Gå til innhold

Ny beta av Windows Home Server

Anbefalte innlegg

The Bad:

• A data drive from a storage pool cannot be read on machine not running the “Vail” server software.

Dette er nødt til å være en spøk. Høres jo helt absurd ut.

Foreløpig kan du jo se på dette som en begrensning i et ikke-eksisterende produkt.

Det er fortsatt tid nok fram til lansering til å muliggjøre at "a data drive from a storage pool can be read on machine not running the “Vail” server software".

Forøvrig har AnandTech en fin artikkel om Vail og forskjellene i.f.t. WHS v1.

Det kan du jo si, men slike ting blir vel ikke særlig ofte fikset før release? Det er vel god grunn itl å annta at det ikke blir det.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt tid nok fram til lansering til å muliggjøre at "a data drive from a storage pool can be read on machine not running the “Vail” server software".

Det kan du jo si, men slike ting blir vel ikke særlig ofte fikset før release? Det er vel god grunn itl å annta at det ikke blir det.

Jeg ser ingen grunn til å konkludere på forskudd ...

Men det er klart at hvis det ikke blir "fikset", så vil "Vail" fremstå i et mye mindre fordelaktig lys, sett fra min side.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å konkludere på forskudd ...

Men det er klart at hvis det ikke blir "fikset", så vil "Vail" fremstå i et mye mindre fordelaktig lys, sett fra min side.

Konkludere er jo en ting, men produktet er allerede ute i beta, hva er sannsynligheten for at de fikser noe som antakelig medfører ens tørre omskrivning av hvordan hele systemet fungerer nå så sent ute i utviklingssyklusen? Jeg tipper sannsynligheten er lav. Det er veldig sjeldent man ser slike store omfattende endringer fra betaer fra MS sin side.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom en mye av den informasjonen som foreligger ang Vail. Det jeg frykter er at MS gjør WHS teknoloien og konseptet for innviklet for målgruppen. Tanken bak WHS v1 var jo at den skulle kunne brukes av hvem som helst omtrent som en kjøkkenmaskin dersom en kjøpte en ferdig boks.

En ting er hvordan systemet fungerer når det fungerer, men for min del er det minst like viktig hvilke muligheter man har når ting går galt. I WHS v1 var det relativt enkelt for folk å forstå at en dupliserer det en ikke vil risikere å miste ved kræsj. Og i verste fall har man alltid muligheten til å hente ut data på vanlig måte fra diskene.

Personlig har jeg vanskelig for å tro at MS lanserer v2 uten denne muligheten. I så fall skal de pakke inn temmelig mye genial funksjonalitet for å friste folk til å kjøpe.

Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom en mye av den informasjonen som foreligger ang Vail. Det jeg frykter er at MS gjør WHS teknoloien og konseptet for innviklet for målgruppen. Tanken bak WHS v1 var jo at den skulle kunne brukes av hvem som helst omtrent som en kjøkkenmaskin dersom en kjøpte en ferdig boks.

En ting er hvordan systemet fungerer når det fungerer, men for min del er det minst like viktig hvilke muligheter man har når ting går galt. I WHS v1 var det relativt enkelt for folk å forstå at en dupliserer det en ikke vil risikere å miste ved kræsj. Og i verste fall har man alltid muligheten til å hente ut data på vanlig måte fra diskene.

Personlig har jeg vanskelig for å tro at MS lanserer v2 uten denne muligheten. I så fall skal de pakke inn temmelig mye genial funksjonalitet for å friste folk til å kjøpe.

For den gjengse amatør blir det jo ikke no vanskligere, dataene er duplisert, ved havari ligger de der fortsatt, og blir eventuelt duplisert på nytt når man slenger inn en ny disk, det er først på amatør+-nivå, når man begynner å hente ut datanene via en annen maskin, at det blir trøbbel.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

En ting er hvordan systemet fungerer når det fungerer, men for min del er det minst like viktig hvilke muligheter man har når ting går galt. I WHS v1 var det relativt enkelt for folk å forstå at en dupliserer det en ikke vil risikere å miste ved kræsj.

Utfra det lille jeg har lest meg til på Vail-forumet, forstår jeg det slik at duplication vil bli slått på 'by default' når man legger til en disk #2 (til et system som bare har én disk fra før). I så måte er det "enkelt", som for WHS1. (At man automatisk får duplication påslått for shares der man ikke ønsker det, er en annen sak. Før var det opt-in, nå er det opt-out. Uansett ingen deal breaker.)

Og i verste fall har man alltid muligheten til å hente ut data på vanlig måte fra diskene.

Og her skurrer det litt. Dersom Vail tilbyr "disk striping, potentially without the speed benefits", så er det jo mindre interessant med en gang. Foreløpig er det uklart i hvilken grad ikke-dupliserte filer vil bli fordelt på flere disker for å passe med de 1GB chunks Vail opererer med, og hvorvidt Vail-diskene vil kunne leses av non-Vail systemer.

(Man har vel ennå lov til å forestille seg den teoretiske muligheten for at det kan lages en LiveCD-basert "rescue-Vail" som kan aksessere drive poolen - og andre lagringsmedier...)

Kanskje de kunne hyre inn Steve Jobs til å forestå lanseringen?

"The new Windows Home Server is a revolutionary product. It's magic! You're gonna love it!"

Lenke til kommentar

For den gjengse amatør blir det jo ikke no vanskligere, dataene er duplisert, ved havari ligger de der fortsatt, og blir eventuelt duplisert på nytt når man slenger inn en ny disk, det er først på amatør+-nivå, når man begynner å hente ut datanene via en annen maskin, at det blir trøbbel.

AtW

Men jeg leser f.eks at Drive Extender kan finne på å dele opp filer slik at deler av samme fil kan ligge på flere disker. Ryker en disk vil en da kunne miste ikke-dupliserte filer som ligger på en fungerende disk. Den foreløpige anbefalingen/løsningen fra MS er at man dupliserer alt.

Jeg har en WHS med ca 7TB total lagringsplass, men jeg har kun ca 500GB dupliserte filer. Jeg kommer ikke til å kjøpe seks nye TB for å kunne oppgradere til Vail.

Lenke til kommentar

AtW

Men jeg leser f.eks at Drive Extender kan finne på å dele opp filer slik at deler av samme fil kan ligge på flere disker. Ryker en disk vil en da kunne miste ikke-dupliserte filer som ligger på en fungerende disk. Den foreløpige anbefalingen/løsningen fra MS er at man dupliserer alt.

Jeg har en WHS med ca 7TB total lagringsplass, men jeg har kun ca 500GB dupliserte filer. Jeg kommer ikke til å kjøpe seks nye TB for å kunne oppgradere til Vail.

Joda, men om man mister en ikke-duplisert disk med WHS1, så mister man også mange filer, for amatørbrukeren blir det mer eller mindre det samme "oh shit, jeg mistet masse filer", vi som "proffer" vet at vi mister feks 1200 filer istedet for 1000 fordi filer ligger splittet, men den gjengse bruker har vel ikke noe stort forhold til det, og ser bare poolen som helhet, og tenker ikke på hva som ligger på hvilken fysisk disk.

AtW

Lenke til kommentar

Om jeg kan få lov, så legger jeg til "1GB chunk" som en del av The Bad-lista. Jeg ser for så vidt poenget med den, men om man bruker f.e3ks en WHS primært til å streame flere GB med mkv-filer som stort sett ligger på 4-8GB for min del så skjønner jeg ikke hvordan dette kan fungere optimalt. Om man bruker WHS for primært backup av eksisterende maskiner i husholdningen hvor gjerne filstørrelsen ikke er så stor og man har kanskje en del bilder på mellom 2-20MB så er det ikke så galt.

Nja, skeptisk til denne 1GB chunken de har lagt seg på. Noe annet jeg er litt "skeptisk" til er at man pr. dags dato ikke kan koble disken opp mot en vanlig PC for å hente ut dataene, her tipper jeg man kan enkelt ta en disk fra WHS, legge den inn i poolen og data blir duplisert på nytt...

Frank

Lenke til kommentar

Jeg håper (og regner med) at MS ønsker å gjøre "Vail" til et vesentlig bedre produkt enn nåværende versjon. Alt annet hadde jo vært bakvendt.

Ut i fra den informasjonen som foreligger nå er det åpenbart ting som gjør meg (m.fl.) skeptiske, men som sagt så regner jeg at "Vail" blir bra når det etterhvert kommer. MS burde vite hva de gjør når de gjør såpass grunnleggende endringer i hvordan systemet skal fungere.

Ytelse har jo vært ett av ankepunktene mot WHS v1. Uansett hva de gjør med underliggende teknologi så nekter jeg å tro at de kommer til å kompromisse på dette.

Men vi får se..

Lenke til kommentar

Jeg håper (og regner med) at MS ønsker å gjøre "Vail" til et vesentlig bedre produkt enn nåværende versjon. Alt annet hadde jo vært bakvendt.

Ut i fra den informasjonen som foreligger nå er det åpenbart ting som gjør meg (m.fl.) skeptiske, men som sagt så regner jeg at "Vail" blir bra når det etterhvert kommer. MS burde vite hva de gjør når de gjør såpass grunnleggende endringer i hvordan systemet skal fungere.

Ytelse har jo vært ett av ankepunktene mot WHS v1. Uansett hva de gjør med underliggende teknologi så nekter jeg å tro at de kommer til å kompromisse på dette.

Men vi får se..

Jeg er også litt der, men det som bekymrer meg mest er for så vidt 1GB chunk over hele fjøla og at diskene ikke kan leses av et annet OS uten videre. Husker jeg ikke feil så er vel dagens versjon av WHS bygd opp slik at om du har en disk med data så kan denne ikke integreres uten å bli formatert først (rett meg om jeg tar feil). om man i den nye versjonen av WHS kommer ut for en katastrofe og har behov for å bygge opp systemet på nytt så bør det være en mulighet for å integrere whs-diskene på en slik måte at man ikke må re-formatere.

En annen ting jeg rett og slett savner i whs er at det ikke er en vanlig ordinær katalog struktur, altså det jeg har lest er at whs holder sin egen oversikt over filene og plasserer disse der det måtte passe (mulig jeg husker feil).

Frank

Lenke til kommentar

Jeg er også litt der, men det som bekymrer meg mest er for så vidt 1GB chunk over hele fjøla og at diskene ikke kan leses av et annet OS uten videre. Husker jeg ikke feil så er vel dagens versjon av WHS bygd opp slik at om du har en disk med data så kan denne ikke integreres uten å bli formatert først (rett meg om jeg tar feil).

Det stemmer. Skal disken inn i 'storage pool' eller 'server storage' som det vel egentlig heter, så må den formateres først. Data må deretter overføres til WHS over nettverksstien.

om man i den nye versjonen av WHS kommer ut for en katastrofe og har behov for å bygge opp systemet på nytt så bør det være en mulighet for å integrere whs-diskene på en slik måte at man ikke må re-formatere.

Det jeg ser på som et av de største problemene med WHS i dag er manglende sikkerhet/muligheter dersom OS-disken ryker. Det burde være mulig å kjøre en slags speiling av denne disken slik at systemet ikke går ned når denne disken ryker. Løsningen i dag er å kjøre en 'server restore' som innebærer at men setter inn en ny disk hvoretter WHS regenererer innholdet på OS-disken. Jeg har gjennomført dette en gang og ble overrasket over at det faktisk fungerte, selv om prosessen tok flere dager. Men jeg mener det bør finnes en bedre løsning.

En annen ting er at dersom en data-disk ryker så mister man et visst antall av de filene som ligger i kataloger som ikke er dupliserte. Men man har ingen mulighet til å finne ut hvilke filer dette er. Det kan være litt frustrerende.

Dersom hele systemet kræsjer og man ikke klarer å kjøre en 'server restore' så kan man i dag koble datadiskene til en annen PC og hente ut filene på vanlig måte. Men innholdet i en WHS-mappe kan gjerne være spredt over flere disker, så for å være sikker på at man får ut alle filer så må man koble til en og en disk for å kopiere innholdet over til et nytt sted for å gjenskape den komplette katalogstrukturen.

En annen ting jeg rett og slett savner i whs er at det ikke er en vanlig ordinær katalog struktur, altså det jeg har lest er at whs holder sin egen oversikt over filene og plasserer disse der det måtte passe (mulig jeg husker feil).

Riktig. I WHS skal brukeren slippe å forholde seg til hvilken fysisk disk data er plassert på. WHS prøver imidlertid så langt det er mulig å plassere innhold i en mappe (og/eller data som blir skrevet innenfor nogenlunde samme tidsrom) på samme fysiske disk. Min erfaring er at dette stemmer bra. Når det gjelder det at man mangler oversikt over hvor data faktisk er lagret så er vel dette en av de tingene en må 'ofre' når en skal bruke Drive Extender.

Det finnes riktignok et add-in som kan fortelle deg hvilken konkret disk en konkret fil er lagret på.

Add-ins er forøvrig en annen ting MS ønsker å fikse litt på med "Vail". I nåværende versjon har det vist seg at flere add-ins har kunnet forstyrre systemet såpass at det blir ustabilt eller kræsjer. I "Vail" skal det visstnok være bedre sikkerhet rundt bruk av add-ins.

Lenke til kommentar

@kilronan: Takk for en fantastisk "fill-in" setter pris på det. Greit å få mine mistanker bekreftet av noen som har de faktiske erfaringer med WHS.

For håpentligvis så blir WHS v2 mye bedre når den kommer ut enn det vi leser om akkurat nå i beta-perioden. Men slik du ser det kilronan, de svakheter som er i nåværende versjon av whs, er de så "dårlige" at man bær vente til whsv2 eller er det forholdsvis bra?

JEg snuser veldig "sterkt" på en HP DataWorks X510 til rundt 4600kr fra Amentio med en 1TB disk. På en annen side så lurer jeg litt på om jeg skal bygge min egen maskin med et mini-itx Zotac hovedkort 2GB minne, 2TB disk og Fractal Design Array (http://go.tek.no/?url=http%3A%2F%2Fwww.hardware.no%2Fartikler%2Ffractal_design_array%2F76093&pid=10 ) som de har testet på HW. Forsøker å se litt på hva som er det beste kjøpe, bygge sin egen WHS maskin eller kjøpe ferdig fra HP som har laget forholdsvis bra maskiner med WHS.

Frank

Lenke til kommentar

Greit å få mine mistanker bekreftet av noen som har de faktiske erfaringer med WHS.

Jeg har brukt WHS primært som filserver og backupløsning siden det ble lansert i 2007. I løpet av denne perioden har jeg vært gjennom det meste en bør forvente i et system med lagring basert på ordinære harddisker. Før eller senere så ryker diskene. Gode systemer bør ha gode løsninger for hvordan dette håndteres.

Så kan en diskutere hvorvidt WHS sine løsninger er gode nok. Alt kan selvsagt bli bedre. Det viktigste er uansett at en på forhånd vet hvordan kriser kan unngås og evt. håndteres.

For håpentligvis så blir WHS v2 mye bedre når den kommer ut enn det vi leser om akkurat nå i beta-perioden. Men slik du ser det kilronan, de svakheter som er i nåværende versjon av whs, er de så "dårlige" at man bær vente til whsv2 eller er det forholdsvis bra?

Spørsmålet et jo om en har tålmodighet til å vente til ny versjon lanseres, sannsynligvis ikke før neste vinter. I det store og hele er jeg godt fornøyd med hvordan WHS har fungert for meg. Men jeg synes IKKE at WHS slik det er i dag er klart for 'mannen i gata' slik MS prøver å fremstille det. En bør ha litt peiling på hvordan en pc fungerer, ikke for å kunne administrere WHS - det kunne min mor fått til, men for å kunne håndtere 'kriser' som måtte oppstå med disker som ryker etc.

Jeg liker veldig godt konseptet med WHS - og jeg kjøper langt på vei de argumenter som MS har for å bruke Disk Extender i stedet for konvensjonell RAID. At det sikkert er mulig å sette opp en linux-boks med tilsvarende funksjonalitet er helt uinteressant for min del.

JEg snuser veldig "sterkt" på en HP DataWorks X510 til rundt 4600kr fra Amentio med en 1TB disk. På en annen side så lurer jeg litt på om jeg skal bygge min egen maskin med et mini-itx Zotac hovedkort 2GB minne, 2TB disk og Fractal Design Array (http://go.tek.no/?url=http%3A%2F%2Fwww.hardware.no%2Fartikler%2Ffractal_design_array%2F76093&pid=10 ) som de har testet på HW. Forsøker å se litt på hva som er det beste kjøpe, bygge sin egen WHS maskin eller kjøpe ferdig fra HP som har laget forholdsvis bra maskiner med WHS.

Fordelen med å kjøpe en ferdig boks er jo at den skal være plug & play. Koble til strøm og sette inn en nettverkskabel - og så er man i gang. Ulempen er begrensede utbyggingsmuligheter på sikt. Det må en vurdere selv.

På generelt grunnlag vil jeg si at dersom en ikke har nok peiling til å bygge en maskin selv så bør man heller ikke kjøpe en ferdig boks. Og dersom det holder med fire disker (bruker man 4 x 2TB så har man jo tross alt god plass) så må en jo også gjerne kjøpe en ferdig boks. Boksene fra HP kommer vel også med litt ekstra funksjonalitet som HP selv har lagt inn i WHS Console.

Lenke til kommentar

Add-ins er forøvrig en annen ting MS ønsker å fikse litt på med "Vail". I nåværende versjon har det vist seg at flere add-ins har kunnet forstyrre systemet såpass at det blir ustabilt eller kræsjer. I "Vail" skal det visstnok være bedre sikkerhet rundt bruk av add-ins.

La oss håpe de ikke går alt for langt, en fin ting med WHS er jo at man ikke trenger å herje med add-ins om man ikke vil, men kan kjøre vanlige programmer ganske fritt.

AtW

Lenke til kommentar

det er merkelig at ingen av dere har prøvd å innsallere denne prøveversonen. Jeg har forsøkt men det stoppet opp når det ble forlangt at jeg skulle taste inn produktnøkkelen. det er da ikke valig med produktnøkkel på en prøveverson eller så står nøkkelen på nedlastingssiden. Ellers kan jeg opplyse at prøveversonen er gyldig i 30 dager. Er det noen som har forsøkt å innsallere den ?

Lenke til kommentar

det er merkelig at ingen av dere har prøvd å innsallere denne prøveversonen. Jeg har forsøkt men det stoppet opp når det ble forlangt at jeg skulle taste inn produktnøkkelen. det er da ikke valig med produktnøkkel på en prøveverson eller så står nøkkelen på nedlastingssiden. Ellers kan jeg opplyse at prøveversonen er gyldig i 30 dager. Er det noen som har forsøkt å innsallere den ?

Det er mange betaversjoner som krever produktnøkkel. Dersom versjonen er lastet ned fra offisielt hold, som i dette tilfellet er MS Connect, så skal du ha fått en nøkkel derfra. Har du lastet ned fra andre steder så..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...