Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mine erfaringer med veien til Kl.A


Vial

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ser det er en tråd her for "alt du trenger å vite om motorsykkellappen", kanskje denne posten burde legges der, det får moderatorene bestemme.

 

Jeg tenkte uansett å skrive litt om mine opplevelser og erfaringer etter å ha begynt på førerkortopplæring for Kl.A, Tung MC. Leste mye på nettet om dette før jeg begynte men fant ikke noe konkret informasjon om hva jeg burde forberede meg på før opplæringen, det tenkte jeg å komme med her. Det vil forhåpentligvis resultere i færre timer for andre som har tenkt å ta dette førerkortet.

 

Supplerer denne tråden etterhvert som jeg tar flere timer, har hittil hatt 2 dobbelttimer og 3 timers teorikurs. Kjøreskolen min heter Tempo Trafikkskole og jeg kjører med Tormod. Er så langt veldig fornøyd med skolen, er et avslappende miljø med en seriøs tone og et tydelig pedagogisk opplegg. De tar 500,- for leie av klær i hele perioden. De har nok med klær så det er ikke noen fare for at man ikke finner riktig størrelse / nødvendig utstyr.

 

Før jeg begynte utdanningen så jeg mye på Youtube og fant videoer av hvordan du starter, stopper, girer osv. Mange forskjellige helmet-cam videoer der. Lærte utrolig mye av Mordeth13 sine videoer. Giring kan man øve seg på på sin egen tråsykkel. Få det inn i fingrene og lær det med en gang så går det enklere.

 

Første steg på den formelle utdanningen var teorikurset. Dette er egentlig ikke et teorikurs men mer et innledende MC-kurs der man kan spørre spørsmål, får mye informasjon om hva opplegget innebærer, litt diskusjon osv. Synes det var nyttig.

 

Neste steg var kjøretime. Tempo kjører alltid dobbelttimer, noe jeg ikke var forberedt på. De tar heller ikke kort på kjørebanen. Kjørebanen er på Valle Hovin stadion på Helsfyr.

 

Her begynner delen jeg ikke har funnet info om tidligere:

Første kjøretime fikk vi instruksjon om daglig sjekk av sykkelen. Dette innebærer å utføre følgende:

1. Dra hånda over framdekket for å sjekke etter gjenstander, gjør det samme for bakdekket. Rull sykkelen bakover et lite stykke og sjekk igjen, repeter 1 gang til (altså 3 ganger totalt).

2. Skru på sykkelen og sjekk lys foran, at langlyset fungerer og blinklyset. Sjekk baklyset og skiltlyset. Trå på bremsepedalen for å sjekke at bremselyset fungerer.

3. Gå på sykkelen, pass på at den ikke peker i retning folk / umiddelbare hindringer. Hold inne frambremsen og dytt styret kraftig nedover. Styret skal duppe ned i demperne, komme opp og normalisere seg.

 

Deretter var det ut å kjøre. Første timen gikk med på å bli kjent og vant med sykkelen og hvordan den fungerte. For de med lett-lappen er nok dette sikkert drit-kjedelig men for meg som aldri hadde kjørt motorsykkel før var det utrolig interessant. Vi fortsatte videre med å lære hvordan å starte og stoppe.

 

Husk på følgende under kjøring:

1. Beina skal holdes inn mot tanken for å sikre god forankring.

2. Armene skal være veeeeldig avslappet, håndleddene skal være ca. på linje med styret.

3. Bøy deg frem og finn en fin ryggposisjon.

4. Føttene skal være plassert med tærne på fothvilerne.

5. Blikket skal være langt opp og frem. Jeg tok meg selv mange ganger i å se ned mot speedometeret, sykkelen og den veien som umiddelbart var foran meg. Dette kan man øve på hele tiden, selv når man er ute å går.

6. Når sykkelen kommer opp i fart blir det vanskelig å styre den ved å lene fra side til side. Se videoer på youtube om Counter-steering (kontrastyring på norsk) - det betyr å vri styret mot høyre for å gå til venstre og mot venstre for å gå til høyre. Dette kan man også øve seg på på sykkel.

 

Stoppe

Når man skal stoppe skal man ALLTID (uten unntak, ever) gire ned til første gir og holde inne clutchen. Alltid. Dette anbefaler jeg å øve på på tråsykkel, det er en fin rutine å ha. Grunnen er at når man stopper i trafikken skal man alltid kunne igangsette sykkelen. Kommer det en bil bak i fart når lyset skifter til grønt forventer den at du kjører og en motorsykkel kan ikke igangsettes i andregir.

 

Gå av

Skal du av eller stoppe sykkelen, sett den alltid i fri. Slå den av og ta ned fotstøtta før du går av.

 

Forankring

Man skal ikke holde seg fast i styret for å holde seg fast til sykkelen. Det er det knærne mot tanken som skal sørge for.

 

 

 

- Etter en stund med start og stopping lærte vi å krypkjøre. Dette er litt mer utfordrende på en tung sykkel enn en tråsykkel da motorsykkelen har mer vekt. Krypkjøring er imidlertid noe man kan lære på vanlig sykkel også men det er utrooolig mye lettere.

 

Etter kjøretimen tok jeg teoriprøven på Risløkka trafikkstasjon. Hadde øvd en del på teoritentamen.no først, samt. lest "Veien til førerkortet MC" et par ganger. Prøven gikk uten problemer, det er 1 alternativ og 6 mulige feil av 40 spørsmål. Jeg hadde 2 feil. Spørsmålene var formet slik at to var helt urealistiske mens to var i grenseland på hva som var riktig. Har du litt trafikkerfaring tar du det lett. Bestilte oppkjøring umiddelbart, satt til 3. juni.

 

Neste dobbelttime fikk vi prøve oss på mer krypkjøring. Varmet opp med åttetall og gjennomførte dermed en krypkjøringsovelse som vi får på oppkjøringen. Her er link til disse øvelsene. Vi gjennomførte først oppg. 1

 

Deretter gikk vi over til bremsing og nødbremsing (oppg. 3 og 4). På MC bremser man hovedsakelig med forbremsen da bakbremsen har lett for å låse seg. Første øvelse var å oppleve å låse fremhjulet. Jeg slet litt med å få låst hjulet under nødbremsing, dvs. at bremsingen ikke var effektiv nok. Vi forsøkte først i 35 km/t, deretter 50 km/t. Først i 50km/t klarte jeg å låse fremhjulet. Å låse fremhjulet er noe man kan øve seg på på vanlig sykkel på grusvei / løst underlag. Det som skjer er at styret vrir seg og sykkelen starter å ramle. Idet du slipper opp bremsen igjen retter den seg opp. Øvelsen handler om å mestre seg selv og holde hodet kaldt under panikkgivende situasjoner.

 

Rett etter denne øvelsen forsøkte vi oss på opg. 4, her er kontrastyring og litt guts essensiellt. Først i 35km/t, deretter nærmere 50.

 

Det er så langt jeg har kommet meg hittil, oppdatering kommer etter neste time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Da var man kommet litt mer igang! Har nå hatt min første tur ute i trafikken og det var skitskummelt! Problemene jeg opplevde vil nok de fleste som ikke har kjørt motorsykkel før oppleve. Problem med å finne et godt stoppunkt og gjøre en god stopp med god avstand til bilene foran, samt. litt overforsiktighet. Det betyr ikke at man skal grisekjøre på kjøretimene men heller kjøre litt mer taktisk og hele tiden ha en plan.

 

Sliter fremdeles litt med å se meg for ved feltskifte (dvs. se mot venstre akkurat idet jeg svinger og .. mens jeg svinger tydeligvis).

 

 

Idag hadde vi gjennomgang av teknisk kontroll og her tenkte jeg å skrive opp alle spørsmålene og svarene til prøven man blir gitt i teknisk kontroll. Den består av 12 kort, ett kort trekkes tilfeldig og kandidaten skal ha kjennskap til hva h*n må gjøre. Grunnen til testen er at det er eieren av sykkelen (deg) som er ansvarlig for at sykkelen er i teknisk god stand til enhver tid. Før jeg fikk servert dette var jeg veldig interessert i hva spørsmålene besto i og det regner jeg med andre er også. Hvert kort inneholder 2 spørsmål.

 

 

Her er de (kommentar fra meg i parentes):

 

Kort #1:

1. Hvor stor nyttelast har denne motorsykkelen?

A: Se i vognkortet. Dette ligger under setet.

(Bruk tenningsnøkkelen for å ta av setet)

 

2. Hva må du ta hensyn til når du skal laste motorsykkelen?

A: Vektbegrensninger, vektfordeling, tyngdepunkt.

 

Kort #2:

1. Kontroller dekk og felger for slitasje og skader.

A: Gjennomfør visuell kontroll.

 

(Dette skal du strengt tatt ha gjort når du satte igang, stryk hånda over dekket og sjekk at det ikke er noen fremmedlegemer der. Rull sykkelen tilbake, sjekk igjen. Gjør dette 3 ganger. Sjekk at felgene er hele og pene, hvis det er bulk i den og det ikke er slange kan luften sive ut)

 

 

2. Hva er kravet til mønsterdybde i dekk på motorsykkel?

A: 1,6 mm.

 

(Noen lærebøker sier 1 mm, dette stemte før august 2008, nå er det 1,6mm)

 

 

 

Kort #3:

1. Kontroller forbremsen for slitasje og skader.

A: Sjekk bremsebelegget, bremseskiven, dødgang, trykkprøve, væskenivå, slanger.

 

(Bremseskiven skal være minimum 4mm. Dette står gjerne på skiven. Bremsebelegget skal være minimum 1mm. Bremsebelegget kan sees ved å se mot skiven eller gjennom et hull i kalipperen. Dødgangen på bremsehendelen skal være liten (noen som husker hvor liten? jeg mener å huske rundt 2-3mm). Trykkprøve; hold bremsen hardt inne i minst 6 sekunder. Bremsen skal ikke gi etter, gjør den det kan det være et tegn på lekkasje i systemet. Bremsen skal ha full effekt ved 2/3 inntrykk. Væskenivå; sjekk at det er nok bremsevæske. Er det for lite bremsevæske kan det tyde på at noe har kondensert eller at det er lekkasje i systemet. Kondensering i bremserørene kan gi tap av bremseeffekt. Følg slangene og sjekk at de er hele og pene)

 

 

2. Hva kan være årsaken til lavt bremsevæskenivå?

A: Lekkasje eller slitt bremsebelegg.

 

Kort #4:

1. Kontroller bakbremsen for slitasje og skader.

A: Bremsebelegg, slitasjeindikator, bremseskive, dødgang, trykkprøve, væskenivå, slanger.

 

(samme gjelder som på forbrems)

 

 

2. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med for lite bremsebelegg?

A: Bremsevirkning, varmgang, skader.

 

Kort #5:

1. Kontroller lys, refleks, stoppbryter og lydsignal.

A: Visuell kontroll, funksjonskontroll (start / stopp)

 

( Start sykkelen opp for å ikke tappe batteriet, sjekk lys osv.)

 

 

2. Hva slags lys kan benyttes til kjøring i dagslys?

A: Nærlys, kjørelys

(Nærlys = kjørelys...)

 

Kort #6:

1. Kontroller kraftoverføringen for feil, slitasje og skader

A: Kjede: Slakk, smøring, kjedelås, tannhjul

Kardang: Lekkasje, lyd.

 

(Det skal være maks 3-4cm slakk, smøringen må være korrekt og tilpasset o-ringer hvis kjedet har det, kjedelåsen, hvis installert, må sjekkes at er ok, sjekk at tannhjulene ikke er "bølgeformet" (altså \/ istedenfor U))

 

 

2. Hvordan skal kraftoverføringen vedlikeholdes?

A: Rengjøres, smøres, strammes.

 

(Strammingen gjøres ved å justere på strammeskruene på svingakselen. Hvis det er reimdrift må reima byttes hvis den er slitt / ødelagt, er det kardang skal den kun oljes litt)

 

 

Kort #7:

1. Kontroller forgaffelens støtdempere

A: Funksjonstest, innfesting av gaffelben, simringer

 

(Sett deg på sykkelen, trykk hardt ned. Sykkelen skal automatisk komme opp igjen og roe seg ned. Sjekk at skruene som holder gaffelen sitter godt, sjekk at gummipakningene på støtdemperen (simringene) er hele og pene. Er forgaffelen oljete kan dette tyde på lekkasje i simringer)

 

 

2. Hva kan være konsekvensen av lekkasje i støtdemperne?

A: Dårligere veigrep, oljelekkasje på bremseskivene.

 

(Dette merkes ved at støtdemperen ikke tar imot støt like godt)

 

 

Kort #8:

1. Kontroller hjullager i forhjulet.

A: Slakk, ulyd

 

(Sjekk ved å ta tak i forhjulet med begge hender og napp fra side til side)

 

 

2. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med slitt hjullager?

A: Låsing

 

Kort #9:

1. Kontroller forgaffelens innfesting / opplagring.

A: Slitasje / Slakk

 

(Sett sykkelen opp på hovedstøtte hvis denne eksisterer, hvis ikke få sensor til å holde sykkelene rett. Ta tak i gaffelbeina og rykk frem og tilbake. Det skal ikke være noen "kneppelyder". Sving styret fra side til side, det skal ikke lage ulyd og være relativt lett å styre. Hold en finger under det øvre innfestingspunktet til forgaffelen og trykk forgaffelen ned. Hvis det klemmer på fingeren er det slitasje i øvre styrelager. Hold en finger under nedre innfestingspunkt og vri på styret. Det skal ikke klemme under fingrene.)

 

 

2. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med slitt styrelager?

A: Dårlige styreegenskaper, låsing.

 

Kort #10:

1. Kontroller hjelmen

A: Merking, visir, hakestropp, åpne/lukkemekanisme, skader

 

(Sjekk E-merking i hjelmen, at den er hel og pen osv.)

 

 

2. Forklar hvordan hjelmens passform bør være

A: Ikke løst

 

Kort #11:

1. Kontroller oljenivå på motor

A: Motorsykkelen rett, kontrolløye

 

(Be sensor holde motorsykkeln rett, peil oljen eller sjekk via kontrolløye)

 

 

2. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med for lite olje?

A: Skader / slitasje på motor

 

Kort #12:

1. Kontroller støtdemper / støtdempere bak

A: Funksjonstest, innfesting, lekkasjer

 

2. Hvilke fordeler gir justeringsmulighetene på fjæring / demping?

A: Kan tilpasse vekt og kjøreforhold.

 

 

Og that's it! Korrigér meg gjerne hvis jeg tar feil i noen av løsningene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har man hatt ny kjøretime (hadde den igår på 2. pinsedag). Denne gang en veiledningstime.

Merker jeg sliter litt med det at sittestillingen ifht. sikt er veldig uvant ifht. bilkjøring. Når du kjører bil sitter du bakoverlent og har ekstremt overblikk mens på motorsykkel er man foroverlent og ting kommer litt mer "skytende" mot en. Det stiller store krav til å skaffe seg oversikt og tolke skilt og trafikanter osv. i forkant og akkurat det er en utfordring jeg kjenner jeg må jobbe med.

 

Feil jeg gjorde på dagens kjøretime.

1. Tolket ikke godt nok ei dame som gikk forbi et gangfelt, plutselig begynte hun å gå ut på gangfeltet mens jeg kjørte i 50 mot feltet. Istedenfor å bråstoppe kjørte jeg ut mot venstresiden av feltet mitt (på veien) og unngikk henne med gooood margin. Jeg burde imidlertid ha sett henne lenge før og tilpasset farten slik at hun kunne gått over uten at jeg hadde behøvd å stoppe i det hele tatt. Jeg er litt usikker på om jeg ville klart det hadde jeg fått servert samme situasjonen igjen for det er veldig vanskelig å skulle tolke hver enkelt person samtidig som man skal følge med på veien.

 

2. Legger meg feil ifht. rundkjøringer. Har nok også kanskje litt for stor fart inn i de. Ønsker å ligge på ca. samme fartsnivå som jeg ville gjort om jeg hadde kjørt bil og da går ting veldig kjapt på sykkel. Når jeg legger meg i fil inn mot rundkjøringen legger jeg meg ikke så andre trafikanter forstår hvor jeg skal. Sliter nok også litt med å se meg ordentlig for før jeg kjører ut av rundkjøringen. Jobbet litt med dette etter timen i bil og det hjalp veldig. I tillegg ønsket kjørelæreren at jeg skulle bli flinkere på å tolke andre trafikanters plassering i veibanen ifht. rundkjøringer. Det er forsåvidt greit nok men jeg kan ikke si jeg har så mye tiltro til at en person som legger seg mot venstre faktisk skal til venstre.. ser ofte folk som legger seg feil og som slenger seg over i andre felt når de kommer seg ut i rundkjøringen.

 

3. Legger meg feil i krappe svinger. Det er viktig at ikke kroppen er utenfor ens eget kjørefelt. Spesielt i venstresving er det fort gjort å overstyre og dermed har man hodet i venstre fil. Ubra!

 

4. Kritisk feil som var selvforskyldt og kunne endt ille. Skulle kjøre av på en utkjøring men så faktisk ikke at det var avkjøringsfelt. Det var lite trafikk men kunne ikke av skiltene tyde hvor jeg skulle kjøre av. Idet jeg så det kom det en diger varebil på høyresiden min og siden jeg ikke hadde justert speilet godt nok droppet vi avkjøringen. Det var vel første feil. Vi kjørte dermed videre og tok en avkjøring mot linderud. Og der gikk det veldig galt. Jeg satt å tenkte på den avkjøringen jeg hadde bommet på og ble usikker på skiltingen. Siden jeg ikke hadde noe god sikt antok jeg at man kunne holde farten oppover avkjøringsfeltet. Det kunne man visst ikke... på toppen der var det av alle ting et vikepliktskryss. Lett å se når man kjører bil, veldig vanskelig å se når man kjører motorsykkel. Kjørelæreren bremset hardt før vi kom til krysset og klarte å slite istykker clutchwiren. Etter litt veimekk kom vi tilbake på veien men da var på en måte magien bak kjøringen helt borte.

 

 

Så hva har jeg lært av dette som jeg kan føre videre til andre?

1. Alltid avpass farten foran gangfelt hvis det er mennesker i nærheten. Noen kan bestemme seg for å løpe ut.

 

2. Viktig å være bestemt i plasseringen foran rundkjøringer i tillegg til å følge plasseringsreglene i selve rundkjøringen. Ved å gjøre dette viser man hvor man har tenkt å kjøre til de andre trafikantene.

 

3. Viktig å være bevisst over blikk i rundkjøring.

 

4. Plasseringen må alltid være slik at kroppen ikke er utenfor ens eget kjørefelt.

 

5. Alltid sakte fart ut av avkjøringer, det kan være et jævla vikepliktskryss på toppen av bakken. Skiltene skal egentlig gi god nok informasjon men det er ikke alltid så lett å tolke de.

 

Alt i alt er dette et steg tilbake ifht. der jeg føler jeg har vært før. Her må det skjerpings til hvis lappen skal komme i hus før sommeren er over. Det værste med kjøretimen var vel det at det var utrolig lite trafikk pg.a helligdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny kjøretime gjennomført og jeg er fremdeles ikke oppkjøringsklar :( Det betyr at jeg må utsette oppkjøringen fra 3. juni som var utgangspunktet. Ringte trafikkstasjonen og nå er det ikke ledig noe før 8. juLi.. Det passer litt dårlig da kjørelæreren min tar ferie den 07.07 men fikk beskjed om at det var bare å ringe opp igjen hver dag å se om det var noen tidligere.

 

Viser seg nemlig at det er en del forskjell fra det vi lærte på klasse B-kjøretimer i Kongsvinger vs. det jeg trenger å kunne for å kjøre i Oslo. Blir veldig stresset på spesielt påkjøring til motorvei i flettefelt og kjørelæreren syns ikke noe særlig om det.

 

En annen feil jeg gjør er at jeg begynner å svinge til venstre idet jeg ser meg for i blindsonen. Det er såklart en stor no-no.

 

Ellers fikk vi når jeg tok B-lappen beskjed om å ha rutinen å alltid sjekke blindsoner i rundkjøring osv. uansett om vi visste at det var trafikk der eller ikke. Han jeg kjører med nå mener det er tull og tøys og mener at jeg med overblikket skal ha visshet i om det kommer biler eller ikke.

 

Også sliter jeg med at jeg setter ut foten før jeg stopper.. Det er forøvrig bare en mental greie som jeg får orden på så fort jeg får rutinen inn. Her blir det tråsykkel-øving.

 

Veien videre nå er egentrening ifm. fletting, finpussing av kjøreegenskaper. Selve sykkelen og behandlingen av den mestrer jeg godt (med unntak av stoppingen) men må jobbe mer med å kjøre....

 

Foreløpig sum brukt:

1000 (Teorikurs)

500 (Klær)

1400 x 7 (Kjøretime)

700 x 1 (Veiledningstime)

500 (Sikkerhetskontrollkurs)

3200 (Banekurs)

 

Totalt: 15700

 

Regner med jeg har igjen ca. 3 kjøretimer til, i tillegg til landeveiskurs som koster 3800. Men da, da er det kun oppkjøringen igjen som koster 2200.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En viktig ting er å ta teorien i god tid før du begynner kjøretimene! Da kan kjørelærern lettere legge tilrette kjøretimer og intensivere kjøretimene i dagene før oppkjøring.

 

Jeg tar A1 nå, og har gjort alle timer jeg trenger men siden jeg tok teorien seint, får jeg ikke oppkjøring før i august :( Så nå blir det "vedlikeholdskjøretimer" frem til oppkjøringa. Det blir dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kjører du opp LysDiode?

 

På Lillestrøm trafikkstasjon. Tror kjøreskolen har sjekket både på Lilletrøm, Billingstad, Jessheim og Drøbak..

 

Men til august blir nesten for lenge, skal høre med andre trafikkstasjoner om de har noe ledig ett eller annet sted. Det må de vel ha?

Lenke til kommentar

Hei, takk for ros - savnet virket all denne informasjonen når jeg drev research på lappen så godt å høre at andre får bruk for den. Stemmer at jeg er 26 og tar lappen i Oslo. Meldte meg på oppkjøring i midten av mai og var nok litt heldig.

 

 

En viktig ting er å ta teorien i god tid før du begynner kjøretimene! Da kan kjørelærern lettere legge tilrette kjøretimer og intensivere kjøretimene i dagene før oppkjøring.

 

Jeg tar A1 nå, og har gjort alle timer jeg trenger men siden jeg tok teorien seint, får jeg ikke oppkjøring før i august :( Så nå blir det "vedlikeholdskjøretimer" frem til oppkjøringa. Det blir dyrt.

 

Helt enig, vi ble anbefalt å ta teorien så fort som mulig og bestille oppkjøring samtidig. Køene blir bare lengre. Ring opp trafikkstasjonen hver dag for å høre om de har noe ledig, hender seg rett som det er at noen ikke får kjørt opp (sånn som meg..) på datoen sin og må utsette og da er det førstemann til mølla.

Lenke til kommentar

Disse 12 kortene med spørsmål man får ved oppkjøring, hvor har du disse fra? Det hadde vært fint å vite at yes, 100% dette er akkurat de spørsmålene man får. Fyll gjerne i om du kommer på noe mer og. Av alle ting ved oppkjøring så er det nå den tekniske kontrollen jeg gruer meg mest til.

 

6 dager til oppkjøring nå. Langkjøringa unnagjort i dag :ohmy:

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Disse kortene fikk vi utlevert etter teknisk-kontroll-kurs og er de 12 kortene de bruker på oppkjøringen (99,999% sikker på at det er de samme kortene overalt). Tar du kontakt med kjøreskolen din kan du sikkert få de du også, det er jo tross alt meningen at du skal kunne dette på forhånd - er ikke som om de prøver å lure deg heller.

 

Deilig at det er teknisk kontroll du gruer deg mest til da, det er jo noe av det du faktisk kan pugge og bli ekspert på så da har du kommet langt! Jeg har enda ikke tatt langkjøringa men det er siste obligatoriske elementet av planen før det blir oppkjøring.

 

Noen som vil komme med noen tips om påkjøring til motorvei? Rutiner / god skikk. Jeg tok bil-lappen i Kongsvinger og der har vi ingen motorveipåkjøringer. Kjenner jeg er litt usikker på om rutinene mine er helt gode nok.

 

Elementer som jeg ser på som utfordrende:

1. Bilene på motorveien har høy fart og tar kanskje ikke like mye hensyn til motorsykkelen

2. Det er vanskelig å kunne bedømme luker / avstand i de små speilene på motorsykkelen

3. Jeg har fått beskjed om å se ned mot trafikken idet jeg kjører på, ofte står skiltet som forteller hva slags påkjøring dette er (om det fortsetter i eget felt / er en liten påkjøring eller har akselrasjonsfelt) midt i svingen slik at det kan bli vanskelig å få det med seg.

4. Når man først har begynt å akselrere men det ikke åpner seg noen luke kan man ikke stanse i akselrasjonsfeltet da bilene bak ikke forventer dette og nok konsentrerer seg om å finne en luke / forventer at jeg kjører inn i en luke som jeg kanskje ikke ser.

 

Opplever ikke dette som noe problem når jeg kjører bil, har funnet ut at det kommer av at jeg er såpass høyt oppe og har større speil med mer oversikt. Tør også å tilpasse farten en del mer siden de andre bilene ikke har noe annet valg enn å ta hensyn.

 

Alt av tips mottas med stor takk!

 

 

(Og joa, jeg vet jeg er en eneste stor pyse på sykkel - men heller det enn å havne i rullestol ;o) )

Lenke til kommentar

Kjempe bra tråd!

I aks. felt har jeg fått beskjed om at tungsykler bør holde farten like under farten annen trafikk har, da kan bilene bak enten slakke av eller bytte felt til venstre. Og når du har en luke kan en tungsykkel fort akse inn i luke - husk at du har mye motorkraft mellom beina ! Noen motorsykler har like mange hester som en bil :tease:

 

Og for dem som måtte lure så har Wright funnet en avbestilt oppkjøringstime 18. juni så den har jeg fått :D

Lenke til kommentar

Kjøreskolen hadde vistnok bestilt oppkjøringstime til meg 12. juni :new_woot:

 

Heisan.

 

Hadde oppkjøring på fredag 4/6 ved Lillestrøm trafikkstasjon og bestod ikke prøven :-(.

Var desverre litt for offensiv, særlig i venstrekurver.

Et tips til alle dere som skal kjøre opp, så legger sensor mye vekt på "handlingsrom" når dere er ute på turen, samt at man ser langt frem og har et generelt godt og bredt overblikk over det som skjer langs veien.

Et annet tips, er at man ikke bruker for langt tid på å foreta "sikkerhetskontrollen av sykkelen" før dere skal ut å kjøre, i og med at du allerede har gjort dette før oppvarmingen, dette "spiser" opp tiden dere har ute på veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...