Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan måle awesomeness på en sportsbil ?

Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig som måler awesomeness på en sportsbil i dag ?

Først kan vi vel avlive påstanden om at det er mest hk som teller, siden en liten sportsbil uansett gir en bedre kjøreopplevelse en noen opptrimmet volvo 240.

0-100 er vel også bare å drite i, siden de fleste sportsbiler verdt nevne gjør dette så fort at det ikke lenger er nevneverdig å skille mellom hundredelene < 5 sekund etc.

0-200 ?

Quartermile ?

Rundetid på Nüburgring ?

Vil bare kommentere en sak fra en av mine andre tråder, "superbil på budsjett"; hvis sistnevnte her teller, så må kanskje Tee-Zee revurdere sitt utsagn ?

En bil som i utgangspunktet er en familiebil vil aldri bli noen sportsbil i mine øyne.

Sportslig, ja. Men fortsatt ingen sportsbil. Med det mener jeg at Skyline, Evo, Impreza, M3/M5, S/RS4 osv. ikke er sportsbiler. S2000 er derimot en sportsbil. Det samme gjelder MX-5, Elise, NSX og Speedster.

De andre er ikke annet enn familiebiler med stor motor og stivere understell. Selv om jeg absolutt ikke harn oe imot slike biler. Jeg vil bare påpeke at de ikke er sportsbiler.

7:26.70 Nissan GT-R (2009)

7:40 Bugatti Veyron 16.4

7:50 BMW M3 CSL

7:59 Nissan Skyline GT-R R33 V-Spec

8:09 Audi RS4

8:39 Honda S2000

http://en.wikipedia.org/wiki/N%C3%BCrburgring_lap_times

Siden CSL var en nedstrippet versjon av 2004-mod M3, så burde vel dette lett kunne replikeres ved å rive ut alt av luksus, baksete m.m. og stikke på en turbo ?

har du da en bil som slår veyron rundt nürburgring til 500 000 kr ? O.o

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21858207

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21778102

virker for godt til å være sant, men tallene lyver ikke ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I think not ?

edit:

http://www.zercustoms.com/news/Loaded-BMW-M3-CSL-Faster-than-Pagani-Zonda-F.html

elleeeer??

diskuter :D

Nå var jo det første klippet ditt en standard M3. Loaded, som satt en meget bra tid rundt Nürburgring, er jo en kompressortuna CSL med alt av gromdeler man får tak i, så det er ingen standard CSL/M3 på noen måte.

Nå er jeg usikker på rundetiden til Veyron på bane, men på bane er jo handling mye viktigere enn ren kraft, derfor kan biler som er kjent for god handling, og har blitt bygd for enda bedre handling, hamle opp med rene aksellerasjonsbiler på bane.

Lenke til kommentar

"Siden CSL var en nedstrippet versjon av 2004-mod M3, så burde vel dette lett kunne replikeres ved å rive ut alt av luksus, baksete m.m. og stikke på en turbo ?

har du da en bil som slår veyron rundt nürburgring til 500 000 kr ? O.o"

var vel poenget mitt :)

Greitt nok at loaded har bygd den, men poenget mitt var; du kan altså kjøpe en m3 e46 csl til 800 000k, eller strippe ned 100kg på en annen m3 til 450 000, smekke på kompressor og så knulle en veyron rundt verdens mest respekterte bane ? de må da kunne kallest resultat :)

Lenke til kommentar

Oioioioi, nå er vi inne på et veeeeldig subjektivt område. Det som er awsome for meg er nødvendigvis ikke awsome for kompisen til naboen.

Meninger kan sikkert diskuteres opp og ned, men til syvende og sist så er konklusjonen at er man uenig i hva som er awsome så blir man gjerne ikke noe mer enig etter å ha målt høyden på bakpotta iforhold til venstre blinkelys foran. Men kan jo nevne at jeg har en liten forkjærlighet til Porsche 944, da gjerne i hvitt, synes måten lyset speiler seg i bremselyktene er ganske magisk.

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Oioioioi, nå er vi inne på et veeeeldig subjektivt område. Det som er awsome for meg er nødvendigvis ikke awsome for kompisen til naboen.

Meninger kan sikkert diskuteres opp og ned, men til syvende og sist så er konklusjonen at er man uenig i hva som er awsome så blir man gjerne ikke noe mer enig etter å ha målt høyden på bakpotta iforhold til venstre blinkelys foran. Men kan jo nevne at jeg har en liten forkjærlighet til Porsche 944, da gjerne i hvitt, synes måten lyset speiler seg i bremselyktene er ganske magisk.

-

Kolbjørn

tenkte performance-wise ;D

Lenke til kommentar

Helt riktig, sluk.

Jeg mener det går et viktig skille mellom sportslige biler og sportsbiler. Akkurat hvor man drar den linja er til en viss grad subjektivt.

For å illustrere poenget mitt:

Hvis man monterer ordentlig understell, gode bremser og stor motor i en 240. Er det da en sportsbil? De fleste vil nok si at det ikke er det. Man kan få den sportslig, men det blir aldri noen sportsbil.

Parallellen er da en M3. Hvis man monterer bedre understell, større bremser og stor motor på en 316i; er det da en sportsbil? I mine øyne er det ikke det. Den er sportslig - på samme måte som 240-en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Awesomenessen til sportsbiler bestemmes ikke av nummer, men av følelsen de gir deg når du kjører.

Og det er da velkjent at Bugatti'n ikke er laget for å kjøre fort på bane.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Awesomeness og sportsbiler? Er det ikke bare å måle lengden på k*ken da?

Awesomenessen til bilen, ikke awesomenessen til mannen i bilen :p

Lenke til kommentar

Jeg finner det merkelig at S2000 går så sakte rundt ringen, 8.39 er saktere enn for eksempel Ford Focus ST, som veier mer og har mindre effekt. Er vel igrunn ikke helt overbevist av at han som kjørte den tiden, var helt kjent med bilen og hvordan den skulle kjøres, siden den bilen krever mye av føreren. Hadde faktisk forventet vesentlig bedre tid av den bilen, men men. Tid rundt en viss bane er vel uansett ikke det man bør kjøpe en bil etter, da kan man jo kjøpe 956 eller Radical.

Lenke til kommentar

Jeg finner det merkelig at S2000 går så sakte rundt ringen, 8.39 er saktere enn for eksempel Ford Focus ST, som veier mer og har mindre effekt. Er vel igrunn ikke helt overbevist av at han som kjørte den tiden, var helt kjent med bilen og hvordan den skulle kjøres, siden den bilen krever mye av føreren. Hadde faktisk forventet vesentlig bedre tid av den bilen, men men. Tid rundt en viss bane er vel uansett ikke det man bør kjøpe en bil etter, da kan man jo kjøpe 956 eller Radical.

helt enig her, men når du sitter på flere alternativ, ikke er helt sikker, har lyst på noe som er vanvittig sportslig, men likevel nøler litt på s2k fordi den er bitteliten og ikke har plass til en toalettmappe, og så ser at bmw m3, så stor som en sedan, grisekn*uller veyron rundt europas/verdens mest respekterte bane.. det hjelper litt på ;) etter jeg så filmen, hørte lyden, så tiden.. så ble nattesøvnen min radikalt forandret. Nå drømmer jeg om e46 m3 csl supercharged :) evt. drit i csl'en, og den er din for 500 000. Kan være 3 mnd med blodslit på fiskebåt det.. litt flaks med pris og fangst, så er du der :D

Var også usikker på hva som var heftigest av M3 og M5.. men selv om M5 har v8 og 400hk, så taler alt tydeligvis for at den er feitere og treigere.

Lenke til kommentar

det har vel blitt nevnt flere plasser på nettet (også her på diskusjon.no) at rundetider fra nürnburgring er ikke alltid sammenlignbare, løypa er ikke alltid lik, ikke like forhold, triksing med tid fra bilprodusent osv.

det er (nesten) mer nøyaktig å bruke resultat fra top gear, der du ser banen, runda, forholdene under kjøring blir vist(og markert i resultatet) og du har (antagligvis) samme sjofør på alle bilene.

når det kommer til hvordan du måler awsomenes, tja si det. det måles iallefall subjektivt det er helt sikkert.

samme er hvordan man definerer sportsbil og sportslig bil.

og ikke har jeg behov for en bil som kan griseknulle heller ;)

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

det har vel blitt nevnt flere plasser på nettet (også her på diskusjon.no) at rundetider fra nürnburgring er ikke alltid sammenlignbare, løypa er ikke alltid lik, ikke like forhold, triksing med tid fra bilprodusent osv.

det er (nesten) mer nøyaktig å bruke resultat fra top gear, der du ser banen, runda, forholdene under kjøring blir vist(og markert i resultatet) og du har (antagligvis) samme sjofør på alle bilene.

når det kommer til hvordan du måler awsomenes, tja si det. det måles iallefall subjektivt det er helt sikkert.

samme er hvordan man definerer sportsbil og sportslig bil.

og ikke har jeg behov for en bil som kan griseknulle heller ;)

Det virker ganske misvisende spør du meg, har sett en del filmer fra ringen. Og det er jo ofte masse folk som står i veibanen, biler som har stoppet, en hel rekke med drittbiler du må kjøre forbi hele tiden osv. Tiden er vel også bare for EN runde, og gir således ikke noe godt bilde på hvor rask den er. At f.eks Golf 4 R32 skal være raskere enn S2000 er litt rart i mine ører, selv om R32 er en undervurderrt bil (men overpriset). Her ser du tider på Top Gear banen, men S2000 er oppført som "very wet track", så heller ikke den yter bilen rettferdighet http://www.fastestlaps.com/track1.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...