NeEeO Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Hva som er mye eller lite er avhengig av yrke. Eksempelsvis så kan en årlig inntekt som butikkmedarbeider ligge på omlag 230 - 275 (flatlønn - eksl. tillegg) med en timelønn på 149,-. (7,5t pr. dag - 211 dager pr. år). En bilmekaniker som har 180,- timen ligger da på overkant av 280 000,- året. Men dette er da flatlønn. UB (ubekvemt tidspunkt) gir tilleggs-satser fra 14,- timen og oppover til 22,- kansje? helligdager, lørdager, natttillegg, Ansinitetstillegg, fagbrevtillegg etc. har % tilleggssatser helt opp til 100%. Så for en mekaniker som jobber 50% av året (100 dager ca.), med 100%, tillegg dobler da årsinntekten sin til å runde en halv mill pr. år. Som ikke er uvanlig for en aktiv mekaniker som jobber på ett større verksted som har ett godt marked. Så det å si at noe er lite eller mye er helt avhengig av yrke man jobber i. For en selvstendig web-designer så er ikke 4-500 000,- så lite. Med tanke på jobben du gjør... En maksgrense er vansklelig å sette. men sett at du driver ett sundt foretak som kan ta 700,- timen, eller mer, så sitter du med en årlig inntekt på omlag 1,1 mill. pr. år. deler du det rett på 12 får du en månedlig inntekt på ca. 90 lapper. Men dette er før skatt og evt. andre avdrag. Men sett at du skatter 36% da, så sitter du igjen med ca. 60 lapper pr. måned. Det vil jeg jo påstå at er en relativt god inntekt. Dette er med vanlige arbeidstider da. altså 7,5 timer pr. dag og 211 dager pr. år. Du kan ta betalt for opptil hele 354 eller 355 dager i året om du ønsker å jobbe såpass. Du kan jo sette opp at du også jobber 4 timer på kveldene og gir deg selv 50% kveldstillegg. Da kan man jo si to ting. du blir rik på penger. men ikke fritid. Så det er alt opp til hvor mye man selv ønsker å jobbe. men sett at du hadde jobbet 11 timer daglig (0900 - 2000) hvor de siste 4 timene (1600-2000) hadde 50% kveldstillegg hadde du strekt deg helt opp til ca. 1.8 mill pr. år. men det er nok urealistisk å si 50% kveldstillegg. En timepris på 1050,- mellom 1600 og 2000 er det nok svært få som er villige til å betale. Lykke til hvertfall... WOW, dette var virkelig bra..tusen takk for at du brukte litt av fritiden din til å skrive dette, men Er det vanlig å tjene 500k eller over det, eller må mann være dyktig, hvor mye kan en designer som ikke er dyktig men er midt i mellom, hva er nybeginner lønnen? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Hva som er mye eller lite er avhengig av yrke. Eksempelsvis så kan en årlig inntekt som butikkmedarbeider ligge på omlag 230 - 275 (flatlønn - eksl. tillegg) med en timelønn på 149,-. (7,5t pr. dag - 211 dager pr. år). En bilmekaniker som har 180,- timen ligger da på overkant av 280 000,- året. Men dette er da flatlønn. UB (ubekvemt tidspunkt) gir tilleggs-satser fra 14,- timen og oppover til 22,- kansje? helligdager, lørdager, natttillegg, Ansinitetstillegg, fagbrevtillegg etc. har % tilleggssatser helt opp til 100%. Så for en mekaniker som jobber 50% av året (100 dager ca.), med 100%, tillegg dobler da årsinntekten sin til å runde en halv mill pr. år. Som ikke er uvanlig for en aktiv mekaniker som jobber på ett større verksted som har ett godt marked. Så det å si at noe er lite eller mye er helt avhengig av yrke man jobber i. For en selvstendig web-designer så er ikke 4-500 000,- så lite. Med tanke på jobben du gjør... En maksgrense er vansklelig å sette. men sett at du driver ett sundt foretak som kan ta 700,- timen, eller mer, så sitter du med en årlig inntekt på omlag 1,1 mill. pr. år. deler du det rett på 12 får du en månedlig inntekt på ca. 90 lapper. Men dette er før skatt og evt. andre avdrag. Men sett at du skatter 36% da, så sitter du igjen med ca. 60 lapper pr. måned. Det vil jeg jo påstå at er en relativt god inntekt. Dette er med vanlige arbeidstider da. altså 7,5 timer pr. dag og 211 dager pr. år. Du kan ta betalt for opptil hele 354 eller 355 dager i året om du ønsker å jobbe såpass. Du kan jo sette opp at du også jobber 4 timer på kveldene og gir deg selv 50% kveldstillegg. Da kan man jo si to ting. du blir rik på penger. men ikke fritid. Så det er alt opp til hvor mye man selv ønsker å jobbe. men sett at du hadde jobbet 11 timer daglig (0900 - 2000) hvor de siste 4 timene (1600-2000) hadde 50% kveldstillegg hadde du strekt deg helt opp til ca. 1.8 mill pr. år. men det er nok urealistisk å si 50% kveldstillegg. En timepris på 1050,- mellom 1600 og 2000 er det nok svært få som er villige til å betale. Lykke til hvertfall... WOW, dette var virkelig bra..tusen takk for at du brukte litt av fritiden din til å skrive dette, men Er det vanlig å tjene 500k eller over det, eller må mann være dyktig, hvor mye kan en designer som ikke er dyktig men er midt i mellom, hva er nybeginner lønnen? Hvor mye kan en designer tjene som ikke er dyktig men imellom? Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 For å tjene over 500 000,- i året må du være dyktig. ha ett godt renomè som gir deg godt betalende kunder. Som enkeltmannsforetak. En nedre grense vil jeg påstå at kan ligge på en 300 000,-. se igjennom postene... Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Webdesigner er ikke et yrke man kan utdanne seg til. og de har heller ingen fast inntekt. En webdesigner kan være noen som driver med det som en hobby og derfor tjener veldig lite. Noen tar steget videre og jobber med dette som full tid og kan derfor tjene nok til å leve av det å være webdesigner. Det å få seg oppdrag som webdesigner derimot er ikke "lett". For å få oppdrag bør man ha en portfolio/portefølje hvor man viser hva man har utviklet før og gjerne si noe om hvorfor man skal velge deg som webdesigner. Du sier du er 13 år og ønsker å arbeide som webdesigner, men du er fortsatt litt ung/uerfaren til å gå rett ut og skaffe arbeid. Det du burde gjøre er å lære deg HTML og CSS, da har du en grunnleggende forståelse for hva det vil si å utvikle en webside. Deretter bør du lære deg php og mySQL for å videreutvikle din mulighet for å få arbeid. Alt handler om erfaring, kreativitet og pris når folk leter etter webdesignere. Jeg har kodet websider siden jeg var 11 år, jeg er 19 nå. Så langt har jeg tjent 400kr for en liten tjeneste. Ser også at du lurer på "nybegynnerlønn". Den er 0kr. Nybegynnere vil som regel ikke få arbeid. Det er ingen øvre grense, men den nedre grensen er alltid 0. Som sagt før. Dette er ikke et yrke man utdanner seg til. Og man må være dyktig for å få arbeid. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Webdesigner er ikke et yrke man kan utdanne seg til. og de har heller ingen fast inntekt. En webdesigner kan være noen som driver med det som en hobby og derfor tjener veldig lite. Noen tar steget videre og jobber med dette som full tid og kan derfor tjene nok til å leve av det å være webdesigner. Det å få seg oppdrag som webdesigner derimot er ikke "lett". For å få oppdrag bør man ha en portfolio/portefølje hvor man viser hva man har utviklet før og gjerne si noe om hvorfor man skal velge deg som webdesigner. Du sier du er 13 år og ønsker å arbeide som webdesigner, men du er fortsatt litt ung/uerfaren til å gå rett ut og skaffe arbeid. Det du burde gjøre er å lære deg HTML og CSS, da har du en grunnleggende forståelse for hva det vil si å utvikle en webside. Deretter bør du lære deg php og mySQL for å videreutvikle din mulighet for å få arbeid. Alt handler om erfaring, kreativitet og pris når folk leter etter webdesignere. Jeg har kodet websider siden jeg var 11 år, jeg er 19 nå. Så langt har jeg tjent 400kr for en liten tjeneste. Ser også at du lurer på "nybegynnerlønn". Den er 0kr. Nybegynnere vil som regel ikke få arbeid. Det er ingen øvre grense, men den nedre grensen er alltid 0. Som sagt før. Dette er ikke et yrke man utdanner seg til. Og man må være dyktig for å få arbeid. Drømmen min er knust , hvor mye har du tjent, bare 400?? hvor mye tjener du i året? Så du mener at man ikke tjener kjempe mye? er det liten sjangse for å få jobb? Endret 3. mai 2010 av Unitedman Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Regnestykkene mine er reelle. Bjohansen påpeker kun ett lite oppdrag en gang i tiden. Du kan regne med at du blir sittende i gjennomsnitt 1 uke. pr. oppdrag. Og mer. Og da er en gjennomsnitts pris pr. oppdrag rundt en 10-13 000,-. Litt avhengig av type da. men rundt der en vei. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Fortsett å drømme Unitedman, men fokuser heller på å gjøre så godt du kan på skolen. HTML og CSS er ting du kan pusle med på fritiden. Hvis motivasjonen din til å bli webutvikler er lønn, bør du revurdere drømmen din. Men kanskje er webutvikling noe du kan tenke deg å ha som hobby ved siden av en annen jobb? I så fall betyr det kanskje ikke så mye hvor høy lønn du kan få, når du faktisk kan leve av noe du syntes er morsomt? Heldigvis har du mange år på deg, både til å dyrke og skifte drømmer. Lykke til! Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Fortsett å drømme Unitedman, men fokuser heller på å gjøre så godt du kan på skolen. HTML og CSS er ting du kan pusle med på fritiden. Hvis motivasjonen din til å bli webutvikler er lønn, bør du revurdere drømmen din. Men kanskje er webutvikling noe du kan tenke deg å ha som hobby ved siden av en annen jobb? I så fall betyr det kanskje ikke så mye hvor høy lønn du kan få, når du faktisk kan leve av noe du syntes er morsomt? Heldigvis har du mange år på deg, både til å dyrke og skifte drømmer. Lykke til! Takk , men er du helt sikker? om jeg ikke var dyktig eller dårlig hva ville eg ha tjent da, jeg har ikke no peiling om dette da, Hva om strøm regningen tar halve av års lønna mi, hus reging..bla..bla da har jeg vel ikke mye igjen, jeg vil vel ha det litt luksus i fremtiden. Finnes det en at annen type yrke innenfor dat som er nesten lik dette, og du tjener mer? Jeg har ikke noen annen drøm, enn noe innenfor data, og du tjener mye på det. Jeg har ikke selvtillit lenger, kanskje jeg bare skal gi opp HTML og CSS? Finnes det ikke noe som du tjener rikt på innen data? Endret 3. mai 2010 av Unitedman Lenke til kommentar
nilsnilspils Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Til å være 13 år spør du jammen meg mye om penger! Husk at mange vil verdsette det å ha en jobb de trives i, og tjener relativt bra, med en dårlig jobb med mye penger. Du er fortsatt veldig ung, og det ser ut som du er interessert i webdesign, så jeg vil bare oppfordre deg til å utforske dette mer. HTML, CSS og andre språk/script er nært relatert til viktige ting innenfor IT. Databaser (som SQL) er ihvertfall veldig verdsatt såvidt jeg vet. Nå er jeg ferdig utdannet (snart ihvertfall) med en Master i Teknologi. Det som jeg vil gi som råd, er å følge godt med i engelsk, og ikke minst matte. Alt foregår på engelsk, om du skal programmere / drive med webdesign. Og hvis du finner ut at programmering er noe du vil starte med, så er det fint å ha mattekunnskapene i orden. Det kan også være en ting å kanskje ønske seg en bok om html/css i bursdagsgave eller noe? Er ofte litt lettere å bli sittende å lese, uten å bli rivd med av alt annet på internett hvis du har det i en bok! Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Til å være 13 år spør du jammen meg mye om penger! Husk at mange vil verdsette det å ha en jobb de trives i, og tjener relativt bra, med en dårlig jobb med mye penger. Du er fortsatt veldig ung, og det ser ut som du er interessert i webdesign, så jeg vil bare oppfordre deg til å utforske dette mer. HTML, CSS og andre språk/script er nært relatert til viktige ting innenfor IT. Databaser (som SQL) er ihvertfall veldig verdsatt såvidt jeg vet. Nå er jeg ferdig utdannet (snart ihvertfall) med en Master i Teknologi. Det som jeg vil gi som råd, er å følge godt med i engelsk, og ikke minst matte. Alt foregår på engelsk, om du skal programmere / drive med webdesign. Og hvis du finner ut at programmering er noe du vil starte med, så er det fint å ha mattekunnskapene i orden. Det kan også være en ting å kanskje ønske seg en bok om html/css i bursdagsgave eller noe? Er ofte litt lettere å bli sittende å lese, uten å bli rivd med av alt annet på internett hvis du har det i en bok! DAMN, ikke si ordet matteeeeeeee, må man kunne mye matte? gjett hva jeg pleier å få i matte 3+, 3, eller 4. jeg har allerede bestilt HTMLDOG:THE BOOK, tjener man mye på programering? men jeg skjønner ikke hvordan det går ann, 500k må da ikke være så mye faren min tjener litt mindre en 500k. Lenke til kommentar
nilsnilspils Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 500 000 er en veldig respektabel lønn, og jeg tror ikke du skal tenke for mye på akkurat inntekt. Se heller for deg det her som en hobby først, for så å granske markedet litt bedre hvis du fortsatt liker det om 2-3 år. Matte er ganske undervurdert. Jeg vet ikke hvilket trinn du går på, men jeg gjorde det ikke noe bra i matte selv. Derfor har jeg også slitt mye med det senere. Matte er egentlig ikke så vanskelig, man må bare sitte litt med det. Jo mer man gjør, jo gøyere blir det. Sånn er det vel med alt Er det bare penger du vil ha, er vel aksjemegling noe å drive med. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 500 000 er en veldig respektabel lønn, og jeg tror ikke du skal tenke for mye på akkurat inntekt. Se heller for deg det her som en hobby først, for så å granske markedet litt bedre hvis du fortsatt liker det om 2-3 år. Matte er ganske undervurdert. Jeg vet ikke hvilket trinn du går på, men jeg gjorde det ikke noe bra i matte selv. Derfor har jeg også slitt mye med det senere. Matte er egentlig ikke så vanskelig, man må bare sitte litt med det. Jo mer man gjør, jo gøyere blir det. Sånn er det vel med alt Er det bare penger du vil ha, er vel aksjemegling noe å drive med. Jeg går i 8. aksjemegling?, hva er det? Lenke til kommentar
simenss Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Om det viktigste for deg er penger, kan du ta en titt på denne oversikten. Dessverre er det ikke helt slik at man kan bestemme selv hvor mye man skal tjene. Man kan riktignok ta en utdannelse som mer eller mindre sikrer en god lønn, men ikke alle har det som skal til for å bli lege eller aksjemegler. Du er 13 år, og det viktigste du kan gjøre for å sikre deg en god lønn i fremtiden er å gjøre så godt du kan på skolen. Språk og matte er som flere har nevnt her viktige fag, men alle fag er viktige på sin måte. Hvis du for eksempel ønsker å bli lege, hjelper det ikke å kun meste engelsk og matte. Du må også forstå samfunnet rundt de menneskene du skal behandle. Samfunnsforståelse og samfunnsfag kan derfor også være svært viktig for en lege. Om du ønsker å bli administrerende direktør i et multinasjonalt selskap, kan siviløkonom være tingen. For å komme inn på Handelshøyskolen hvor de utdanner siviløkonomer må du ha gode karakterer. Da teller nynorskkunnskapene dine like mye som matteknunskapene. Poenget er: alle fag er viktige, og du som 13-åring bør fokusere på å gjøre så godt du kan på skolen. Dét er den sikreste veien til en godt betalt og interessant jobb i fremtiden. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Om det viktigste for deg er penger, kan du ta en titt på denne oversikten. Dessverre er det ikke helt slik at man kan bestemme selv hvor mye man skal tjene. Man kan riktignok ta en utdannelse som mer eller mindre sikrer en god lønn, men ikke alle har det som skal til for å bli lege eller aksjemegler. Du er 13 år, og det viktigste du kan gjøre for å sikre deg en god lønn i fremtiden er å gjøre så godt du kan på skolen. Språk og matte er som flere har nevnt her viktige fag, men alle fag er viktige på sin måte. Hvis du for eksempel ønsker å bli lege, hjelper det ikke å kun meste engelsk og matte. Du må også forstå samfunnet rundt de menneskene du skal behandle. Samfunnsforståelse og samfunnsfag kan derfor også være svært viktig for en lege. Om du ønsker å bli administrerende direktør i et multinasjonalt selskap, kan siviløkonom være tingen. For å komme inn på Handelshøyskolen hvor de utdanner siviløkonomer må du ha gode karakterer. Da teller nynorskkunnskapene dine like mye som matteknunskapene. Poenget er: alle fag er viktige, og du som 13-åring bør fokusere på å gjøre så godt du kan på skolen. Dét er den sikreste veien til en godt betalt og interessant jobb i fremtiden. Jeg vil ha en jobb der jeg tjener mye, og jeg er intressert i den. Det eneste jeg er intressert i er mye av det som er innenfor data, som webdesigner, man dessvere tjener man lite , Jeg hater fremføringer, det er liksom pinlig å stå foran hele klassen å snakke . Men er det ikke noen jobb jeg kan bli? Lenke til kommentar
simenss Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Du kan nok bli det aller meste, men jeg vil heller spørre deg: hvorfor er du så opptatt av å finne frem til den ene jobben? Du er kun 13 år, og har mange år på deg før du må ta slike valg. Kan du ikke heller fokusere på å gjøre så godt du kan på skolen samt dyrke interessene dine foreløpig? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg vil ha en jobb der jeg tjener mye, og jeg er intressert i den. Det eneste jeg er intressert i er mye av det som er innenfor data, som webdesigner, man dessvere tjener man lite , Jeg hater fremføringer, det er liksom pinlig å stå foran hele klassen å snakke . Men er det ikke noen jobb jeg kan bli? En jobb hvor du tjener mye er gjerne en jobb som krever god utdannelse. En person som ønsker en godt lønnet jobb er en ok person, men en som ønsker jobb basert på lønn er en grådig person. Man bør gjøre det man føler man takler og liker. Om man hele tiden skal gå etter pengesekken så blir man som onkel Skrue. 300-400k i året er ikke lite. Det er veldig god lønn. Som sagt mange ganger før; jobb med noe du liker og er interessert i. Lønn bør være prioritet nr. 2. Lenke til kommentar
Mokado Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Hvis 300k i året er bra så begynner jeg å lure, for det er mindre enn det jeg tjener nå som ufaglært nylig ansatt lagermedarbeider.. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg vil ha en jobb der jeg tjener mye, og jeg er intressert i den. Det eneste jeg er intressert i er mye av det som er innenfor data, som webdesigner, man dessvere tjener man lite , Jeg hater fremføringer, det er liksom pinlig å stå foran hele klassen å snakke . Men er det ikke noen jobb jeg kan bli? En jobb hvor du tjener mye er gjerne en jobb som krever god utdannelse. En person som ønsker en godt lønnet jobb er en ok person, men en som ønsker jobb basert på lønn er en grådig person. Man bør gjøre det man føler man takler og liker. Om man hele tiden skal gå etter pengesekken så blir man som onkel Skrue. 300-400k i året er ikke lite. Det er veldig god lønn. Som sagt mange ganger før; jobb med noe du liker og er interessert i. Lønn bør være prioritet nr. 2. Haha, Jeg er ikke onkel skrue Men jeg vil liksom tjene litt mer en vanlig lønn 500k er liksom greit 450k ere også sånn greit. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Tror du rett å slett skal plante beina helt fint på gulvet. 500k er langt mer enn de fleste tjener i året. Ikke ville jeg hatt noen illusjoner om å begynne på dette lønnsnivået heller. Faren din tjener ganske så bra vil jeg si, uten å vite noe særlig mer om hva han driver med, eller hvor mye han jobber. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Den beste plassen å se hvis du vil lære mer om HTML, CSS, PHP, MySQL, Javascript osv, er W3Schools Kan lønne seg å ta en titt der, hvertfall for å lære det grunnleggende i de ulike språkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå