilter og følge de

 

Kjørelærern sier det at hvis jeg kjører som jeg gjør på timene, så er det bestått med glans. Men jeg tenker at HVIS det skjer ett eller annet, det "må" jo såklart skje noe på det værst tenkelige tidspunkt, hvis du skjønner?

 

Oh yeah, jeg tenkte mye på denne tråden når jeg var ute å kjørte idag. Tacomodos erfaring med våryre fotgjengere satt spesielt godt i minnet så alle fotgjengere var ofret en tanke ekstra idag (og godt mulig gjennom hele min MC-karriære, utilregnelige jævler). Det er som du sier at det skjer alltid _noe_ på det værst tenkelige tidspunkt men jeg pratet litt med Tormod (kjørelæreren) om dette idag og han understrekte at uansett hva som skjer så er det viktigste hvordan man takler det selv. Om man kjører feil, tipper ned kjegler, tar foten i bakken for tidlig.. det er ting man kan forbedre og feil som alle må si seg skyldige i å gjøre fra tid til annen. Det viktigste er at man er bevisst på sin egen kjøring, kjører trygt og tydelig og viser at man har over middels kontroll på hva man driver med.

Lenke til kommentar

Ser ut som du hadde en sånn "fucked" time som alle sikkert har iblant :pJeg hadde jo en veiledningstime som plutselig gikk heeelt ubrukelig, mens jeg kjørte bra både timen før og timen etter :whistle:

 

Det er kjipt å gjøre feil i starten av timen, da blir man sittende å tenke på det resten av timen :ermm:

Ved rundkjøringer har jeg lært at det eneste som nytter er å bremse skikkelig ned i god tid før rundkjøringa - dersom du bremser i god tid vil også bilene legge merke til det. Værre er det om du har en trailer bak deg - da kan du befinne deg i blindsona hans og vips.. ;)

 

Det med forgjengerne sitter i bakhodet på meg og, kommer sent til å glemmes...

 

Hadde mest kjøregård idag, kjørte gjennom krypekjøringa et par ganger og kan nevne at jeg kjærte gjennom uten å rive en eneste kjegle eller sette foten i bakken en eneste gang:DEtt stykk fornøyd LysDiode :p I tillegg synes jeg selv at jeg kjørte veldig bra idag, føler selv at jeg har kontroll på ting og føler meg komfortabel på sykkelen.

Nødbremsinga gikk ikke så bra som jeg hadde forventet. Blokkerte hjulet et par ganger, den ene gangen var det skikkelig ille. Da skled jeg nesten to meter på framhjulet og bakparten løftet seg... Ikke bra :no: Gikk bedre etterhvert da :)

 

Kurvekjøringa gikk veldig bra, fikk mye ros. Fordi kurva i kjøregården i Lillestrøm har feil dosering, den heller feil vei, så skal det ikke så mye til før forhvilerne går nedi. Og det skjedde. Det har skjedd før så jeg ble ikke så veldig sjokkert, så jeg bare korrigerte sykkelen litt og holdt blikket rolig mot utgangen av kurva og ved gasspådraget så var det hele over :pBle vinka inn av kjørelærerne og fikk veldig mye ros for at jeg holdt hodet kaldt osv. De sa at mange hadde tryna i den kurva etter at forhvilerne hadde gått nedi.

 

Det andre gikk også veldig bra. Bremsing i kurva som jeg nevnte forrige gang som jeg kun rakk å gjennomføre en gang, gikk som smurt idag. I tillegg ble jeg brukt som godt eksempel i unnamanøvrene :D *stolt*

 

Kjørelærern var fornøyd og, og da er jeg fornøyd selv jeg :) Føler meg virkelig klar til oppkjøringa nå. Har en aller siste kjøretime på torsdag, da blir det den etterlengtede gjennomgangstimen :p Så blir det jo oppkjøring på fredag, det blir spennende :D

Lenke til kommentar

Wow, det høres jo utrolig bra ut da! Er vel dessverre slik at man har gode og dårlige timer, må vel finnes en løsning som gjør at samtlige timer blir gode.

 

Høres ut som du har knekt koden med motorsykkelkjøring LysDiode, flott med observasjoner og erfaring fra dine timer.

 

Selv har jeg erfart at det lønner seg å stille inn sykkelen så den peker litt til venstre i krypkjøringsøvelsen. For å gjøre dette kjører jeg den litt gjennom startkjeglene etter trilleområdet og triller den tilbake. Sykkelen jeg har blitt satt på nå (en BMW) er litt bredere enn den jeg begynte med så det er viktig å kompensere for dette så man ikke velter en kjegle pg.a elementer som peker ut fra sykkelen.

 

For meg er starten det værste med krypkjøringa. Første svingen er veeldig krapp så det gjelder å ha god kontroll, god forankring og bra blikk - det er også det sensor ser etter.

 

En annen nyttig observasjon jeg har gjort meg er hvor viktig det er med forankring til sykkelen i bremseøvelsen. Kroppen min reagerer helt ubevisst med å stramme seg opp og blikket faller ned. Nye førere vil komme igang raskere ved å være bevisst på å holde blikket opp og frem samtidig som de holder seg godt fast i sykkelen med knærne og sitter med god knekk i håndleddene.

 

To meter på fremhjulet høres skitskummelt ut men burde være helt ok hvis man har god kontroll (noe du ser ut til å ha) - ved å ha et godt fast grep på styret går sykkelen dit man vil. Jeg sleit litt i førsten med at jeg hadde en for avslappet stilling slik at hjulet vridde seg når det begynte å skli og sykkelen fikk lyst til å ta en tur i bakken. Heldigvis slapp jeg bremsen fort nok til at dette ikke skjedde men dæven.. det kunne blitt vondt.

 

Har en aller siste kjøretime på torsdag, da blir det den etterlengtede gjennomgangstimen

Hvordan gikk det?? Hvordan var siste timen, fikk du noen triks i ludo for å imponere sensor?

Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp kommet jeg fra kjøretime, det gikk egentlig utrolig bra, fikk ett breakthrough. Det var dette med plan, alltid ha en plan for hva jeg skal gjøre. Det å begynne å se ned i kryss før jeg kommer dit osv.

 

Kjørelærer sa at hvis jeg kjører slik jeg gjorde på slutten av kjøretimen neste gang er jeg oppkjøringsklar :thumbup:

Lenke til kommentar

Høres utrolig bra ut Kalars! Undertegnede har nettop gjennomført en avsluttende kjøretime og dæven så godt det var å høre "du er oppkjøringsklar"! Riktignok var det et "men" der men det er ting jeg er bevisst over. F.eks la jeg meg for langt ut mot kanten i den første rundkjøringen og var litt treg med feltskifte til høyre felt på Ring 3 - men det er ting som er enkle å fikse på selv. Etter litt innkjøring syns jeg det gikk veldig greit, fikk feelingen og kom inn i rytmen. Kjørte til Risløkka trafikkstasjon og kjørte gjennom kjøregården der. Veldig nyttig.

 

For de som lurer så ser kjøregården omtrent slik ut:

__......_
|         |_hus___| .
|     2             .
|                   |
|      3   4        |
|                   |
|                   |
\                  |
 \                 |
  \    1           |
   \               |
    \__________*___|



1 = Krypkjøring
2 = Unnamanøver
3 = Sving + Brems i sving
4 = Bremseøvelse

 

Et godt tips jeg fikk var å begynne å se etter øvelsen når jeg kom ned til punktet jeg har markert med stjerne på "tegningen" over. Da kan man begynne fartsøkning og ha god fart gjennom unnamanøveren og bremsinga.

 

Ble litt overrasket over to ting.

1. ABS-en slo inn litt (ikke mye men litt) på bremseøvelsen. Kjørelæreren ga meg godkjent.

2. På unnamanøverøvelsen hadde jeg ikke sjangs til å klare den med 50 hele veien. Jeg husker at kjørelæreren fortalte meg at det var viktig med jevn fart igjennom hele. Nå fikk jeg beskjed om at det viktigste var å ha 50 _inn_ i øvelsen og at jeg måtte redusere farten litt etter unnamanøveren for å klare øvelsen... (Og det stemte godt)

 

På vei tilbake gikk det rimelig greit, tabbet meg ut på et skilt ved Hasle, skiltet sa høyre felt = høyresving, venstre felt = rett frem og jeg la meg ut mot høyre selv om jeg skulle rett frem rett og slett fordi jeg var usikker...

 

Ellers fornøyd MC-fører her også! Nå gjelder det bare å ikke tabbe seg ut på oppkjøringa.

Endret av Vial
Lenke til kommentar

Jeg besto oppkjøringa idag! :D Har kjørt rundt i hele dag, hehehe :whistle: Uasnett:

 

På unnamanøvren skal du ha jevn fart (50 km/t) til du er forbi de to første portene du må gjennom. Deretter kan du slippe opp gassen og bruke motorbrems, men sørg for å ikke ha så mye motorbrems at farten senkes for fort - ganske jevnt skal det være :)

 

Sleit litt med krypekjøringa på oppkjøringa, kjørte over høyre kjegle i den første 90 graders svingen, og mista balansen der :/ På andre forsøk satte jeg foten i bakken en gang på svingen, men det var jo ikke så farlig.

 

Resten av øvelsene gikk greit :)

 

Ang. de kortene så er de ikke helt like de vi har fått utdelt. Jeg fikk oppgaven og lys, men jeg fikk ikke beskjed om å sjekke batteriet. Til gjengjeld skulle jeg sjekke at stoppknappen fungerte og ta en test har hornet. I tillegg skulle jeg sjekke at refleksene fungerte :p

 

Selve kjøreturen gikk også bra :D Kjørte roligere og penere enn noen gang, og det var bare en ting sensoren satte ned fingern på - vi kom forkjørsvei, og fra høyre kom det en annen vei som hadde vikeplikt for meg. Det kom en bil, og jeg slapp opp på gassen til jeg så at den bremset, og deretter ga jeg gass igjen. Sensoren ville visst at jeg skulle bremse ned slik at jeg var sikker på at dersom bilen kjørte ut i krysset, ville jeg kunne klare å stanse uten problemer.

 

Videre så sa han det at prøven var bestått uten tvil, at jeg kjørte "gjennomgående bra" og kjørte "trafikksikkert nok, bidro til samkjøring i trafikken og ivaretok andres interesser. Kjører godt teknisk og miljø/slitasje og trafikkaviklingseffektivt". (Slik det står på begrunnelsen for at jeg besto).

 

Ett stykk fornøyd LysDiode :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg besto oppkjøringa idag! :D Har kjørt rundt i hele dag, hehehe :whistle: Uasnett:

 

På unnamanøvren skal du ha jevn fart (50 km/t) til du er forbi de to første portene du må gjennom. Deretter kan du slippe opp gassen og bruke motorbrems, men sørg for å ikke ha så mye motorbrems at farten senkes for fort - ganske jevnt skal det være :)

 

Sleit litt med krypekjøringa på oppkjøringa, kjørte over høyre kjegle i den første 90 graders svingen, og mista balansen der :/ På andre forsøk satte jeg foten i bakken en gang på svingen, men det var jo ikke så farlig.

 

Resten av øvelsene gikk greit :)

 

Ang. de kortene så er de ikke helt like de vi har fått utdelt. Jeg fikk oppgaven og lys, men jeg fikk ikke beskjed om å sjekke batteriet. Til gjengjeld skulle jeg sjekke at stoppknappen fungerte og ta en test har hornet. I tillegg skulle jeg sjekke at refleksene fungerte :p

 

Selve kjøreturen gikk også bra :D Kjørte roligere og penere enn noen gang, og det var bare en ting sensoren satte ned fingern på - vi kom forkjørsvei, og fra høyre kom det en annen vei som hadde vikeplikt for meg. Det kom en bil, og jeg slapp opp på gassen til jeg så at den bremset, og deretter ga jeg gass igjen. Sensoren ville visst at jeg skulle bremse ned slik at jeg var sikker på at dersom bilen kjørte ut i krysset, ville jeg kunne klare å stanse uten problemer.

 

Videre så sa han det at prøven var bestått uten tvil, at jeg kjørte "gjennomgående bra" og kjørte "trafikksikkert nok, bidro til samkjøring i trafikken og ivaretok andres interesser. Kjører godt teknisk og miljø/slitasje og trafikkaviklingseffektivt". (Slik det står på begrunnelsen for at jeg besto).

 

Ett stykk fornøyd LysDiode :p

 

Gratulerer :)

Tok du for A eller A1?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...