NeEeO Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Trenger man gode karakterer for å bli webdesigner? Ca hvor mye tjener man i året/uka/timen? Unitedman Gutt på 13 år. Endret 26. april 2010 av Unitedman Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Man trenger ikke en gang ha fullført skolen for å bli webdesigner. Det er ingen beskyttet tittel. Så om du er god til å kode så er det bare å kjøre på. Ta de oppdraga du får. Hva man tjener er umulig å si sånn. Alt fra omtrent ingenting til nærmere 100 000 i måneden. Det kommer an på dyktighet, hvilke oppdrag man får, hvilke kontakter man har, osv. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Jeg 13 år, når burde jeg starte å lære meg å kode? kan litt html, må bare pugge de vannskelige ordene. Så? det er kjempe lett å bli, men du tjener lite Er du helt sikker på at det er kjempe lett å bli det? helt sikker på at du tjener litt lite? Endret 27. april 2010 av Unitedman Lenke til kommentar
Jooose Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg 13 år, når burde jeg starte å lære meg å kode? kan litt html, må bare pugge de vannskelige ordene. Så? det er kjempe lett å bli, men du tjener lite Er du helt sikker på at det er kjempe lett å bli det? helt sikker på at du tjener litt lite? Han sa ikke at de tjener lite. Man KAN tjene lite. Akkurat som en fotballspiller - Er du god, tjener du bra. Hvis ikke blir det mer som en hobby og man kan ha en jobb utenom. Han sa også at man ikke trenger å fullføre skolegangen en gang. Og kjempelett å bli det? Det er vel pugging, leking og interresse det kommer ann på. Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Har du lyst til å bli webdesigner, synes jeg du skal kjøre på. Det er som regel interessen din som er viktigst. Er du kjempeinteressert, lærer du deg automatisk mye mer om faget enn om du er middels interessert. Gode karakterer er forøvrig alltid lurt å ha, uansett hva du skal bli. Ellers er det lurt å også lære deg programmering dersom du ser for deg en fremtid i dette yrket. Ville anbefalt deg å starte med å lære html, css, javascript, php og mysql. Med dette kan du lage så å si alt av nettsider. Hvor godt du vil tjene, avhenger av om du vil jobbe deg ihjæl, eller satse på å ha tid til andre ting i tillegg, samt hvilken arbedisgiver du ønsker å jobbe for. Men det er ikke vanskelig å tjene gode penger dersom du er dyktig nok. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Ok, takk. Men jeg trenger litt hjelp med MYSQL, skjønner ikke hva det er. Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Ok, takk. Men jeg trenger litt hjelp med MYSQL, skjønner ikke hva det er. HTML - Språket som brukes for å få presentert ting i nettleseren. Alle html- dokunenter inneholder en head- del, med info om dokumentet, og en body- del, hvor innholdet skrives. CSS - Språk som lar deg style html. Det meste som har med utseende når det kommer til html, skal defineres i css. Dette da du isteden for å endre ti html- dokumenter isteden kan endre kun et css- dokument om du ønsker å forandre noe utseendemessig. Javascript - Språk som lar deg manipulere html "on the fly" i nettleseren. Du kan f.eks si at ved klikk på et html- objekt (f.eks et kryss), skal boksen som inneholder krysset, forsvinne. Javascript sørger derfor for at dette skjer, uten at siden trenger å lastes på nytt. PHP - Språk som behandler data og skriver ut html. Du bruker PHP for f.eks å bestemme hvilket innhold som skal skrives ut til en side. Et typisk bruksområde for PHP er skjema hvor du skriver inn info, trykker "send", og så får vite at det er sendt en mail. PHP tar seg i eksempelet av både behandling av skjemadata, mailutsendelse, samt feedback i form av html som forteller at mail er sendt. MySQL - Database. Du benytter kort sagt MySQL til å lagre data. Dataene lagres i tabeller, omtrent som i MS Excel. Ved hjelp av f.eks PHP, kan du sette inn/hente dataene, og skrive de ut som html. Fordelene med å lagre ting i database, er at du lett kan sortere og gruppere de, alt ettersom det passer deg. Altså vil det ta det deg like lang tid å skrive ut en liste over personer alfalbetisk etter fornavn, som alfalbetisk etter etternavn dersom du benytter en database. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Ok, takk. Men jeg trenger litt hjelp med MYSQL, skjønner ikke hva det er. HTML - Språket som brukes for å få presentert ting i nettleseren. Alle html- dokunenter inneholder en head- del, med info om dokumentet, og en body- del, hvor innholdet skrives. CSS - Språk som lar deg style html. Det meste som har med utseende når det kommer til html, skal defineres i css. Dette da du isteden for å endre ti html- dokumenter isteden kan endre kun et css- dokument om du ønsker å forandre noe utseendemessig. Javascript - Språk som lar deg manipulere html "on the fly" i nettleseren. Du kan f.eks si at ved klikk på et html- objekt (f.eks et kryss), skal boksen som inneholder krysset, forsvinne. Javascript sørger derfor for at dette skjer, uten at siden trenger å lastes på nytt. PHP - Språk som behandler data og skriver ut html. Du bruker PHP for f.eks å bestemme hvilket innhold som skal skrives ut til en side. Et typisk bruksområde for PHP er skjema hvor du skriver inn info, trykker "send", og så får vite at det er sendt en mail. PHP tar seg i eksempelet av både behandling av skjemadata, mailutsendelse, samt feedback i form av html som forteller at mail er sendt. MySQL - Database. Du benytter kort sagt MySQL til å lagre data. Dataene lagres i tabeller, omtrent som i MS Excel. Ved hjelp av f.eks PHP, kan du sette inn/hente dataene, og skrive de ut som html. Fordelene med å lagre ting i database, er at du lett kan sortere og gruppere de, alt ettersom det passer deg. Altså vil det ta det deg like lang tid å skrive ut en liste over personer alfalbetisk etter fornavn, som alfalbetisk etter etternavn dersom du benytter en database. Tusen Tusen Tusen Takk Men hvordan binder jeg sammen html og CSS? jeg skal putte inn a:hover {color:#FF00FF;} i HTML dokumentet. hvordan gjøre jeg det? Endret 27. april 2010 av Unitedman Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Bare hyggelig. :!: Punkt 1. Minimumskrav til html i ethvert html-dokument er/bør være følgende: <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> <title>Sidetittel (vises øverst i nettleseren)</title> </head> <body> <h1>Overskrift</h1> <p>Tekst</p> </body> </html> Som du ser, har jeg med en tag som heter head før jeg går videre og definerer body. I head har jeg en sidetittel, og en deklarering av at jeg ønsker å benytte utf-8 som tegnsett i dokumenet. De vanligste valgene når det kommer til tegnsett er utf-8 og iso-8859-1. Benytter du utf-8, legger du deg opp en god vane fra starten av. I body har jeg kun lagt til en hovedoverskrift (h1) og en paragraf (p). Nå ønsker jeg å stile overskriften, slik at denne har rød bakgrunn. Jeg ønsker samtidig at paragrafen skal være blå. Den beste måten å gjøre det på, er derfor å opprette et stilark. Jeg kaller stilarket stil.css, og legger det i samme mappe som dokumentet jeg jobber i. Slik ser stil.css ut: h1 { background: #f00; } p { color: #00f; } Deretter linker jeg til stil.css i det opprinnelige dokumentet mitt, ved å sette inn følgende linje mellom <head> og </head>: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css"> Dokumentet mitt skal altså se ut slik, og fungere: <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> <title>Sidetittel (vises øverst i nettleseren)</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css"> </head> <body> <h1>Overskrift</h1> <p>Tekst</p> </body> </html> 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Bare hyggelig. :!: Punkt 1. Minimumskrav til html i ethvert html-dokument er/bør være følgende: <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> <title>Sidetittel (vises øverst i nettleseren)</title> </head> <body> <h1>Overskrift</h1> <p>Tekst</p> </body> </html> Som du ser, har jeg med en tag som heter head før jeg går videre og definerer body. I head har jeg en sidetittel, og en deklarering av at jeg ønsker å benytte utf-8 som tegnsett i dokumenet. De vanligste valgene når det kommer til tegnsett er utf-8 og iso-8859-1. Benytter du utf-8, legger du deg opp en god vane fra starten av. I body har jeg kun lagt til en hovedoverskrift (h1) og en paragraf (p). Nå ønsker jeg å stile overskriften, slik at denne har rød bakgrunn. Jeg ønsker samtidig at paragrafen skal være blå. Den beste måten å gjøre det på, er derfor å opprette et stilark. Jeg kaller stilarket stil.css, og legger det i samme mappe som dokumentet jeg jobber i. Slik ser stil.css ut: h1 { background: #f00; } p { color: #00f; } Deretter linker jeg til stil.css i det opprinnelige dokumentet mitt, ved å sette inn følgende linje mellom <head> og </head>: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css"> Dokumentet mitt skal altså se ut slik, og fungere: <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> <title>Sidetittel (vises øverst i nettleseren)</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css"> </head> <body> <h1>Overskrift</h1> <p>Tekst</p> </body> </html> Man..Du er kjempe flink, tipper du tjener my som webdesigner Jeg vet ikke hvordan jeg skal få takket deg Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Man..Du er kjempe flink, tipper du tjener my som webdesigner Jeg vet ikke hvordan jeg skal få takket deg Hehe, ikke noe problem. I motsetning til mange andre på diskusjon.no og lignende forum, ser det jo ut som du faktisk ønsker å lære deg dette. Så da er det jo bare artig å kunne være til hjelp. Lykke til videre! Endret 27. april 2010 av bardoien Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Men hvor mye kan en dyktig webdesigner tjene i året? og en nybeginner..middels...Hvva er max.. Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Alt avhenger jo utifra hvor mye du tar. Veldig mang webdesignerer har sitt eget selskap.. Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Men hvor mye kan en dyktig webdesigner tjene i året? og en nybeginner..middels...Hvva er max.. Pr. dags dato antar jeg at rundt 300 000 bør være å anse som en slags nedre grense dersom du er fast ansatt i et seriøst firma på heltid. Et sted rundt 400 000 er vel mer eller mindre å regne som et gjennomsnitt på landsbasis med stillingstittel "webdesigner". Det er heller ikke uvanlig å tjene langt mer, men dette kommer jo i de fleste tilfeller an på hvor mye fritid du er villig til å ofre for å få dette til. :!: Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Jeg vil anbefale deg å ikke fokusere så mye på de andre språkene (php, sql, js, ajax etc.) før HTML sitter. Anbefaler deg at du først fokuserer på HTML, og så gå videre til CSS. HTML = Struktur og innhold CSS = Styling og Design eksempelvis så kan vi sette opp ett veldig standard (kjedlig kansje) "rammeverk" i HTML med bruk av <div>'s (divisjoner): <div id="top"> logo/banner her </div> <div id="menu_left"> hovedmeny her </div> <div id="content_middle"> hovedinnhold her </div> <div id="reklame_right"> reklame her </div> <div id="bottom"> noe tekst/kontaktinfo etc. her </div> Det som er her da, er at vi har satt opp strukturen til ett rutenett, bygget opp av divisjoner. Men det vil ikke plassere seg som forventet uten styling i CSS. Styling vil si å sette/bestemme høyde, bredde, plassering (til å begynne med). Videre kan du designe feltene samt innholdet (eksempelvis tekst). Designe vil si å sette tekstfarge, bakgrundsfarge, tekst-type. tekst-størrelse etc. OBS! <div id="id-navn">brukes kun en gang</div> <div class="class-navn">brukes flere ganger</div> HTML = Struktur og innhold CSS = styling og design Endret 30. april 2010 av Yawa Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Men hvor mye kan en dyktig webdesigner tjene i året? og en nybeginner..middels...Hvva er max.. Pr. dags dato antar jeg at rundt 300 000 bør være å anse som en slags nedre grense dersom du er fast ansatt i et seriøst firma på heltid. Et sted rundt 400 000 er vel mer eller mindre å regne som et gjennomsnitt på landsbasis med stillingstittel "webdesigner". Det er heller ikke uvanlig å tjene langt mer, men dette kommer jo i de fleste tilfeller an på hvor mye fritid du er villig til å ofre for å få dette til. :!: Pr dags dato? hva mener du med det? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Tjener man ikke mer en 300k?? til og med faren min tjener mer en det. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) si at du jobber 211 dager pr. år og tar betalt for arbeid utført 7 1/2 time pr. dag. Med en timepris på 190,- timen runder du akkurat en årsinntekt på ca 300 000,- (før skatt). MERK! inntekt. ikke utbetalt. For å klare å ha utbetalt over 300 000,- pr. år må du øke timeprisen til ca 300,- timen. Det gir en årsinntekt på ca. 470 000,- året med samme ant. dager og timer pr. dag. Det gir utbetalt, etter 36% skatt, ca. 300 000,- pr. år. Førstnevnte gir en utbetalt månedsinntek på 16 000,- siste gir en utbetaling på 25 000,- For en selvstendig næringsdrivende så er 25 000,- utb. pr. mnd. i det tynneste laget - Hvis det er eneste inntekt i husstanden. Vil jeg påstå da. Men det kommer ann på livsstilen... Mange utgifter som skal dekkes inn pr. mnd. Endret 30. april 2010 av Yawa Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 si at du jobber 211 dager pr. år og tar betalt for arbeid utført 7 1/2 time pr. dag. Med en timepris på 190,- timen runder du akkurat en årsinntekt på ca 300 000,- (før skatt). MERK! inntekt. ikke utbetalt. For å klare å ha utbetalt over 300 000,- pr. år må du øke timeprisen til ca 300,- timen. Det gir en årsinntekt på ca. 470 000,- året med samme ant. dager og timer pr. dag. Det gir utbetalt, etter 36% skatt, ca. 300 000,- pr. år. Førstnevnte gir en utbetalt månedsinntek på 16 000,- siste gir en utbetaling på 25 000,- For en selvstendig næringsdrivende så er 25 000,- utb. pr. mnd. i det tynneste laget - Hvis det er eneste inntekt i husstanden. Vil jeg påstå da. Men det kommer ann på livsstilen... Mange utgifter som skal dekkes inn pr. mnd. Mannn, er ikke 470 litt lite? faren min tjener mer en det der...men hvor mye kan være max? Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Hva som er mye eller lite er avhengig av yrke. Eksempelsvis så kan en årlig inntekt som butikkmedarbeider ligge på omlag 230 - 275 (flatlønn - eksl. tillegg) med en timelønn på 149,-. (7,5t pr. dag - 211 dager pr. år). En bilmekaniker som har 180,- timen ligger da på overkant av 280 000,- året. Men dette er da flatlønn. UB (ubekvemt tidspunkt) gir tilleggs-satser fra 14,- timen og oppover til 22,- kansje? helligdager, lørdager, natttillegg, Ansinitetstillegg, fagbrevtillegg etc. har % tilleggssatser helt opp til 100%. Så for en mekaniker som jobber 50% av året (100 dager ca.), med 100%, tillegg dobler da årsinntekten sin til å runde en halv mill pr. år. Som ikke er uvanlig for en aktiv mekaniker som jobber på ett større verksted som har ett godt marked. Så det å si at noe er lite eller mye er helt avhengig av yrke man jobber i. For en selvstendig web-designer så er ikke 4-500 000,- så lite. Med tanke på jobben du gjør... En maksgrense er vansklelig å sette. men sett at du driver ett sundt foretak som kan ta 700,- timen, eller mer, så sitter du med en årlig inntekt på omlag 1,1 mill. pr. år. deler du det rett på 12 får du en månedlig inntekt på ca. 90 lapper. Men dette er før skatt og evt. andre avdrag. Men sett at du skatter 36% da, så sitter du igjen med ca. 60 lapper pr. måned. Det vil jeg jo påstå at er en relativt god inntekt. Dette er med vanlige arbeidstider da. altså 7,5 timer pr. dag og 211 dager pr. år. Du kan ta betalt for opptil hele 354 eller 355 dager i året om du ønsker å jobbe såpass. Du kan jo sette opp at du også jobber 4 timer på kveldene og gir deg selv 50% kveldstillegg. Da kan man jo si to ting. du blir rik på penger. men ikke fritid. Så det er alt opp til hvor mye man selv ønsker å jobbe. men sett at du hadde jobbet 11 timer daglig (0900 - 2000) hvor de siste 4 timene (1600-2000) hadde 50% kveldstillegg hadde du strekt deg helt opp til ca. 1.8 mill pr. år. men det er nok urealistisk å si 50% kveldstillegg. En timepris på 1050,- mellom 1600 og 2000 er det nok svært få som er villige til å betale. Lykke til hvertfall... Endret 1. mai 2010 av Yawa 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå