Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

syklister

Gjest yrkessjåfør fra østfold

Anbefalte innlegg

Gjest yrkessjåfør fra østfold

nå som det er vår kommer de fram og sinker trafikken i vegbanen. offentlig veg er ingen treningsplass, kom dere ut i skog og mark slik som oss som trener på beina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sykler da vell for faen akkurat hvor jeg vil. Er det en fartsgrense på 60 km/t så betyr det ikke at en MÅ holde den farten det er da vitterlig tillat å ha en mye lavere fart. Er da vell ikke mitt problem at du har det travelt? Ta deg sammen et par hakk og planlegg bedre så du ikke har det så travelt og slutt å syte. Ingen liker en syte-kopp.

Endret av -Void-
Lenke til kommentar
Gjest keyanza

ja dem kan ha seg ut av veien.

jeg kjører kjøretøy som er 2.95 bred, og hver gang jeg møter disse sykkelistene så mister jeg fart, bruker masse drivstoff for å komme opp i fart igjen. og for ikke snakke om det skaper en veldig farlig situasjon, for norske veier er ikke akkurat bred og god standar på.

ikke alle kjører kun persjonbiler vet dere... ha dere ut på fortauene!!!

Lenke til kommentar

ja dem kan ha seg ut av veien.

jeg kjører kjøretøy som er 2.95 bred, og hver gang jeg møter disse sykkelistene så mister jeg fart, bruker masse drivstoff for å komme opp i fart igjen. og for ikke snakke om det skaper en veldig farlig situasjon, for norske veier er ikke akkurat bred og god standar på.

ikke alle kjører kun persjonbiler vet dere... ha dere ut på fortauene!!!

Nei.

Lenke til kommentar

Syklistene har akkurat samme rett til å bruke vegbanen som bilistene - med mindre det er skiltet spesielt med gjeldende forbudsskilt.

Og vegbanen betyr i denne sammenheng hele høyre felt - som et hvilket som helst annet kjøretøy. Ikke en smal, skrånende hjulsporkant med finkorna snø på, akkurat passe bratt til plutselig å kunne sende oss sidelengs inn i et passerende busshjul... Så når vi - som andre - bruker hjulsporet er det også delvis av hensyn til deg. At du skal slippe å plukke oss av panseret eller få riper i lakken.

Og - siste tips: Den som kjører forbi har ansvaret for at "vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover". I praksis betyr dette at bilisten skal gi syklisten tilstrekkelig plass for å kunne kompensere for alle hinder som måtte befinne seg i forbikjøringssonen: Kumlokk, parkerte biler osv. Med andre ord: Passering uten marginer og uten å vri på rattet hører ingen steds hjemme.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19860321-0747.html

Lenke til kommentar

Har trent aktivt sykling i tre år og kan bekrefte at det er flere bilister som heller burde begynne å gå eller sykle! Nå har jeg som sagt tråkket flere hundre mil langs veien og heldigvis er 99% av sjåførene riktige. Men du har denne 1%.

Noen ting jeg har opplevd:

- Fått forskjellige ting kastet på meg.

- slått av sidespeil med styre.

- Folk som blender.

- blitt presset av veien.

- Folk som stopper og er psykotiske!

- Og generelle idioter som ikke helt kan trafikkreglene

sikkert en del annet også men mye går i glemme boka.

Dusten som fikk sidespeilet slått av( ved en aggressiv forbikjøring) trua faktisk med å ringe politiet :p

Lenke til kommentar

Jeg sykler da vell for faen akkurat hvor jeg vil. Er det en fartsgrense på 60 km/t så betyr det ikke at en MÅ holde den farten det er da vitterlig tillat å ha en mye lavere fart.

Eh. Nei? Du kan vitterlig bøtelegges for å holde for lav fart, dersom du er til hinder for allmenn ferdsel. Dette gjelder uansett type kjøretøy. Dersom det er DU som avviker fra fartsgrensen og den generelle ferdselen på den aktuelle strekningen, er det DU som skal ta hensyn og vike. Traktorer, mopeder, sykler og annen saktegående trafikk plikter å gjøre alt de kan for å være minst mulig til hinder, og å slippe forbi normaltrafikken jevnlig.

Folk som sykler til jobb og skole er greit, de oppfører seg somregel og er sjeldent et problem.

Det er disse wannabe-tråkkerne som tror de blir Armstrong fordi de har kjøpt seg gul trøye på G-sport som er irriterende. Skal de sykle for å trene, ikke for å komme fra A til Å, så kan de pokker meg dra på egnede steder, det være seg baner, skog eller sykkelstier!

Om jeg vil trene gokart eller rallycross kan jeg ikke gjøre det på E18 - av en god grunn! At det er lov å sykle på bilvei er ikke for å tekkes disse idiotene i gule trøyer som ligger 3 og 3 i bredda, det er i transportøyemed. Alle andre treningsformer som innebærer kjøretøy holder seg på egnede steder, få syklistene dit og. Bøtelegg dem som sykler formålsløst, uten at det er i transportøyemed.

Lenke til kommentar

Helt feil, jeg bryr meg da fint lite om at du absolutt må kjøre så og så fort! Din feil at du ikke planlegger dagen din bedre og er tidligere ute så du når ting i tide uten å måtte kjøre i en viss hastighet. Ha! Maken til tullball, denslags kommer du ikke langt med.

Lenke til kommentar

Helt feil, jeg bryr meg da fint lite om at du absolutt må kjøre så og så fort! Din feil at du ikke planlegger dagen din bedre og er tidligere ute så du når ting i tide uten å måtte kjøre i en viss hastighet. Ha! Maken til tullball, denslags kommer du ikke langt med.

Nommen, der har du gjort deg fortjent til enda en bot*, gitt! Gratulerer!

(*boten du kvalifiserer til er for å ferdes i trafikken uten å ha tilstrekkelig kunnskap om reglene)

Makan til ignorant vås du klarer å spytte ut.. Gjør oss alle en tjeneste, ring politiet og sjekk hvorvidt man kan ilegges forelegg for hinder av allmenn ferdsel - FØR du poster et ord til.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...