Error Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Bare for å nevne det med lønn. Ut i fra det jeg har hørt så er det ikke så fryktelig enkelt å få jobb innenfor dette "faget" så selv om du tjener godt en periode er det veldig mulig at du står helt uten jobb en annen periode. Edit: Ser at dette allerede har blitt tatt opp, beklager. Var litt lat gitt Endret 5. mai 2010 av SirCirdan Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Forresten sånn on topic, så er det viktig å skille mellom design delen, og selve kodingen. Ofte sitter bare designere og "photoshopper" hvordan siden skal se ut. Så for noen andre ansvar for å gjennomføre skrivingen av "koden". Jeg vil vel heller egentlig begynnt med php/postgres/mysql/javascript/java/perl, html biten blir barnemat etterpå. For min egen del er det vel helst det å lage noe estetisk pent som er problemet Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Bare for å nevne det med lønn. Ut i fra det jeg har hørt så er det ikke så fryktelig enkelt å få jobb innenfor dette "faget" så selv om du tjener godt en periode er det veldig mulig at du står helt uten jobb en annen periode. Edit: Ser at dette allerede har blitt tatt opp, beklager. Var litt lat gitt Hva mener du!?? vil jeg ikke ha noen jobb? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Det er dessverre ikke slik i Norge at man har rett på jobb. Hvis man er flink klarer man seg nok, men at man er garantert arbeid er nok ikke tilfelle. Og ihvertfall ikke innen ett yrke som webdesign, hvor man ofte går fra prosjekt til prosjekt. I stedet for å levere til en kunde over lengre tid. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Det er dessverre ikke slik i Norge at man har rett på jobb. Hvis man er flink klarer man seg nok, men at man er garantert arbeid er nok ikke tilfelle. Og ihvertfall ikke innen ett yrke som webdesign, hvor man ofte går fra prosjekt til prosjekt. I stedet for å levere til en kunde over lengre tid. Oh Lenke til kommentar
Error Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det vil si, du har ikke fast jobb. Du får istedenfor oppdrag som i de fleste tilfeller ikke er så store. Når du er ferdig med det oppdraget søker du etter et nytt et. I gode tider vil det være mange oppdrag tilgjengelig, og du vil kunne jobbe hele tiden, mens i dårlige tider vil du kanskje ikke få noen oppdrag på en stund og dermed sitte hjemme og ikke tjene noen ting. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 trist, at akuratt hobbyen min er trist Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Ingen som sier at det nødvendigvis blir sånn, men sannsynligheten hvis du ikke har andre ben å stå på, er rimelig stor. Hvis du kombinerer fotografi, grafiskdesign og webdesign begynner vi å snakke muligheter for å holde seg i jobb over lengre tid. Poenget er jo å kunne kombinere for å øke markedet man omfavner. Men i og med at det finnes _flust_ av webdesignere til en billig penge gjelder det å stikke seg ut. Men webdesign er veldig etter marked og etterspørsel. I og med at hvilken som helst 15 åring med en webside kan drive med dette(og gjøre det bra). Ofte kan det være nyttig å spesialisere seg innen ett spesifikt felt, f.eks webdesign som setter fokus på brukbarhet for blinde, eventuelt sjekk av sider for å se om de følger gjeldene standarder. NB: Jeg jobber ikke innen webdesign(i det hele tatt faktisk), dette er bare en generell subjektiv observasjon. Endret 10. mai 2010 av kpolberg Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Trådstarter: Som flere har nevnt her, virker det som du henger deg i overkant opp i hvor bra betalt en får. Spør du meg bør ikke dette ha så mye å si for karrierevalg - jeg personlig ville aldri valgt en jobb jeg hater over en jobb jeg trives i og som er engasjerende, for en lønnsdifferanse på si 100.000 årlig. Aspekter som jobbsikkerhet, trivsel og slikt bør heller være avgjørende for valg av jobb enn lønn alene, synes nå jeg. Dessuten er du ikke mer enn tretten år, og mye vil nok uansett ha endret seg før du skal ut i arbeidslivet. Etterspørsel, priser/lønn og slikt vil ganske sikkert variere endel innen den tid. I tillegg gjør IKT-kompetanse deg svært allsidig. Mange uteksaminerte IKT-/informatikkstudenter fra høyskoler og universiteter får seg jobb i selskaper som ikke er spesialiserte IKT-selskaper, fordi man i dataalderen har bruk for IKT-kompetanse på mange ulike felt. Eksempelvis tar også mange biologistudenter på universitetet også flere informatikkrelaterte fag i løpet av sitt studie. En middels stor bedrift har gjerne bruk for en ansatt hvis stilling er mye basert på vedlikehold av deres nettsider selv om kanskje ikke denne personen er fulltidsansatt som webutvikler. Da jeg gikk på videregående var det en av lærerne som var IKT-ansvarlig, mens større skoler ofte har en egen fulltidsstilling for dette. Så selv om du ikke nødvendigvis ender opp med en IKT-relatert utdannelse eller IKT-relatert jobb, er det mange jobber der det å ha spesialiserte IKT-kunnskaper vil vise seg å være fordelaktig. HTMLdog og w3cschools er gode utgangspunkt når du skal starte med HTML og CSS. Dette forumet har også en nybegynnertråd for disse språkene, for ikke å snakke om at du selvsagt kan søke hjelp her når du støter på problemer som du trenger å finne ut av. *snip* DAMN, ikke si ordet matteeeeeeee, må man kunne mye matte? gjett hva jeg pleier å få i matte 3+, 3, eller 4. jeg har allerede bestilt HTMLDOG:THE BOOK, tjener man mye på programering? men jeg skjønner ikke hvordan det går ann, 500k må da ikke være så mye faren min tjener litt mindre en 500k. På grunn av det sosialistisk oppbygde skolesystemet er dette egentlig ideelt for deg. Når du ligger rundt 3-4 i matte på ungdomsskolen vil du på en måte tvinges til å arbeide med fagene for å henge med. På ungdomsskolen plukket jeg femmere og seksere i bl.a. matte, noe jeg fikk svi for på videregående fordi jeg ikke hadde gode arbeidsrutiner. Endte opp med 2 i 3MX, som var betegnelsen på den "vanskelige" tredjeklassematten på videregående for noen år siden. Skolen legger rett og slett ikke til rette for de som ligger over gjennomsnittet faglig, for dem går det strålende helt til det punktet der selv de er nødt å jobbe mye for å oppnå gode karakterer. Det er da du vil ha et fortrinn, fordi du allerede har tilegnet deg disse arbeidsvanene på ungdomsskolen. I dag studerer jeg datateknologi på universitetet, og der er det stort sett programmerings- og mattefag det går i. Når du starter på programmeringen finner du fort praktiske anvendelser av den matteteorien du lærer på ungdomsskolen og videregående, ihvertfall mye av den. I forhold til ren webdesign (HTML/CSS/grafikk) er ikke matte spesielt relevant, men starter du med litt mer kompleks webutvikling (PHP+mySQL/Ruby/Javascript e.l.) blir det fort nødvendig med litt mattekunnskaper. I andre programmeringsspråk som Java, Python, C++ osv. står nok matte enda mer sentralt igjen, men på det nivået vil du også automatisk få en mer praktisk forståelse av matematikken etterhvert som du tilegner deg programmeringserfaring. Endret 11. mai 2010 av srbz Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Hmm, jeg tenker å lære Java istede. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1227632 Endret 11. mai 2010 av Unitedman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå