Gå til innhold

Led skjerm til spill, har 19" ifra før, hva tilsvarer en 19"

pizzafordi

Anbefalte innlegg

# 1920 x 1080 (39)

# 1680 x 1050 (20)

# 1920 x 1200 (15)

# 1280 x 1024 (6)

Jeg har 19" tommer ikke widescreen ifra før, er fornøyd med det, men vil gå over til led type skjerm, enda mer behagelig for øyene. Tror jeg. Hvilken tommer widescreen er tilnærmet 19" som erstattning. Mest lik i størrelse fordelt, arvtager?

Jeg bruker Nvidia gtx260, og kjører 1280x1024 og er fornøyd med frames.pr.second i spill med omtrent alt på fullt. Er det sånn at hvis jeg byttet skjerm til 1920x1080 så vill spillet hakket, men hvis jeg valgte en skjerm med native 1680x1050 så ville det vært liten forskjell på belastning ifra 1280x1024. Jeg er opptatt av god grafikk og detaljer, men ikke sånn at jeg kjøper mer enn 1 skjermkort. Jeg er oppvokst med atari til å begynne med.

Skal brukes til spill. F.eks Battlefield bad company 2, og andre spill.

Jeg vet at en kan ta 2ms kontra 5ms med en klype salt, men det er da alltid en fordel. Ofte kan det være 2ms sort-hvit mens gul-rødt kan være 8ms. Ting som ikke er opplyst.

LCD, plasma, SED, OLED o.l

lcd er vel det samme som Oled? bare at det er annen belysningsplate i bakgrunne som gir annet lys, mindre strømforbruk og mindre belastning for øyene?

SED?

Det jeg vet plasma, best til film.

lcd best til spill. led er noe nytt på lcd skjermer som gir mindre belastning for øyene, bruker mindre strøm, mindre varme, sjerm som varer lenger enn garanti, mulighet for mer friksjon kontra varme og 2ms/5ms greie når skjermen er varm og kan kansje dermed lagge litt i forhold til oppgitte hastigheter ifra produsent, spesielt ved varme sommernetter ( I wish).

Er vel helst litt redd at går jeg for den skjermen med høyest oppløsning så blir skjermkortet mitt en flaskehals, noe jeg ikke har lyst å kjøpe nytt. bare en arvtager, til min eldre skjerm som er mest mulig lik kansje?

zzzzzzzzzzzzzz

er råd eller twice mottas med en stor porsjon takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva du mener med "hvilken tommer widescreen er tilnærmet 19 som erstatning". Det vil jo nettopp være en 19 tommer med samme oppløsning hvis jeg forstår det riktig?!?

For å gjøre saken enkel uten for mye forklaring er selvfølgelig en skjerm med 1920x1080 oppløsning å anbefale. Det gjør at du kan både spille spill og se film i full HD og med mer detaljer og penere bilde enn noen gang før. Selvfølgelig krever dette mer av skjermkortet og CPU også.

GTX260 bør klare å kjøre de fleste spill i full HD, men du må muligens redusere detaljnivå noe.

De aller fleste skjermene på markedet (hvis ikke alle) er LCD skjermer. LED og OLED er også en LCD skjerm, men med forskjelling bakgrunnsbelysning. LED vil ha flere "kluster" av lyddioder som lyser opp et antall piksler, mens OLED er samme teknologi men med en lysdiokde per piksel hvis jeg har forstått det riktig. OLED kan du derimot bare glemme siden både pris og størrelse på skjermene ikke er egnet som PC skjerm.

LCD skjermer har også forskjellig type panel som TN som er den vanligste typen. Det finnes også forskjellige typer IPS panel som er av bedre kvalitet (farger, kontrast etc.) enn TN. TN derimot er billigere og har ofte raskere responstid som egner seg godt som skjermer til spilling og film.

Du skriver ikke noe om pris så da anbefaler jeg noe ut av det blå:

Samsung XL2370 som er en LED skjerm med 1920x1080 oppløsning. Den har det meste av tilkoblingsmuligheter, men mangler noe på ergonomi. Kontrast, lys og bilde skal være utrolig bra og skjermen har vunnet "editor's choice" i flere tester deriblant hos Cnet.

https://prisguiden.no/produkt/113990

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...